Avatar billede tine Nybegynder
07. november 2001 - 09:12 Der er 36 kommentarer og
2 løsninger

file is missing???

Jeg har et kæmpe problem, når jeg prøver at starte win2000prof op får jeg denne fejl:
file is missing or corrupt:<windows 2000 root>\\system32\\ntoskrnl.exe - Please re-install a copy of the file above.
Hvordan gør jeg det??? Jeg kan ikke engang få lov at starte op i debugging, save mode osv. eller noget anden uden at den fryser! Og selv om jeg prøver at lave en clean install hvor jeg booter fra disketter forsvinder den ikke. Jeg kan godt installerer en helt ny win2000prof, men den anden ligger og roder og fylder 500mb!!! så den vil jeg jo gerne af med.
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
07. november 2001 - 09:15 #1
boote op på win2k, så vælg repererer.. Det skulle kunne klare det!
Avatar billede bergeren Nybegynder
07. november 2001 - 09:17 #2
Kan du starte den op have den startet i et par minutter???? hvis du kan så kan du bare kopierer
windows 2000 root>\\system32\\ntoskrnl.exe  fra en anden W2K prof
Avatar billede bergeren Nybegynder
07. november 2001 - 09:17 #3
Eller gøre som <Karstenlauersen>
Avatar billede omen Nybegynder
07. november 2001 - 09:18 #4
Så er det bare at starte forfra. Slet Win2000(begge) fra DOS, og installer Win2000 igen.

Det kan godt lade sig gøre at slette den gamle Windows fra den nye, men jeg anbefaler du starter helt forfra, evt. format

Du kan hente en Win98 boot disk her: www.dug.adsl.dk/omen/boot98se.exe
Avatar billede soul-c Nybegynder
07. november 2001 - 09:20 #5
typisk omen ... ALT SKAL SLETTES...ellers er det ikke fedt

hæhæ

tine: good luck
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
07. november 2001 - 09:20 #6
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q103/6/73.asp

Her kan du læse hva du ellers kan gøre...
Avatar billede tine Nybegynder
07. november 2001 - 09:27 #7
Problemet er når jeg booter op kan jeg ikke se den version der er ødelagt kun den anden jeg har installeret og jeg har prøvet at delete min c partition og create en ny men det hjælper ikke... og nej jeg kan slet ikke starte den ødelagte op!
Avatar billede svein Nybegynder
07. november 2001 - 09:33 #8
Det er din boot.ini fil som er gået i udu!
Læs mere om boot.ini her.
http://www.svein.dk/Windows2000/Tips/boot.ini.htm

1. Ligger din Windows 2000 installation på en NTFS partition?
2. Ved du hvad for en partition den ligger på?
Avatar billede omen Nybegynder
07. november 2001 - 09:42 #9
udu? Hehe, nogen der så MorgenTV imorges?
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
07. november 2001 - 09:44 #10
nope...jeg så ikke morgen tv, noget spændende?

Men svein, prøv lige at læse det link jeg sendte til dig. Det fortæller noget andet end det du skrev.  Eller er det mig der ikke forstår det? *s*
Avatar billede omen Nybegynder
07. november 2001 - 09:53 #11
karstenlaursen: Ik\' rigigt, udover en kendt dansk skuespiller var taget i at have været på kokain(kan ikk huske navnet). Det var bare det \"udu\" som svein kom med, som jeg hørte for første gang i morges, da Hugo sagde det :-)
Avatar billede strych9 Praktikant
07. november 2001 - 10:01 #12
tine vil du have alt fjernet? I så fald brug feks PartEd til at fjerne gamle partitioner med. Jeg mener den fåes fra http://www.icewalk.com/softlib/app/app_00614.html

Karstenlauersens forslag om at vælge \"reparer installation\" i stedet for blank installation er sådan set godt nok hvis du har tid og lyst til at forsøge at reparere installationen. Desværre kan man dog ikke vælge denne option når man booter fra disketter. Du skal simpelthen boote fra cd-rom. Gå ind i din bios og sæt cdrom prioritet som boot-device højere end din harddisk feks og boot dernæst maskinen op med en cd i drevet.
Avatar billede svein Nybegynder
07. november 2001 - 10:15 #13
karstenlaursen>
Det er det samme det er snak om, beklager at jeg ikke så det!

