Avatar billede mortenjp Nybegynder
07. november 2001 - 10:22 Der er 39 kommentarer og
3 løsninger

En Illustrator-brochure skal PDFiseres

Nåh,

Jeg har to Illustrator filer til en fire-sides brochure.

Den første fil indeholder siderne 1 og 4, den anden fil siderne 2 og 3.

Jeg ville jo mægtigt gerne have en PDF, jeg kan sætte til download på sitet som een hel PDF, i korrekt kronologisk rækkefølge 1,2,3,4.

Men hvordan?
Avatar billede Himbear Nybegynder
07. november 2001 - 10:28 #1
I acrobat kan du insætte ekstra sider og flytte rundt på dem! Så du skal bare åbne dem dér!

Ligger du som opslag eller i løse sider?

btw. det er ALT for mange point :)
Avatar billede stig69 Nybegynder
07. november 2001 - 10:30 #2
Du skal arkivere brochuren som eps-fil og køre den igennem Adobe Distiller. Du skal huske når du gemmer den, at flatten Transparancy (menuen object). Hvis du bare benytter Illustrator PDF akivering, bliver resultatet ikke godt.
Avatar billede stig69 Nybegynder
07. november 2001 - 10:31 #3
Du kan derefter Sammensætte din brochure i Acrobat. Håber du kan bruge det.
Avatar billede mortenjp Nybegynder
07. november 2001 - 10:32 #4
tino: Tak for det hurtige svar.

De to illustrator-filer ligger i opslag, så jeg går ud fra at jeg skal skære siderne fri fra opslaget, inden jeg gemmer som PDF og sammensætter dem i Acrobat?

Avatar billede Himbear Nybegynder
07. november 2001 - 10:33 #5
Du åbner bare filen med siderne 1 og 4 og går i document insert pages, der skal du så vælge den anden fil og hvor siderne skal placeres!

For at flytte rundt på siderne skal du have thumbnail paletten åben og så kan du trække rundt på siderne!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
07. november 2001 - 10:34 #6
stig69> Er du ikke sikker på at den sidste opdatering illustrator 9.0.2 fungere perfekt?

/per
Avatar billede Himbear Nybegynder
07. november 2001 - 10:36 #7
mortenjp -> ja det er nok det nemmeste at gøre det først! Du kan også gøre det fra acrobat med crop pages funktionen, men det andet er bedre.

stig69 -> man behøver ikke at bruge distiller, man kan gemme direkte som pdf fra Illustrator ;)
Avatar billede stig69 Nybegynder
07. november 2001 - 10:37 #8
hoejrup> DEt mener jeg ikke. JEg er ikke sikker. Jeg kan bare huske jeg har haft fejl ved det
Avatar billede stig69 Nybegynder
07. november 2001 - 10:39 #9
tino_bh> Også i 300 dpi?? Det mener jeg ikke.
Avatar billede Himbear Nybegynder
07. november 2001 - 10:40 #10
stig69 -> jeg havde ikke set din kommentar om at du havde haft problemer med pdf-arkiveringen i Illustrator, derfor min kommentar :)
Avatar billede Himbear Nybegynder
07. november 2001 - 10:42 #11
Men man har da de samme muligheder for komprimering som i distiller!
Avatar billede Himbear Nybegynder
07. november 2001 - 10:43 #12
men anyway det kan også være lige meget!

mortenjp -> har du fundet ud af det?
Avatar billede stig69 Nybegynder
07. november 2001 - 10:44 #13
tino_bh> Det afhænger af hvad PDF-filen skal bruges til.
Avatar billede Jman Praktikant
07. november 2001 - 11:35 #14
det kan jeg klare for dig - min løsning vil være at hente eps-filerne ind i Quark og dermed kan jeg styre filernes placering. Derefter printe til PDF
Avatar billede Jman Praktikant
07. november 2001 - 11:36 #15
Har du problemos kan du maile den til mig på eksperten@jman.dk
Avatar billede stig69 Nybegynder
07. november 2001 - 11:40 #16
Superior> Hvad vil du gøre med skrifterne (hvis altså det er PC og ikke mac). Og hvis der er rettelser?
Avatar billede Himbear Nybegynder
07. november 2001 - 11:47 #17
superior -> er det ikke lidt af en omvej? Han skal jo alligevel dele dem op i Illustrator og så er der ikke nogen grund til at bringe quark ind i billedet, men ok ... :)
Avatar billede Jman Praktikant
07. november 2001 - 12:03 #18
næ -for du kan jo placere eps\'en som du lyster i quark
D.v.s. du kan lave 4 sider (i halv størrelse af opslaget fra Illustrator). Derefter placere du første halvdel af opslag 1/4 på den side 1 og den anden halvdel af opslag 1/4 på side 4.
Dermed har du stadig Illustratordokumentet intakt.
Avatar billede Himbear Nybegynder
07. november 2001 - 12:07 #19
det kan man også i acrobat :)
Avatar billede stig69 Nybegynder
07. november 2001 - 12:11 #20
superior> Jeg vil give tino_bh ret. Det er en omvej der kan skabe problemer. Den anden måde er problemfri
Avatar billede Jman Praktikant
08. november 2001 - 08:47 #21
jeg vil stadig påstå at der ikke kan være nogle af de problemer, I nævner hvis/når det hele foregår på samme maskine
Avatar billede stig69 Nybegynder
08. november 2001 - 08:54 #22
superior> Det kan jo ikke være samme maskine, Hvis Illustrator-brochuren (eksempelvis) er lavet på en PC og du vil overføre dem til Quark (eksempelvis) på en Mac. Derfor kan der jo godt opstå skrift-problemer, hvis du ikke tager hånd om det i Illustrator.
Avatar billede Jman Praktikant
08. november 2001 - 09:05 #23
det står der jo heller ikke noget om her
Avatar billede stig69 Nybegynder
08. november 2001 - 09:09 #24
Der står jo heller ikke, det ikke er :-)
Avatar billede mortenjp Nybegynder
08. november 2001 - 10:52 #25
:) Illustrator-brochuren er lavet på Mac. Det gav kun lidt problemer med æøå.

