Avatar billede jaws Nybegynder
14. november 2001 - 09:40 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Kun linke til folder kategori http://www.eksperten.dk/kat/87

Her på eksperten linker I kun til foldere og ikke specifikke filer. Jeg går ud fra at der er en smart måde at opsætte dette på, da jeg ikke tror i opretter fysiske foldere for hvert kategori I har?
Det er derfor nemmere for kunden at huske f.eks. http://www.eksperten.dk/spm/133503 end også et filnavn... f.eks. blabla.dhtml

Any ideas (jeg anvender IIS 5.0)?
Avatar billede disky Nybegynder
14. november 2001 - 09:42 #1
Jeg gætter på noget rewrite på server siden.

Jeg mener man på apache kan bruge mod_rewrite til netop dette
Avatar billede isl19960 Nybegynder
14. november 2001 - 09:45 #2
Du kan i IIS sætte hvilket dokument den standard skal starte... som regel er det index.htm/index.asp eller default.htm/default.asp...

Det kan ændres i IIS til evt. andre...

F.eks. når du taster www.eksperten.dk er det jo egentlig samme princip... der bliver heller ikke skrevet noget filnavn...
Avatar billede jaws Nybegynder
14. november 2001 - 09:47 #3
Ja, men som jeg også skrev så skal løsningen på dette gælde for IIS 5.0 og i mit tilfælde ASP, hvis det er nødvendigt med med scripting...jeg ledte nok nærmere efter noget indstilling i selve IISen.
Avatar billede jaws Nybegynder
14. november 2001 - 09:47 #4
Sorry, min kommentar var til Disky
Avatar billede disky Nybegynder
14. november 2001 - 09:48 #5
isl: ja det er korrekt hvis der er oprettet et dir. til hvert spørgsmål, men det lyder ikke vældigt smart, noget rewrite på serveren lyder mere rigtigt.

f.eks. kan
http://www.eksperten.dk/spm/133643
rewrites til

http://www.eksperten.dk/visArtikel.php?artikelId=133643

det har den fordel at webcrawlere fra søgemaskiner gerne vil skanne sitet

Avatar billede jaws Nybegynder
14. november 2001 - 09:49 #6
Men hvis du kigger på alle spørgsmål på Eksperten, så linkes der kun til f.eks. http://www.eksperten.dk/spm/133643 for dette spørgsmål - og jeg tror ikke at the guys bag eksperten.dk opretter subfolders for hvert spørgsmål...
Avatar billede disky Nybegynder
14. november 2001 - 09:49 #7
jaws: helt okay, jeg fortæller dig bare hvordan man kunne lave det.

Jeg snakker ikke om scripting i form af asp, men noget rent opsætnings mæssigt, om IIS kan aner jeg ikke
Avatar billede jaws Nybegynder
14. november 2001 - 09:50 #8
Kan dette lade sig gøre på Apache -det du skriver, disky?
Avatar billede disky Nybegynder
14. november 2001 - 09:50 #9
jaws: yep.

Jeg mener det er mod_rewrite jeg brugte til noget lignende for lang tid siden.
Avatar billede jaws Nybegynder
14. november 2001 - 09:55 #10
disky: tak for dit input, men jeg må pænt vente til nogen kan hjælpe mig i IIS regi...
Avatar billede disky Nybegynder
14. november 2001 - 09:57 #11
nul problemo
Avatar billede mrbarnes Nybegynder
14. november 2001 - 10:41 #12
Det er meget simpelt du giver ikke filen noget efternavn, da IIS selv genkender indeholdet af host-header og derved vedat det enten er en ASP eller HTML fil...
Avatar billede mrbarnes Nybegynder
14. november 2001 - 10:43 #13
bemærk denne side ikke er en folder men en fil dom hedder 133643 se egenskaber på dokumentet...
Avatar billede disky Nybegynder
14. november 2001 - 10:43 #14
mrbarnes: sæt en slash / på til sidst så opdager du der er en \'skuffe\' per spørgsmål.

Det ville være temmelig spild af plads og gøre det på den måde. Så igen er det stadigvæk nok noget med rewrite.

Det du snakker om er bare default fil.
Avatar billede disky Nybegynder
14. november 2001 - 10:44 #15
http://www.eksperten.dk/spm/133643/

tryk på den og se hvad der sker.
Avatar billede jaws Nybegynder
14. november 2001 - 10:51 #16
mrbarnes: om det så er en fil der hedder 133643, så er princippet vel det samme: der er vel ikke oprettet 1 fil for hvert spørgsmål? Man skulle mene at det er 1 fil der håndterer alle spørgsmål, adskilt med parametre istedet... f.eks. sporgsmol.asp?spm=133643
Avatar billede disky Nybegynder
14. november 2001 - 10:52 #17
jaws: lige netop

At man ikke kan se at de bruger serverside scripting er et forsøg på at få crawlere til ikke at springe over pga. en eventuelt spidertrap
Avatar billede mrbarnes Nybegynder
14. november 2001 - 10:59 #18
Jeg ved ikke om det er dette her de gør... men det er et rent gæt...

Under IIS findes der en hjemmemappe som man kan sætte til at omdirighere siderne og ned i den mappe som du ryger over i har du så et script som kan læse url og trække spørgsmålsnummeret ud og ud fra dette genere en side?
Avatar billede disky Nybegynder
14. november 2001 - 11:01 #19
mrbarnes: netop \'rewrite\'
Avatar billede mrbarnes Nybegynder
14. november 2001 - 11:02 #20
jamen serveren rewrite ikke... og dog...

den sender dig ihvertfald videre til den ønskede side og  bevare top urlen...
Avatar billede jaws Nybegynder
14. november 2001 - 11:03 #21
mrbarnes: interessant...har du prøvet dette eller ved hvor jeg finder ud af hvordan?
Avatar billede mrbarnes Nybegynder
14. november 2001 - 11:06 #22
Hvis du har installeret IIS på din lokale computer win2k pro så prøv nedenstående url:

http://localhost/iishelp/iis/misc/default.asp?jumpurl=../htm/core/iiabdsk.htm

Den forklare noget...
Avatar billede jaws Nybegynder
15. november 2001 - 13:30 #23
mrbarnes: Sorry det tog lidt tid, men jeg skulle først lige installere IIS på min Win2KPro...
Det er jo præcis det jeg søger - nu er spørgsmålet bare hvor jeg kan finde nogle praktiske eksempler på anvendelsen af dette? Jeg fik ikke så meget ud af hvordan jeg rent faktisk skal gøre i praksis...

Hvad skal jeg gøre for at sende alle request fra http://www.domain.com/folder1, /folder2, /folder3 osv. men ikke http://www.domain.com/news, /downloads osv. videre til http://www.domain.com/app/process.asp med en parameter \"foldername\" der holder hvilket biblioteksnavn der blev forespurgt på? Dette vel og mærke, sådan så brugeren ikke opdager at han sendes videre men stadig beholder f.eks. http://www.domain.com/folder1 i sin adresse linie.
Avatar billede jaws Nybegynder
15. december 2001 - 11:20 #24
mrbarnes: Du får hermed de 60 point for dit svar, da der åbentbart ikke er andre der kan føre mig videre på sporet af nogle konkrete eksempler...men du gav mig da et afgørende hint til hvad jeg skal foretage mig.

Tak for hjælpen:)
Avatar billede mrbarnes Nybegynder
15. december 2001 - 11:28 #25
Takker... men er der noget som ikke virker endnu... så uddyb lige så lad os se om vi kan løse det?