Avatar billede dammand Nybegynder
01. juni 1999 - 12:45 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

flere sider i samme dokument

Er det muligt at oprette flere sider i samme illustrator dokument, og i så fald hvordan?
Avatar billede theartist Nybegynder
01. juni 1999 - 16:12 #1
Illustrator er ikke et tekstbehandlingsprogram eller Adobe Pagemaker, men et grafisk værktøj baseret på vektorgrafik, og man arbejder med billeder i det, så jeg forstår ikke at du vil have flere sider!, vil du ikke være sød at uddybe dit spørgsmål lidt, hvis jeg skal hjælpe dig.
Avatar billede dammand Nybegynder
01. juni 1999 - 16:20 #2
Jeg er igang mad at lave 8 stk plance-materiale, der er et gennemgående tema (læs layout) i dem alle.
Jeg kunne godt tænke mig at det var muligt at have alle 8 plancer/sider  i samme dokument, som det kendes fra pagemaker, freehand og corelDRAW.
Idéen er at jeg vil have en master-page og så kun skal lave det som er på plance nr. x, uden at jeg behøver at copy/paste imellem de forskellige plancer.
Avatar billede theartist Nybegynder
01. juni 1999 - 16:23 #3
Hvis dette kan lade sig gøre i illustrator, er jeg i hvert fald ikke bekendt med funtionen, og jeg tvivler på at det kan lade sig gøre, hvis det var fordi, at du skal kunne rette i dem allesammen, kunne du vel sagtens sætte dem op på samme side via alm. cut&paste.

--:TheArtist:--
Avatar billede theartist Nybegynder
01. juni 1999 - 16:24 #4
Sorry der skulle selvfølgelig stå: "hvis det IKKE var fordi..."
Avatar billede dammand Nybegynder
01. juni 1999 - 16:37 #5
Jep det er lige der hele humlen er, det er nemmelig fordi....
Der ville vel også være tale om en stor side hvis den skulle kunne indeholde alle 8 plancer, der alle er i A1 format.
Jeg ved ikke om jeg fik udtrykt mig klart nok, men der skal jo ikke rettes i masteren, men kun i de enkelte plancers indhold.
Avatar billede tast Nybegynder
02. juni 1999 - 02:04 #6
Jeg ved ikke om det er dette som du søger, men her er et svar.....

Du kan gå ind i "document setup" lave en side på F.eks. 1000mm x 1000mm og vælge "tile full page", det vil sige at, hvis du som dokumentstørrelse
på printeren har valgt A4 så laver den lige så mange A4 sider som der kan være i dokumentet (1000mm x 1000mm).
Så går du bare ud og placerer de ting, som du vil på de respektive sider, de er delt op af stiplet linier som visere printerens/sidens sidestørrelse.
Ved printning vælger du blot "all pages", og så printer den siderne ud i rækkefølge....

Tast
Avatar billede dammand Nybegynder
02. juni 1999 - 09:08 #7
Nej det er alså ikke den måde det skal gøres på. Jeg havde forstillet mig, at det skulle være muligt kun at se en side af gangen, hvorpå mastersiden skulle fremkomme samt det der måtte være indholdet på denne ene side.
Derefter skulle det være muligt at bladre igennem de forskellige sider
Avatar billede tast Nybegynder
02. juni 1999 - 10:50 #8
Hmmmm.....Skal det gøres på skærmen?...
for hvis det skal det, så skulle du jo næsten lave det i html,- altså ligesom når man laver en hjemmeside!!!!
Hvis det er noget sådanne du søger så er et godt program: Macromedia dreamweaver2.

Jeg kan med 99% sikkerhed sige, at det ikke kan lade sig gøre at udføre denne funktion i Illustrator, da programmet er baseret på kun at lave en side af gangen,- og så kan filerne importeres i andre programmer, som F.eks. Quark eller Dreamweaver2.

Tast
Avatar billede dammand Nybegynder
02. juni 1999 - 10:56 #9
Tak for det 'Tast', så må jeg jo leve med at det ikke kan lade sig gøre :o)
Avatar billede sleepy Nybegynder
02. februar 2000 - 21:14 #10
Der kan ikke oprettes flere sider i Illustrator, men...
Du kan lave en master-side, lad os sige med baggrundsgrafik, eller ofte benyttede objekter. Denne side gemmer du som ved at benytte edit/publishing/create publisher...

På en ny side kan du til enhver tid abonnere på grafikken ved at benytte edit/publishing/subscribe to...

Denne fremgangsmåde har den fordel, at om du så har 100 illustrator dokumenter der abonnerer på grafikken skal den kun ændres i éen gang i originaldokumentet.

Thor
Avatar billede sleepy Nybegynder
17. februar 2000 - 00:55 #11
P.S.
Jeg ved godt det er en gammel sag, men derfor er det vel stadig meningen at alle kan finde svar frem for enkelte får points.