Avatar billede michaelbs Nybegynder
08. november 2001 - 22:37 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

winxp installation mislykkes

Jeg har win98se på min computer og prøver at installere xp. Installationsguiden går i gang, jeg indtaster koden, den fortsætter og alt er fint...på et tidspkt siger den 15 sek. til genstart, den slukker, tænder, undersøger...og jeg ender op med en blå skærm hvor der står Windows setup øverst og på bundlinien hedder det: Setup is starting windows...og så sker der ikke mere...cd-rommen kører ikke, harddisken arbejder ikke...jeg venter..og kan blot genstarte manuelt og den ender op med samme resultat....
Pllleeaaaaase...heeeeeelp
Avatar billede hotpop Novice
08. november 2001 - 22:39 #1
der kan den godt stå i op til et par timer :) lad installationen køre.
Avatar billede resten Nybegynder
08. november 2001 - 22:42 #2
ellers prøv at formater din hd igen jeg har haft prøvet det selv hvor jeg mangled 7 minutter og så stod den bare stille.og så måtte jeg til det igen :(
og ellers er der ikke nogen mulighed for du kan prøve en anden skive af xp ?
Avatar billede bundgaard Nybegynder
08. november 2001 - 22:53 #3
ville nu også formatere...

og det er næsten aldrig smart at installere et nyt windows oven i en gammel version...
Avatar billede michaelbs Nybegynder
08. november 2001 - 23:27 #4
jeg HAR prøvet at formatere en partion og installere der..men den ville ikke køre xpcd-en fra dos-tilstand.
til hotpop: jeg HAR prøvet at lade den stå i halvanden time, men der er jo ingen aktivitet at høre, mærke, se, fra harddisk el. cd-romdrev...??
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. november 2001 - 23:30 #5
Du skal ind i bios og Loade Default Setup, det hjalp mig efter endeløse forsøg på at installere WinXP!
Avatar billede michaelbs Nybegynder
08. november 2001 - 23:55 #6
retaxes.....har lige været inde i bios. Der er noget der hedder load optimal setting og load best performance settings og load old values...men ikke default setup. Så jeg prøvede old values først og så optimal settings. Samme nedslående resultat.
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. november 2001 - 23:57 #7
Har du prøvet de to andre muligheder?
Avatar billede vesperillo Nybegynder
09. november 2001 - 00:20 #8
har du egentlig prøvet at køre smartdrv kommandoen? Uden den installerer XP meget langsomt. Boot op på 98, ud i DOS, kør smartdrv og kør setup fra XP \"manuelt\".

Avatar billede michaelbs Nybegynder
09. november 2001 - 00:27 #9
retaxes...har nu prøvet alle muligheder...same thing..men jeg har altså forstand på de ædlere dele...computerens altså :-)
Vesperillo: smartdrv kommandoen?? hvad er det? og det er ikke det at den installerer langsomt. Når jeg ender op med den blå setupskærm (se første indlæg), så aktiveres cd-en overhovedet ikke.
Boot op på 98? mener du formater og fra startdisketten eller mener du fra 98 og tilføj xp.??...Du må tale til mig som om jeg er et 5-årigt barn, da jeg er totalt pc-sinke....suk..
Avatar billede bundgaard Nybegynder
09. november 2001 - 09:22 #10
vesperillo >>man kan ikke installere XP fra dos...

