Avatar billede pcjr Nybegynder
07. november 2001 - 16:48 Der er 17 kommentarer

Cisco 677 og Wake on LAN

Jeg ønsker at kunne starte min pc fra standby, dvale eller off tilstand fra mit arbejde.
Alt dette fungerer også fint, sålænge jeg  gør det via LAN. Så NIC fungerer fint desangående.
Men hvis jeg sender en magic packet WOL, fra via WAN, fungerer det ikke.

Jeg har forsøgt med at port-forwarde port 9 udp/tcp, da jeg har læst at denne port anvendes til WOL, men det hjælper ikke.

Er der nogen der har en idé til hvad mit næste skridt i fejlfindingen bør være?
Er der nogen der kender til et management værktøj som kan sende Magic Packets WOL, og hvilke(n) port(e) dette program anvender?
Er der nogen der har erfaring med cisco 677 og Remote Wake-up?

På forhånd tak.

Avatar billede pcjr Nybegynder
08. november 2001 - 16:09 #1
Hmmm, der er sandelig stille omkring dette spørgsmål, så jeg må vist hellere sætte pointtantallet op og resummere spørgsmålet!

Altså:

Mit netværk:
Cybercity Cisco677 router.
5 port switch.
PC med statisk IP. 10.0.0.2
Bærbar PC med dynamisk IP.
Firewalls: Ingen!

Wake on LAN på PC\'en med IP 10.0.0.2 fungerer fint, så længe jeg sender en Wake on LAN request hjemme fra mit eget netværk (LAN).
Men...
Sender jeg en Wake on LAN request via internet (WAN), så virker det ikke.

Tydeligvis, er det cisco-routeren der forhindrer dette i at fungere, men hvorfor?

Hvad skal der til for at kunne anvende Wake on LAN via Internet gennem en Cisco677?
Avatar billede madsbrod Nybegynder
14. november 2001 - 18:30 #2
Har du evt. prøvet at portforwarde port 9 direkte til 10.0.0.2 i routeren??
Avatar billede pcjr Nybegynder
14. november 2001 - 20:42 #3
Som allerede beskrevet, har jeg forwardet port 9 til 10.0.0.2.
Men jeg er taknemmelig for ethvert forsøg på opklaring af mit problem, så mange tak Madsbrod.
Avatar billede madsbrod Nybegynder
14. november 2001 - 22:12 #4
Åhh - jeg må vist have sovet godt, da jeg læst dit spørgsmål!! :o)

Prøv lige at kontrollere om Directed_Broadcast forwarding er enablet.

Det skal det være ellers så bliver pakken afvist pga. den kan bruges til \"smurf-attack\".
Avatar billede pcjr Nybegynder
14. november 2001 - 22:23 #5
Igen tak! Madsbrod, for din hjælp og den tid du vil bruge på mit spg! :-))
i forb. med direct_broadcast, 2 spg:
1) Hvordan kontrollerer jeg om direct_broadcast er enablet?

2) I det tilfælde direct_broadcast IKKE er enablet, hvordan enabler jeg det så?

Håber du kan hjælpe mig med ovennævnte. Så snart jeg får det enablet og det (forhåbentlig) viser sig at din viden bærer frugt, er pointene dine.
Jeg vil så teste WOL fra mit arbejde i morgen.

Med venlig hilsen
Joakim
Avatar billede madsbrod Nybegynder
14. november 2001 - 23:15 #6
prøv at skrive:

sh broadcast

hvis den er disabled

så skriv

enable <enter>
skriv dit password <enter>
set broadcast forwarding enable <enter>
write <enter>
reboot <enter>

så tror jeg den er der!!! :o)

Mads
Avatar billede pcjr Nybegynder
14. november 2001 - 23:26 #7
Tak. Mads.
Men jeg har lige checket og den skriver Directed_Broadcast Forwarding is currently enabled. :\'-(
ØV ØV  ØØØVVV. Jeg troede ellers lige du havde fat i den lange ende.
Nu må du ikke bruge mere tid, så får jeg bare dårlig samvittighed ;-) -med mindre selvfølgelig du blot har interesse i spørgsmålet i al almindeliged.
Venlig hilsen
Joakim
Avatar billede madsbrod Nybegynder
14. november 2001 - 23:28 #8
men det er da en interessant problemstilling. Der er vist ikke så mange der benytter sig af wake on LAN, hvilket nok er grunden til at der ikke er så mange der giver dig svar.

Jeg har fundet ud af at grunden til at WoL ikke er lige så let at få til at virke over internettet er fordi den lille magic packet bliver pakket ind som en unicast pakke indtil den rammer det korrekte subnet, hvor den så skal konverteres tilbage til en link-layer broadcast, som også er det der kaldes for directed broadcast.

Disse unicast pakker bliver pr. default afvist af Cisco\'s routere, da man kan ændre indholdet i dem og bombardere f.eks. en server (subnettets broadcast adresse), der så vil tage livet af sig selv i forsøget på at svare på alle meddelserne.

