Avatar billede madizone2 Nybegynder
09. november 2001 - 16:54 Der er 19 kommentarer

Garanti på TFT-skærme i bærbare.

Hej. Jeg har en næsten ny bærbar computer med 14\" TFT skærm. Nu er der et punkt i skærmen som er røget - altså en pixel som bare er sort.
Hvordan er garantien på det område? Manden i butikken siger at loven om garanti på TFT-skærme er således at det kræves at mindst 5 pixels skal være døde, før skærmen SKAL byttes.
Jeg synes det lyder lidt sært, det kan jo heller ikke passe at vinduer skal slå mindst 5 revner før garantien er på.

Er her som kender den konkrete lovgivning på området, og hvis det er tilfældet, kan I så sige mig om manden i butikken har ret, eller han bare siger det for at undgå at skulle bytte den. Bærbaren er kun 3 dage gammel - eller det er kun 3 dage siden jeg købte den.
Avatar billede tue Nybegynder
09. november 2001 - 17:00 #1
Der er ifølge den danske lovgivning 1 år garanti på alt du køber (undtaget mad og drikkevarer), så du har krav på at få det lavet uanset hvor mange pixel der er gået i stykker på din skærm!
Avatar billede anderslarsen Nybegynder
09. november 2001 - 17:02 #2
Det er ikke helt forkert hvad han har sagt til dig.Nogle fabrikanter har en tolerence der hedder 5-7 pixel så du skal nok ikke håbe på det helt store.Men det lyder godt nok som en butik med dårlig service hvis din puter kun er 3 dage gammel,og de ikke er intereseret i at hjælpe dig,men om der er en helt konkret lovgivning på det område det ved jeg ikke.
Avatar billede tue Nybegynder
09. november 2001 - 17:08 #3
At nogle fabrikanter har en tolerence på 5-7 pixel kan jeg ikke udlukke men det er ikke lovligt her i landet. Som jeg skrev ovenfor har du krav på at få det laver, så hvis butikken ikke vil lave det, så vil jeg sige at du har en godt sag i retten!
Avatar billede anderslarsen Nybegynder
09. november 2001 - 17:09 #4
Det gør ikke den store forskel at der er 1 år´s garanti på puteren hvis fabrikanten har en tolerence der siger 5-7 pixel,for så er det forhandleren der kommer til at bøde for det,for fabrikken vil ikke tage den tilbage,SORRY.
Avatar billede tue Nybegynder
09. november 2001 - 17:10 #5
Det kan da aldrig blive kundens problem! Så må butikken jo købe en helt ny skærm til kunden.
Avatar billede anderslarsen Nybegynder
09. november 2001 - 17:18 #6
Du er ikke så heldigt stillet at der er returret på din puter ,for det kunne godt være et alternativ,tag fek.s DELL de bytter kun hvis der er mindst 3samlede pixel som er defekte,eller spredt på skærmen .Det er desværre sandheden.
Avatar billede anderslarsen Nybegynder
09. november 2001 - 17:19 #7
3 samlede / 7 spredt på skærmen
Avatar billede madizone2 Nybegynder
09. november 2001 - 17:21 #8
Vent lidt. Jeg har 14 dages returret. Fejlen var der lige fra jeg pakkede maskinen ud. Jeg siger da bare at jeg vil have pengene tilbage for maskinen, og så køber jeg den en gang til.
Avatar billede tue Nybegynder
09. november 2001 - 17:22 #9
Jeg vidste godt nok ikke at Dell havde den politik... (har selv en inspiron 5000e... lækket udstyr)
Avatar billede tue Nybegynder
09. november 2001 - 17:23 #10
madizone2 > Hvilken maskine er det du har købt? (mærke)
Avatar billede anderslarsen Nybegynder
09. november 2001 - 17:29 #11
Det ville jeg nok også gøre,men det er irreterende at skulle slås med butikkerne om sådanne problemer.Når man køber bærbar bør man prøve at få en SKRIFTLIG aftale om at man kan få skærmen byttet hvis der er fejl på den,men det er op til forhandleren om han vil give den garanti.
Men sørg altid for at teste skærmen i butikken,det kan nogle gange spare en for en masse bøvl.
Avatar billede madizone2 Nybegynder
09. november 2001 - 17:41 #12
Det var en Webtech Note 6400(Celeron 1200, 256 mb ram, 30 gb hd, DVD osv...)
Den er købt i Telebutikken, og nu har jeg fået en aftale om at de tager den tilbage og giver mig en ny.
Avatar billede anderslarsen Nybegynder
09. november 2001 - 17:49 #13
Godt,Held og lykke med den nye.:-)
Avatar billede tue Nybegynder
09. november 2001 - 18:07 #14
madizone2 > Hvis jeg var dig ville jeg få pengene tilbage og købe en computer af et andet mærke og i en anden butik.

Da jeg skulle købe computer vil jeg afvide fra mange af mine venner at jeg skulle holde mig lagt fra alt der stod webtech på da det var det værste lort der kunne købes for penge.