michaelbs >>kan du finde ud af fdisk? du kan prøve at slette alle partioner og så formatere og derefter installere XP igen :)
Avatar billede jezz Nybegynder
09. november 2001 - 09:24 #11
har du ændret drevet til NTFS? og gem dine systemfiler i fat 32? det var mit problem er det home eller prof. ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. november 2001 - 10:37 #12
Hvad skal du med Win98?
Har du data liggende under Win98, så lav en backup og drøn Win98 ud, installer så WinXP fra CD-rom på en clean maskine!
Avatar billede steel-shark Nybegynder
09. november 2001 - 11:55 #13
smid en star diskette i .....
skriv Format c:
installer igen.....
instaler aldrig operativ sysrtemer oven i hinanden det arbejder af lort til
Avatar billede michaelbs Nybegynder
09. november 2001 - 15:45 #14
steelshark< man kan ikke installere xp fra dos...den skriver \"forkert kommandolinie\" eller sådan noget, indtil jeg smækker win 98 i...så installeres 98....og jeg står med håret i postkassen..
Avatar billede michaelbs Nybegynder
09. november 2001 - 15:47 #15
skal der ikke stå D:\\install    ?? eller install.exe ??
Avatar billede hotpop Novice
09. november 2001 - 21:38 #16
du skal skrive x:\\i386\\winnt.exe for at kunne installere fra dos :)
Avatar billede hotpop Novice
09. november 2001 - 21:38 #17
x er dit cddrev
Avatar billede michaelbs Nybegynder
09. november 2001 - 22:11 #18
hotpop< ok.takker..det må jeg prøve..for jeg har delt harddisken vha partition magic, formateret den ene partion og det er der jeg prøver at installere xp. Har lige prøvet med serien af 6 startdisketter. Den starter fint, beder mig indsætter nr2, så nr3 osv, når jeg så sætter nr 6 i, som den beder mig om, så siger den please wait...og det gør jeg så...efter 50 minutter har den stadig ikke rørt diskette 6, så nu prøver jeg dit råd!
Avatar billede hotpop Novice
09. november 2001 - 22:14 #19
husk tippet med smartdrv :)
Avatar billede michaelbs Nybegynder
09. november 2001 - 22:18 #20
jamen hvad er smartdrv kommandoen?? hvordan aktiverer jeg den funktion??
Avatar billede hotpop Novice
09. november 2001 - 22:24 #21
bare skriv smartdrv.exe og tryk Enter - så er det aktiveret - altså når du har bootet på startdisketten + du skal huske et smartdrv.exe skal ligge på bootdiskette.
Avatar billede michaelbs Nybegynder
09. november 2001 - 23:46 #22
hmmm...det vil stadig ikke lykkes. Jeg har også winxp liggende på harddisken og har prøvet at lave dualboot...altså installere den her, hvor jeg har win 98se..jeg trykker på setup...den starter...læs mit første indlæg...samme resultat. Dybt frustrerende. Jeg har også win2000 og gud hjælpemig om ikke den slutter installationen samme sted!
Avatar billede drone Nybegynder
09. november 2001 - 23:51 #23
mon ikke du prøver at installere på et udma 66/110 system? Det lyder næsten sådan!
Avatar billede michaelbs Nybegynder
10. november 2001 - 00:10 #24
hvad er et udma 66/100 system??
min puter er 2 måneder gammel og består af:
AMD Athlon 1400/266Mhz
ECS K7S5A mainboard
40gb IBM 7200 rpm harddisk
16*10*40* Lite On brænder
256 Mb PC2100DDR 1.parts ram
AGP 64Mb Geforce2 MX tv-out grafikkort
DVD 48*16* A-Open
16bit lyd onboard og onboard netkort
ATX miditower, floppy, mus osv
Avatar billede michaelbs Nybegynder
10. november 2001 - 11:37 #25
drone< der står i mainboardmanualen: this mainboard uses the SiS 735 chipset which supports a 4*AGP slot, DDR interface and Ultra DMA 33/66/100 function. Og senere står der, at Onboard IDE Channels support for Bus Mastering and Ultra DMA 33/66/100 modes....
????????????????????????????????????
Avatar billede drone Nybegynder
10. november 2001 - 16:12 #26
Ok , hvis nu xp er ligeså følsom som win2k. Så prøv via bios at tvinge dine harddiske til at køre udma33. Når du så har installeret XP og alle relevante drivere, sætter du diskene tibage til auto.
Avatar billede michaelbs Nybegynder
10. november 2001 - 17:34 #27
kære drone
desværre kan jeg ikke finde noget om udma i biosen. Lortet ryger snart ud gennem vinduet.. ;-(
Avatar billede michaelbs Nybegynder
20. november 2001 - 19:11 #28
Kære alle
jeg vil blot sige tusind tak for hjælpen. Alle mine problemos er løst. Sagen var, at computerforhandleren havde solgt mig en maskine med DDR-ram, som biosen ikke understøttede. Nu har de rettet fejlen og alt virker perfekt...også winXP. Så jeg er meget glad...og må så blot hoppe op og falde ned på de hundredevis af timer og frustrationer det har kostet mig :-?
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. november 2001 - 19:24 #29
Ja, så, det var jo heller ikke nemt at vide, men godt at det lykkedes at få den i gang ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. december 2001 - 00:26 #30
Takker for pointene!

www.fotx.net/retaxes