Det skulle være grunden til at Cisco har besluttet at deres routere pr. default afviser pakkerne.

Hilsen Mads
Avatar billede madsbrod Nybegynder
14. november 2001 - 23:29 #9
øv - jeg var sikker på den var der. Så vil jeg prøve at læse lidt mere om hvad der ellers er galt
Avatar billede pcjr Nybegynder
14. november 2001 - 23:42 #10
Ja du har ret at det er en interessant problemstilling, og jeg kan ikke forestille mig at jeg er den eneste med interesse for at anvende WOL på sin hjemmepc. Grunden til at jeg har søgt udholdende efter information omkring dette emne er:
1. Jeg ønsker at anvende funktionen for at kunne køre en Terminal Services-session hjemtil.
2. Fordi jeg VED det må kunne lade sig gøre ellers ville en så anset site som www.dslreports.com ikke have placeret WOL som en Tool under deres DSL-tools (MAn kan sende Magic Packets direkte derfra). Det var iøvrigt der jeg fandt ud af at disse Magic Packets anvender port 9. Desværre kan jeg ikke finde yderligere oplysninger om denne funktion på dslreports.com og jeg har ledt som en g.. efter en løsning. Jeg ender nok med at spørge Cisco selv eller evt. sende en mail til redaktionen på dslreports.com for at høre om de gider hjælpe.

Men hvis du siger at Cisco har besluttet pr. default at deres routere skal afvise disse Magic Packets, så MÅ det vel også kunne ændres! Må jeg spørge hvorfra du har denne oplysning og om du er 110% på at det er rigtigt?

Med venlig hilsen
Joakim
Avatar billede pcjr Nybegynder
15. november 2001 - 00:00 #11
Hej Mads.
Mens jeg sad og skrev til dig fik jeg en idé...kender du det?

dslreports.com er en site med Forums, og dér fandt jeg flg:
This will solve some Wake On LAN issues.
First make sure WOL works locally. Get on one PC and send a Magic Packet to the one you want turned on. You can get the AMD Magic Packet 1.0 Util for free. Just search Google for it.

Once you know it works locally you won\'t waste your time trying to get it to work from outside your network.

If it still does not work from outside your network here is the reason. Your router/firewall (in my case Netscreen) will only hold your MAC address in arp cache for so long. Once it has been purged your router/firewall won\'t know what to do with a packet addressed to that MAC address. To solve this you need to set a static entry in the arp cache. In the case of Netscreen the command is \"set arp ipaddress macaddress interface\" (set arp 192.168.1.5 000309ab45 trust). Then save your settings.

Once you have a static arp entry for your MAC address everything will work fine. Nothing else I tried worked until I set the static arp entry for my system.

Good luck.

Mark.

Jeg checkede så denne såkaldte ARP setting og den er DYNAMIC på min router. Jeg læser ud fra artiklen at den åbenbart SKAL være Statisk. Jeg vil nu prøve at finde ud af hvilke ARP-kommandoer man kan anvende på Cisco677 for at få ARP sat statisk

Med venlig hilsen
Joakim
Avatar billede pcjr Nybegynder
15. november 2001 - 00:22 #12

Kære Mads.
Nu troede JEG lige at jeg havde fat i de vises sten. Men jeg kan ikke sætte denne ARP til at være statisk. Den eneste mulighed jeg har for at ændre i ARP indstillingerne på routeren er:
set arp clear, som åbenbart sletter alle arp entries. Det har jeg prøvet men uden noget resultat overhovedet.
Hmmm....hvad så nu, my brother in arms?
Har du evt. en oversigt over alle cbos-kommandoer?

Venlig hilsen
Joakim
Avatar billede madsbrod Nybegynder
15. november 2001 - 11:03 #13
Prøv lige at gå ind på dette link og åben wakeonlan-0.31.tgz

http://www.doornekamp.demon.nl/wakeonlan/

Der står noget om WoL mellem to forskellige subnets - måske kan det hjælpe dig!!!
Avatar billede madsbrod Nybegynder
15. november 2001 - 11:26 #14
Jeg har talt med et par venner omkring dette emne, og de mener at dit managerprogram du bruger (den maskine hvorfra du sender \"magicpacket\" fra) skal sættes op til at sende pakken som en uni-cast-pakke hvis det er muligt. Problemet som de ser det ligger i at mange routere afviser broadcast-pakker.
Avatar billede pcjr Nybegynder
01. februar 2002 - 12:16 #15
Desværre er der intet af ovennævnte løsninger der hjælper.
Avatar billede cyberduck Nybegynder
29. maj 2002 - 13:52 #16
Jeg har samme problemstilling som du har. Jeg har ej heller fundet en løsning, men søger stadig! Skal nok give lyd fra mig hvis jeg finder noget.
Avatar billede paepcke Nybegynder
27. april 2003 - 23:49 #17
Jeg er også på den =) har en 677 fra Tiscali og en 2000 adv.server som terminal

men vi får se jeg tror jeg er ved at være på sporet af noget

-> Joakim hvilken firmware har du eks. sh ver