Til alle jer andre ang. - \"udu\" -.
Jeg er oprindelig nordmand og skulle forsøge mig med et dansk \"slæng\" eller hvad det nu hedder. Måske mislykket, eller!?
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. november 2001 - 10:50 #14
Start i fejlsikker tilstand, hvis det er muligt!

Gå i Start/kør og skriv SFC /scannow, sæt din Win2k skive i drevet og tryk Enter, der går ca. 10 minutter hvor dien korrupte systemfiles udskiftes!

Ellers må du lave en reparation ved at boote fra CD-rom
Avatar billede tine Nybegynder
07. november 2001 - 11:02 #15
->svein : Ja den ligger på en NTFS partition på mit c-drev.
Har det nogen betydning?
Avatar billede svein Nybegynder
07. november 2001 - 11:13 #16
Nej, det er bare det at så skal du følgende:
Start din maskine i Genoprettelses Konsollen, se hvordan her:
http://www.svein.dk/Windows2000/Opstart/Windows2000_Recovery_Console.htm

Kopier følgende ind i en tekstfil og gem den som \"boot.ini\" på en floppy!

Start her --------- (Dette skal ikke med)

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT=\"Microsoft Windows 2000 Server\" /fastdetect

Slut her---------- (Dette skal ikke med)

Denne vil starte din maskine hvis bootsystemet (\\winnt) op systemfilerne (ntldr, ntdetect.com) ligger på den første partition, f.eks. C:

Når du er startet i Genoprettelses Konsollen vælger du at kopiere fra A:boot.ini til f.eks. C:boot.ini.

Forsøg så at genstarte din maskine.
Avatar billede thomzen Nybegynder
07. november 2001 - 12:58 #17
Erhm.. For at komme af med boot.ini kan man vel også bare lave en: fdisk /mbr, så laver den en ny master boot record, dvs at den laver en ny gang boot.ini ?
Avatar billede svein Nybegynder
07. november 2001 - 13:06 #18
thomzen>
Fdisk /mbr laver en ny \"Maseter Boot Record\" på disken og sker på et helt andet niveau end når boot.ini initieres.
Se her for en forklaring på Windows 2000 opstart.
http://www.svein.dk/Windows2000/Opstart/Windows%202000%20opstart.htm
Avatar billede tine Nybegynder
08. november 2001 - 09:04 #19
Tja... nu har jeg prøvet de forskellige forslag i er kommet med men ingen af dem virker!!! Jeg kan ikke få fat i den win2000 der er gået i stykker og repererer. Jeg kan ikke formaterer fra dos, selvom jeg booter fra en win98 diskette, og selvom jeg laver en clean install ligger den stadig og roder.... andre forslag??? Vil det hjælpe hvis jeg konverterer det hele til fat32 og derefter konverterer tilbage til NTFS?
Avatar billede svein Nybegynder
08. november 2001 - 09:25 #20
Hej Tine,

problemet er at din boot.ini er ødelagt eller peger forkert sted!
Har du forsøgt med Genoprettelseskonsollen at kopiere ind en ny boot.ini?
Avatar billede tine Nybegynder
08. november 2001 - 10:30 #21
Ja det har jeg prøvet, men enten virker det ikke eller også gør jeg et eller andet forkert!
Avatar billede svein Nybegynder
08. november 2001 - 10:37 #22
Hej Tine,

lige før det problem dukkede op, har du reformateret noget?
Da du startede i Genoprettelseskonsollen, kunne du logge på din Windows 2000 installation?
Når du starter din maskine, kan du se om BIOS finder din harddisk?

Avatar billede tine Nybegynder
08. november 2001 - 10:51 #23
Jeg kan godt logge på den installation der ikke er gået i stykker og de ligger begge på mit c drev, den viser slet ikke den installation der er gået i udu!
Avatar billede svein Nybegynder
08. november 2001 - 10:54 #24
Det du siger er at du har to installationer på c: drevet? og at det er kun den ene du kan komme ind i fra Genop.Konsollen?
Avatar billede tine Nybegynder
08. november 2001 - 10:58 #25
Jeps og det er den der virker!
Avatar billede svein Nybegynder
08. november 2001 - 11:07 #26
OK, på det vis!
Ligger de to installationer i samme standard mappe \\Winnt eller? har du den ene i \\winnt mappen og måske den andre i \\winnt2 mappen !?
Avatar billede tine Nybegynder
08. november 2001 - 11:11 #27
Jeg tror de begge ligger i winnt mappen - er aldrig stødt på en winnt2 mappe?!?!
Avatar billede svein Nybegynder
08. november 2001 - 11:19 #28
Kan du starte op i Genop.Konsollen igen og logge på den installation der virker og gør følgende:
1. gå til C: og skriv \"TYPE boot.ini\" - forsøg at huske om der står noget som det her:
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT
2. Gå så i \\winnt\\system32 og skriv dir *ntos og check at du har en ntoskrnl fil