Der er mange der ikke har forstået det endnu, men computere køber man i en computer forretning og ikke andre steder! (man køber jo heller ikke lamper ved slagteren). Så kom væk fra Teledanmark (der helt sikkert er kendt for latterlig service), og gå i din lokale computer shop eller køb den via nettet. Jeg kan helt sikkert anbefale Dell: http://www.dell.dk
Avatar billede madizone2 Nybegynder
09. november 2001 - 19:19 #15
Hvorfor er det nu lige at WebTech er \"lort\". Kan du ikke uddybe det lidt.
Jeg har checket Dell - og deres priser er under al kritik sammenlignet med tilbudet fra TDC.
I øvrigt så er det ligegyldigt om jeg har købt min bærbar hos en kok, kendis eller computerforhandler. Det vigtigste er kvaliteten af produktet. Jeg er MEGET tilfreds med min Webtech - men som sagt....TFT skærmen har en lille fejl - men ser man bort fra den, så er det en enorm smuk TFT skærm som er på højde med dem du finder i Apples notebooks - og de er fremragende.
Avatar billede tue Nybegynder
09. november 2001 - 20:02 #16
Jeg har aldrig selv haft en webtech og har aldrig selv haft \"fornøjelsen\" af at \"mishandle\" en sådan. Dell er i lidt andet prisleje, men kvaliteten og servicen er helt sikkert også der efter. Hvis du har købt din computer hos TDC og den går i stykker, skal du selv komme ind med den og der kan gå meget lang tid før du for den igen. Hos Dell kommer der en teknikker ud til din bopæl og laver den inde for 1-3 dage.

Du skal ikke kun tænke på kvaliteten for en bærbar går noget nemmere i stykker end en stationær, så derfor er servicen også meget vigtig.
Avatar billede parazite Nybegynder
09. november 2001 - 20:43 #17
http://hjem.get2net.dk/taa/fritid.htm

<snip>
Mærke computeren
Mærke computeren hedder HP, Compaq, Dell, IBM eller lignende.

Fælles for disse maskiner er at de ofte er testet meget grundigt og indholdet overvejet meget nøje af højt uddannede folk.

Fælles for dem er også at er meget ufleksible i konfigurationen og at de er fyldt til randen med alt muligt dårligt og ubrugeligt software som ikke er til at komme af med igen.

Det værste er næsten det med at man f.eks. ikke kan vælge et bedre grafikkort, lydkort eller lign. fra starten. Man er altså bundet på hænder og fødder.

Undtaget for dette er dog DELL computer, hvor man via nettet http://www.dell.dk , selv kan konfigurere sin PC inden for visse grænser.

Ulempen at nogle at priserne ikke er markedspriser. F.eks. kan det koste kr. 1200,- at opgradere fra 64MB til 128MB ram, men kun 999 at opgradere fra et alm. CD drev til en Sony CD-brænder.

Hos Dell skal man dog være opmærksom på deres mærkelige reparationsregler (som ikke står nogen steder !!).

Dell har et UFATTELIG dårlig garanti-system, når det gælder skærme. Jeg har på et tidspunkt indkøbt en Dell Bærbar med TFT skærm, hvor der var en defekt pixel på skærmen.

Det er VILDT irriterende at sidde og se på, især når punktet ALTID var i kontrast i de omkringliggende pixels.

Dell computer nægtede at reparere eller bytte computeren (som jeg havde ventet i 10 uger på !!!), med mindre at der var mindst 3 samlede pixelfejl eller mindst 7 spredte.

Hvad i al verden er det for noget ævl. Når deres skidt er i stykker må de da lave det.

Man fristes til at spørge om hvor mange taster der skal mangle på et DELL tastatur før de vil lave det ??

Nuvel, computeren var helt ny, så dem blev returneret inden for de 8 dages returret man har ved handel gennem nettet (det er ligestillet med postordresalg) og pegende kom retur uden problemer.

Når alt dette er sagt vil jeg stadig mene at kvaliteten på Dell maskiner er langt højere en f.eks. en Compaq computer til samme pris.

Man skal blot købe et sted hvor der er 8 dages returret (sørg for at det står på regningen) og så teste skidtet ordentligt igennem inden 8 dage.

Husk i øvrigt at selv om der står på mange mærke maskiner at der er telefon-support og et dansk telefonnummer, er det ofte support på engelsk eller svensk.
</snip>

Læs også:
http://www.ing.dk/konf/root/pcit/html/4092.html
http://www.ing.dk/arkiv/010423/pixfejl.html

Held og lykke med skidtet.
Avatar billede anderslarsen Nybegynder
12. november 2001 - 17:14 #18
hhhmmmm husk at lukke spørgsmålet /eller accepter vores svar :-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. november 2001 - 17:25 #19
Det er normalt sådan at det er fem pixels der må dø, men der er ikke nogen lov på området det er det enkelte firma der bestemmer denne form for garanti.

Der er to måder at gøre det her på. Udnyt de  14 dages retur ret.

Er det forsent, så prøv, det er jo da forsøget værd, at kontakte forbruger styrelsen, det kunne jo være at der bare skulle være en der ville lave en sag ud af det før vi fik en ændring af garanti bestemmelserne.

Man kan også overfor sin forhandler (hvis de er proffer) definere at man vil have en +garanti, altså max 0 døde pixels inden for det første år!!! Det kan lade sig gøre, hvis man er god til at handle og ikke køber markedest billigste computer!!!