Avatar billede mrzone Nybegynder
09. november 2001 - 22:45 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

DC og cisco

Hejsa,

Jeg har et problem som jeg håber nogen her kan hjælpe med.

Jeg har opsat en server med 2 netkort i.
Det ene netkort får en 10.xxx adresse via dhcp i Cybercity`s Cisco 677 og
skaber forbindelse til internettet den vej.
Det andet netkort kan ikke få en dhcp adresse af denne hvorfor jeg har
forsøgt at give denne en fast 10.xxx adresse for at kunne give klienter på
indersiden adgang til serveren som er domainecontroller. Netkortet i
klienten giver jeg også en fast adresse i samme net/subnet.
Klienterne kan dog ikke tilmeldes domænet da den melder at den ikke kan se
domænet....?

Det skal siges at der på det indvendige netkort er sat en hub på som adgang
til klienterne.
De er oprettet konti til klienterne og alle kører Win2k.
Er der nogen som har en ide om hvad jeg gør galt. Jeg er klar over at der
kan mangle supplerende oplysninger.
Avatar billede j.robert Nybegynder
09. november 2001 - 23:19 #1
Det er kun det netkort der er tilsluttet din dhcp router, som automatisk får tildelt en IP.

Dit netkort, hvor du har tilsluttet HUB (+klienter), kan du til dele denne adresse.
IP:192.168.0.1
Mask:255.255.255.0

Dine klienter tildeler du så følgende adresser:
IP:192.168.0.2
Mask:255.255.255.0

IP:192.168.0.3
Mask:255.255.255.0

osv.

Husk at domænet de skal tilslutte skal være det samme, som det du har oprettet på din DC.

Avatar billede j.robert Nybegynder
09. november 2001 - 23:21 #2
DC + Klienter skal have TCP/IP protokollen installeret.

Dine netkort og hub skal kunne virke sammen.
- Det du\'er ikke du har en 100HUB(ikke 10/100), mens dine klienters netkort kun kører 10.
Avatar billede j.robert Nybegynder
09. november 2001 - 23:22 #3
Kan du pinge din DC?
Du skal have givet adgangs rettigheder på din DC til dine klienter, for at kunne dele filer m.m.
Avatar billede mrzone Nybegynder
09. november 2001 - 23:27 #4
Tak for svaret.

Jeg tror problemet ligger i at Routeren giver DC en 10.xx adresse .... det kræver vel at de ligger i samme subnet ? Det gør de ikke hvis klienterne  får 192.xxx adresser, eller hvad ?

Netkortene kører 100 mb og hubben 10 mb. Er det et problem ?

Permissons og ping ok
Avatar billede j.robert Nybegynder
09. november 2001 - 23:45 #5
Når du tilslutter din klienter på den interne IP-adresse via HUB, så er det lige gyldigt om de ligger i samme subnet, som din externe DHCP IP-adresse, da de er ikke tilsluttet hinanden direkte.
Avatar billede j.robert Nybegynder
09. november 2001 - 23:51 #6
Med hensyn til netkort på 100 og hub, på 10.
- Her det fast eller er det et 10/100 netkort?

Hvis det er fast så er det et problem.
(Du prøver at presse en flødebolde igennem et nåleøje. - Biledligt talt, men håber du forstår det) - Du vil aldrig kunne få kontakt med din DC, med den komponent sammensætning.

Jeg vil anbefale at benytte 10/100 netkort og/eller en 100 hub.
(Med et 10/100 netkort kan du dog benytte din nuværende HUB).

Avatar billede mrzone Nybegynder
09. november 2001 - 23:56 #7
Det er 3com 905tx som kører 10/100 så der skulle den ikke ligge.

Jeg forstår det ikke rigtigt.

Routeren har 10.0.0.1 serveren får en 10 adresse og GW er også en 10 adresse.....?
Avatar billede j.robert Nybegynder
10. november 2001 - 00:05 #8
Netkort og HUB er OK.

De IP\'er jeg gav dig giver ikke problemer eller konflikt med dine eksterne IP\'er(10\'er).

Dine Externe IP\'er + GW er OK.

Avatar billede j.robert Nybegynder
10. november 2001 - 00:10 #9
Kan du pinge DC fra din klient?
Avatar billede j.robert Nybegynder
10. november 2001 - 00:14 #10
Prøver du at tilmelde dine klienter, når du logger på PC eller under My Computer/Properties/Network Identification.
Avatar billede mrzone Nybegynder
10. november 2001 - 00:14 #11
Har lige lukket mskinen ned. Takker for svarene og fortsætter imorgen.... zzzZZZ :-)
Har du tid kan jeg spørge her.... ?
Avatar billede mrzone Nybegynder
10. november 2001 - 09:25 #12
Det gør jeg fra: My Computer/Properties/Network Identification