Avatar billede dopejm Nybegynder
14. marts 2000 - 10:42 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

ABIT VA6, Deskstar GXP og sort skærm

Hvad har vi stakkels forbrugere gjort siden vi skal trækkes med en så forældet analog teknik som jumpere?
Igår var jeg ude og købe nyt bundkort, harddisc mv. Men nu vil maskinen ikke boote (sort skærm). Jeg er klar over at mine 2 HD´ere skal sættes som henholdsvis master og slave - på hver deres controller på bundkortet - og der er nogle udemærkede diagrammer bag på hardisken til jumpersettings. Det lykkedes en gang at få hul igennem, men nu sker der ingen ting. Jeg synes jeg har prøvet de fleste jumper kombinationer, så der må være noget jeg har overset. Begge HD´ere er IDE, men ATA/33 og ATA/66....
Jeg er lidt fortvivlet, så alle input er meget velkomne!!

-Jesper
Avatar billede grunken Nybegynder
14. marts 2000 - 16:42 #1
Hvad sker der??

Kan du høre HD starter ?

Prøv at Plugge HD'erne helt fra, for at se om du fåe andet end sort skærm

Det kan jo være en masse Andre ting der spiller ind her !!!

Grunken
Avatar billede jochke Nybegynder
14. marts 2000 - 22:23 #2
Ja eller tag først kun den ene harddisk og sæt den til. Prøv så med alle de muligheder du har med jumperne. det samme med den anden hd og se om det er den ene der er noget galt med.
Avatar billede jochke Nybegynder
14. marts 2000 - 22:27 #3
Eller prøv med en helt tredje hd, du eventuelt har fra din gamle pc eller lånt fra en anden.

På nogen hd og cd-drev kan man godt komme til at vende fladkablet.

Du ku også prøve at tage de andre enheder af som f.eks cd/dvd og zip for at se om det er deres skyld.
Avatar billede jochke Nybegynder
14. marts 2000 - 22:31 #4
Jeg ska ikke ku sige om det er pga. den ene er 33 og den anden 66. De burde kunne køre da de er bagud kompatible.
Avatar billede kone Nybegynder
14. marts 2000 - 23:18 #5
bagud??????????????????????????????
Avatar billede dopejm Nybegynder
17. marts 2000 - 08:45 #6
Jeg takker for hjælpen, men jeg fandt ud af problemet var min AGP-port - tror jeg - så jeg fik byttet bundkortet. Men det har nu ikke løst problemet 100% endnu....
Når der er hul igennem til skærmen  booter den fint og alt er i skønneste orden, men ofte er der stadig sort skærm ved opstart. Er der nogle af jer andre som også har problemer med AGP-porten?
Avatar billede th Nybegynder
19. marts 2000 - 17:13 #7
Prøv lige at tjekke alle kabler og stik for løse forbindelser, ogse dem der sidder på harddiskene og bundkortet.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
19. marts 2000 - 21:12 #8
AGP porten er det svageste led paa en moderne pc.

Kabinettet er ikke stift nok, og derudover er AGP porten forskudt ind imod midten af boardet.

Det betyder at AGP grafikkortet skubbes skaevt ved bare den mindste paavirkning.

Loesningen er at boeje den bagerste metalplade paa grafikkortet en smule vaek fra grafikkortet. Dette soerger for at kortet sidder bedre i spaend imod kabinettet.

Det er et generelt problem som alle pc fabrikanter kender. Et godt eksempel paa hvordan man foerst opdager en alvorlig designfejl, naar standarden er vedtaget.
Avatar billede dopejm Nybegynder
20. marts 2000 - 10:27 #9
Ja, jeg har efterhånden også hørt ret meget dårligt om den AGP-port. Så jeg vil prøve som aaa_2500 forslår og twiste kortet lidt.
Jeg var ellers på vej ned og bytte mit bundkort for tredie gang. Så hvis intet af det virker så må det være på tide at få sig et PCI-kort...kan det ikke være konklusionen???
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
21. marts 2000 - 06:05 #10
Tjah...

Hvis kortet sidder i spaend er problemet ikke saa stort...

Desuden er det naesten ikke til at opdrive gode PCI grafikkort i landet...
Ikke fordi de ikke laves, men fordi distributoererne ikke "gider" tage dem hjem...
Avatar billede danneck Nybegynder
29. marts 2000 - 13:52 #11
Hold dig til AGP grafikkort de er langt hurtigere.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
29. marts 2000 - 23:25 #12
Hej danneck,

NEEEEJJJJ Virk'li'

Og her gik jeg og troede at PCI var hurtigere end AGP!!!!!(Sarkasme i spandevis).

Ja, AGP er langt hurtigere...Ikke desto mindre er der et marked for PCI kort i de fleste forretninger. Man tjener nemlig mere paa tilbehoer end paa faerdige maskiner