Til info:
Hvis du kun har en \\winnt mappe, har du også kun en installation af Windows 2000. To installationer får du først når du installerer Windows 2000 i en anden mappe en \\winnt !!

Avatar billede tine Nybegynder
08. november 2001 - 11:41 #29
Lad os nu antage at jeg tager fuldstændig fejl og at der egentlig kun er en installation på min maskine.....Hvordan kan det så være at jeg får mulighed for en dual boot altså at vælge enten den ene win2000 der er ok eller den anden win2000 der er i udu? Og kan det så være rigtigt at én win2000 installation fylder ca. 1.2 Gb?
Avatar billede strych9 Praktikant
08. november 2001 - 11:49 #30
nej en ren win2000 pro installation fylder 693 MB +/-. Dit problem er ikke boot.ini eller noget i den stil. Problemet er at du har 2 windows installationer på den samme partition. Dette er ikke en praksis der er anbefalet af hverken microsoft eller undertegnede. Løsningen på problemet er enten at slette irrelevante filer manuelt, men dette skal du ikke begive dig ud i med mindre du er sikker på hvad du gør. Den anden løsning, som jeg anbefaler, er et lave backup af dine data og formatere partitionen og installere forfra. Du skal formatere med windows setup, der hvor den spørger dig hvilken partition du vil lægge windows på. Der er ingen anden mulighed idet en dos boot floppy ikke er i stand til at \"se\" en ntfs partition.
Avatar billede tine Nybegynder
08. november 2001 - 12:11 #31
Ok det er også fint, men jeg har allerede prøvet at lave en clean install fra windows setup, hvor jeg har deletet min c partition og oprettet den igen, men det gør ingen forskel, jeg har endda prøvet at slette alle mine 3 partitioner på denne hardisk og oprettet dem igen, og derefter installeret win2000, men med samme resultat.....Og derfor kan jeg ikke forstå at det ikke kan lykkedes!
Avatar billede strych9 Praktikant
08. november 2001 - 12:21 #32
hmm når man sletter en partition i windows setup og derefter opretter den igen så spørger den om man vil formatere disken og med hvilket filsystem (ntfs eller fat). Du vælger bare Ja til at formatere og så skulle det virke.

I recap, for lige at være helt sikker: Det er igennem den første fase af windows installationen at alt dette her foregår. (Den fase med den grimme blå skærm).
Avatar billede strych9 Praktikant
08. november 2001 - 12:23 #33
bruger du forresten en eller anden form for spejling af harddiske? Hvis du har en raid controller i så prøv lige at slå mirroring fra.
Avatar billede tine Nybegynder
08. november 2001 - 12:26 #34
Jeps, den grimme blå skærm  - og nej det lykkedes ikke hvilket leder tilbage til mit spørgsmål tidligere, nemlig om det ville hjælpe at formaterer til fat32 og dernæst gå tilbage til NTFS.
Avatar billede tine Nybegynder
08. november 2001 - 12:27 #35
raid controller???
Avatar billede svein Nybegynder
08. november 2001 - 14:47 #36
Hej Tine,
Du fik aldrig svart på mine spørgamål fra kl. 11.19.49 !?
Fik du startet i Genop. Konsollen og kigget på din boot.ini fil !?

Det er nøglen til at fine ud af hvorhen til boot.ini fil peger!
Avatar billede tine Nybegynder
08. november 2001 - 14:58 #37
Hej Svein - det er fordi jeg først kan komme til at prøve det senere - sorry :-)
Avatar billede tine Nybegynder
08. december 2001 - 14:06 #38
Jeg har valgt at fordele point imellem jeg, da I har givet mig mest input, jeg har desværre endnu ikke fået løst problemet, da intet af det virkede.