Jeg har fulgt de fremragende forslag og lavet den første PDF i rigtig rækkefølge, men jeg har tilsyneladende problemer med filstørrelsen og det at skære de enkelte sider rigtigt til. De bliver ganske enkelt for store.

Nogle insidertricks?
Avatar billede Jman Praktikant
08. november 2001 - 11:05 #26
se - endnu en ting, der bliver korrekt efter min rækkefølge *S*
Men du kan jo beskære i Acrobat - derudover er der i destillerens settings for sidestørrelse
Avatar billede Himbear Nybegynder
08. november 2001 - 12:29 #27
Du kan også outline det fra illutrator, det burde løse dine skriftproblemer!

Jeg er ikke helt med på, hvorfor siderne bliver for store?
Avatar billede mortenjp Nybegynder
08. november 2001 - 13:50 #28
Det er jeg faktisk heller ikke.. Jeg tror lige jeg vil prøve at lege med pathfinderfiltrene for at skære siderne fri
Avatar billede Himbear Nybegynder
08. november 2001 - 14:00 #29
Hvis du har problemer med at noget af grafikken ligger ud over kanten på papiret, så kan du også lave nogle crop marks, så skærer illustrator det selv fra.

Det gør du sådan her. Lav en firkant der har samme størrelse som dit papir, altså det du ønsker  man skal kunne se! Når den er valgt går du i object - crop marks - make

Så kommer de frem. Og nu skærer Illustrator det overskydende, så det ikke ses.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
08. november 2001 - 14:01 #30
Acrobat Destiller

Settings>Job Options... her kan du sætte din opløsning i dpi.

/per
Avatar billede Jman Praktikant
08. november 2001 - 14:05 #31
hmmm -hvilken løsning er det nu, der efterhånden bliver en omvej :)
Avatar billede stig69 Nybegynder
08. november 2001 - 14:17 #32
Jeg mener stadig den letteste løsning ville være eps-filer fra Illustrator > igennem Distiller > åbne i Arcobat > beskær siderne og sætte dem sammen til et document > arkiver påny.
Avatar billede Jman Praktikant
08. november 2001 - 15:05 #33
1. eps-filer fra Illustrator
2. igennem Distiller
3. åbne i Arcobat
4. beskær siderne og sætte dem sammen til et document
5. arkiver påny
= 5 steps

1. arkiver som ps
2. hente ind i Quark
3. print til destiller
= 3 steps

Tjaeh .. Men det er o.k. :)
Hver mand har sine metoder!
Avatar billede stig69 Nybegynder
08. november 2001 - 17:32 #34
Hvis du har en fejl opdager du det først i tredie skridt, igennem distiller, mens jeg vil opdage en evt. i andet skridt, inden jeg begynder at klippe brochuren sammen.
Avatar billede stig69 Nybegynder
08. november 2001 - 17:33 #35
der skulle have stået ...en evt. fejl i andet ... undskyld
Avatar billede Jman Praktikant
08. november 2001 - 17:35 #36
*GG*nå ja OK - men jeg ville være færdig ved step 3
..er det her man snakker om at se glasset halvt fuld eller halvt tomt?

<blærerøvsagtigt>jeg forudsætter selvfølgelig at der ikke er fejl</blærerøvsagtigt>
Avatar billede stig69 Nybegynder
08. november 2001 - 17:38 #37
Det kan jeg godt give dig ret i :-)

Avatar billede Jman Praktikant
08. november 2001 - 18:19 #38
<:-)
Avatar billede Himbear Nybegynder
14. november 2001 - 10:41 #39
mortenjp -> Hvad har du fundet ud af?
Avatar billede stig69 Nybegynder
14. november 2001 - 10:47 #40
Ja, hvad sker der?
Avatar billede mortenjp Nybegynder
15. november 2001 - 10:17 #41
Uha, jeg håber jeg har fordelt pointene retfærdigt. Det er lidt svært at overskue.

Jeg fik løst problemet ved at skære siderne til og destillere dem enkeltvist i rette opløsning for derefter at sætte siderne sammen i rigtig rækkefølge med acrobat.
Avatar billede Himbear Nybegynder
15. november 2001 - 10:26 #42
Tak for point og godt du fik løst det :)