Avatar billede chriso Nybegynder
15. marts 2000 - 14:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

metalisk udseende

hej jeg skal lave nogle iconer, men savner lidt et metalisk look, har prøvet lidt af hvert i material editoren og lidt bitmaps, men synes ikke helt at ramme det helt rigtige udseende. Er der nogle der har en fed tutorial eller en god metalicopskrift jeg kunne få.

Tak på forhånd
Avatar billede design Nybegynder
15. marts 2000 - 15:17 #1
Det er ikke let at lave ordentligt metal i 3d, især ikke hvis det skal være blankt. Det som giver et metalagtigt udseende er dels de meget små og skarpe højlys og dels reflektionerne. Så hvis du skal lave noget der ligner metal skal det altså spejle omgivelserne. Der er ingen gode opskrifter da det altid er forskelligt alt efter objektet, og du kan godt regne med at du skal lave mange forsøg før det lykkes.
Avatar billede chriso Nybegynder
15. marts 2000 - 15:42 #2
tak design for svaret, men jeg er ikke blevet klogere af dit svar, så jeg bliver desværre nød til at afvise det.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
15. marts 2000 - 18:02 #3
chriso>>> Well, snakker vi 3D Studio MAX eller hvaD???

Hvis vi gør, kan jeg måske hjælpe lidt...
Prøv at gøre sådan her... :

Åben material-editoren. Som shader vælger du "metal" (selvfølgelig). Så skruer du godt op for "Shininess" (eller hvad det nu hedder), og ligeså med "Shin. Strenght". Disse to settings er med til at bestemme hvor blankt dit metal skal være. Det kræver lidt tid at få det til at se ud liuge som man vil, men det skulle gerne kunne gøres på 10 mninutter :)...

Så går du ned i "maps" og sætter "Raytracing" i din "reflection"-slot. Den står som default på 100, men det er for meget. Det er dette tal der bestemmer hvor godt din objekt vil reflektere andre objekter. Også her skal man eksperimentere lidt, indtil man finder en setting man godt kan li. Det kommer jo også an på hvad det er for en slags metal man vil simulere.

Men du kan eventuelt starte ved 50 og så arbejde derudfra.

Nå, men metallet skal jo også have en metallisk farve, og der skal du bare bruge en lys grå i "diffuse"-slot´en og i ambient kan du eventuelt vælge en sort.

Og, det skulle så være materialet, men som med de fleste ting i 3D er lys en EKSTREMT vigtig ting for at få sine ting til at se realitiske ud. Derfor vil jeg anbefale at du sætter en "target-spot" ind, som kaster raytracede skygger, og så et par omnis til at gøre skyggerne bløde.

... Og eh, så er det bare at rendere det...

Håber du kunne bruge det til noget... :)
Avatar billede i11uzion Nybegynder
15. marts 2000 - 18:04 #4
... Og så lige en sidste ting... :

Du er jo selvfølgelig også nødt til at have nogle andre objekter i din scene, for metallet vil jo ikke ligne metal hvis det ikke har noget at reflektere...
Avatar billede chriso Nybegynder
15. marts 2000 - 18:10 #5
jamen det er jo bare dejligt, det vil jeg prøve first thing in the morning.

Tak for så en detaljerigt besvarelse.
såer det lidt nemmere at være 3dwannabe...

og det er max R3 jeg arbejder i
Avatar billede design Nybegynder
16. marts 2000 - 01:26 #6
15 points er for lidt.
Avatar billede chriso Nybegynder
16. marts 2000 - 11:47 #7
ja du har fuldstændig ret, jeg kendte ikke til hvor besværligt det var at lave lækker metalgenstande.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
16. marts 2000 - 17:59 #8
... Well, det var da så lidt...

Hvis du har nogle problerm, skal du da bre sige til, så skal jeg se om jeg kan hjælpe... :)