Avatar billede sir-lanselot Nybegynder
17. november 2001 - 23:02 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

delte mapper på netværk

jeg har lige instaleret mandrake 8.1 og nu vil jeg gerne lave en forbindelse til en delt mappe på min windows pc. jeg har hørt at det er noget der hedder samba jeg skal lede efter men udover det....

det skal lige siges at jeg startede med linux for en time siden sååååå...
Avatar billede snowball Novice
17. november 2001 - 23:03 #1
Prøv og læs siderne på http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/samba.html

I det hele taget så er der meget godt læsestof på http://www.sslug.dk/linuxbog i de forskellige bøger !

Snowball
Avatar billede sir-lanselot Nybegynder
17. november 2001 - 23:09 #2
jamen er det ikke mest med hvordan jeg får kontakt til min linux far windows????
det er den anden vej rundt jeg skal bruge!
Avatar billede snowball Novice
17. november 2001 - 23:11 #3
Så kan du bruge kommandoen smbclient. Kan ikke lige huske den præcise syntakst, men prøv og lav en: man smbclient

Snowball
Avatar billede sir-lanselot Nybegynder
17. november 2001 - 23:21 #4
okay... var lidt tid om at finde ud af hvordan man \"laver en man smb\" men nu har jeg en liste over en masse commando\'er (tror jeg da) hvad pokker skal jeg så????
Avatar billede snowball Novice
17. november 2001 - 23:27 #5
Ud fra det kan du så finde ud af hvilken kommando du skal bruge, men du kan prøve med:

smbclient //pcnavn/share

Hvis der kræves brugernavn og password på det share du vil connecte til så prøv med:

smbclient //pcnavn/share DitPassword -L DitBrugernavn

Snowball
Avatar billede sir-lanselot Nybegynder
17. november 2001 - 23:40 #6
okay den PRØVER men jeg for ikke forbindelse. og jeg ved at det ikke er min netværks opsætning det er galt med da jeg får inet fra den maskine jeg prøver at få forbindelse til
Avatar billede snowball Novice
17. november 2001 - 23:41 #7
Dine PC\'ere kan godt pinge hinanden ikke !?

Snowball
Avatar billede sir-lanselot Nybegynder
17. november 2001 - 23:51 #8
jo
Avatar billede snowball Novice
17. november 2001 - 23:54 #9
Hvad så hvis du prøver at bytte pcnavn ud med PC\'ens IP nummer !?

Snowball
Avatar billede sir-lanselot Nybegynder
17. november 2001 - 23:55 #10
øøøøhhh  jeg prøvede lige at lave en ny user på windows maskinen også fik jeg det her?????

added interface ip=10.0.0.5 bcast=10.255.255.255 nmask=255.0.0.0
session setup failed: ERRSRV - ERRbadpw (Bad password - name/password pair in a
Tree Connect or Session Setup are invalid.)
Avatar billede sir-lanselot Nybegynder
18. november 2001 - 02:37 #11
okay jeg fandt ud af at linux køre med \"plain text\" og eftersom windows gør brug af krybteret passwords, så prøvvede jeg at logge ind uden password det skriver den virkede men jeg kan stadig ikke se filerne på delingen.
hvad er der galt????
Avatar billede snowball Novice
18. november 2001 - 02:44 #12
Får du en prompt frem hvor der står: smb:\\>

Snowball
Avatar billede sir-lanselot Nybegynder
18. november 2001 - 14:53 #13
det tog mig lidt tid at finde ud af at jeg skulle skrive //servernavn/drev men så for jeg den også (newbee jeg ved det) hvad så nu
Avatar billede snowball Novice
18. november 2001 - 15:02 #14
Så prøv og skriv f.eks. ls for at få listet filer og foldere på share\'et ! Derefter kan du så via din \"man smbclient\" så se hvilke kommandoer du skal bruge for at hente/gemme en fil osv. !

Snowball
Avatar billede sir-lanselot Nybegynder
18. november 2001 - 15:10 #15
okay det virker også. men jeg kan ikke se noget om hvordan jeg mounter eller sådan noget så jeg kan browse fra den grafiske brugerflade
Avatar billede sir-lanselot Nybegynder
18. november 2001 - 21:47 #16
hvordan for jeg mounted netværks delingen i mandrake
Avatar billede snowball Novice
18. november 2001 - 22:11 #17
Bruger ikke X så det ved jeg ikke !

Snowball
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
19. november 2001 - 10:07 #18
kan man så mappe eller sådan noget.

hvad kan man igrunden i consolen??? (udover deverse setups)
Avatar billede rapotjau Nybegynder
22. november 2001 - 01:26 #19
Tjaa... hvad kan du ikke... du kan surfe på nettet, skrive i diverse filer etc... *S*

mount -t smb //MASKINE/SHARE /sti/til/mountsted

Du kan opgive brugernavn/password med -o username=USER,password=PASSWORD

smbmount er en slags genvej til ovenstående
Tjek evt \"man smbmount\"/\"smbmount --help\"

/Rapotjau
Avatar billede sir-lanselot Nybegynder
22. november 2001 - 20:19 #20
YES....YES OH GOD YES.......

Endelig virker lortet presis som det skal (skulle dog logge på som super user)
DET svar er edermame point værd!!!!

jeg kan dog ikke gi dig alle pointne da snowball også lærte mig en ting eller 2 :)

nej fuck det jeg sætter squ bare nogle flere point af!!!! jeg syndtes squ godt nok et SÅ godt svar er det værd :D
Avatar billede sir-lanselot Nybegynder
22. november 2001 - 20:23 #21
what the F..... ??????? det var squ da ikke sådan jeg skrev de point af?????
Avatar billede sir-lanselot Nybegynder
22. november 2001 - 20:39 #22
okay dine point kan findes her rapotjau