Avatar billede richardr Nybegynder
06. november 2001 - 22:38 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

bruge ADO i VB.. er det her rigtigt??

Jeg er ved at skrive om MS\' ADO.. er det her rigtigt??

\"For at kunne bruge ADO i Visual Basic, hvad enten det er i en Form eller i
en komponent, skal der tilføjes en reference til den.

Det gøres ved at hente reference listen op som findes under menu punktet \"
Project\". Her vil så være en liste over de mulige referencer man til bruge i
sit Visual Basic projekt.

Man opretter så en reference Connection og et Recordset i objekt. Den første
bruges til at åbne forbindelsen til databasen vha. DSN navnet, derefter
åbner man så Recordset\'et, sender en SQL sætning af sted gennem den åbne
forbindelse og modtager data der så bliver gemt i Recordset\'et.

Det er nu muligt at bladre den igennem hvis der var flere resultater på SQL
efterspørgelsen.\"

er det sandt eller falsk.. eller helt til hundende??hvis falsk... forklar plz...
Avatar billede terry Ekspert
07. november 2001 - 08:12 #1
Sounds right to me, but here is something which might help!
http://www.microsoft.com/data/ado/

Avatar billede jennemaan Nybegynder
07. november 2001 - 09:01 #2
Pkt. 1)
Man behøver ikke at lave en reference til ado for at bruge ado. At lave en reference kaldes \"Early Binding\", hvilket betyder at VB projektet får en reference til lige netop det Class ID som den aktuelle ado version har. Da der findes forskellige versioner af ado (og dermed forskellige class id\'s) kan det betyde at programmet ikke uden videre kan udføres på maskiner med andre versioner.

Man kan istedet lave såkaldt \"Late binding\", hvilket man gør vha.

Set myADOConn=CreateObject(\"ADODB.Connection\")

Createobject laver så et opslag i registry og finder classid\'et for \"ADODB.Connection\" og instansierer så objektet med netop det Class ID.

\"Late Binding\" er dog langsommere end \"Early Binding\" da vb programmet allerede kender Class ID\'et for Objektet og derfor ikke behøver at lave et opslag i (den til tider ret store) registry.

Connection objectet bruges ganske rigtig til at oprette en forbindelse til datakilden. Dette kan dog ske både vha. DSN (som du konfigurerer under \"ODBC Data Sources\" i kontrolpanelet eller under \"Administrative Tools\" i Windows 2000. Det kan også gøres ved blot at angive en ODBC Connetion String (f.eks. \"Driver={SQL Server};Server=MinSQLServer;Database=MinDatabase;UID=sa;PW=mitpassword\").

Tag evt. et kig på msdn.microsoft.com under ado, samt søg på Connectionstring.

Håber at du kan bruge mit indspark ;o)

/Jennemaan
Avatar billede terry Ekspert
07. november 2001 - 11:09 #3
jennemaan> A refrenece is need in the VB project so that the Control can be used, we arenot talking about early binding or anything! If you dont have a reference then you cant use ADO!!
Avatar billede jennemaan Nybegynder
07. november 2001 - 11:54 #4
terry > jeps, if you use the ADO Control you must have a Component Reference, but if you intend to use ado in code you may as well use late binding.

/Jennemaan
Avatar billede richardr Nybegynder
07. november 2001 - 17:40 #5
takker.. i får begge et par point...
Avatar billede terry Ekspert
07. november 2001 - 18:20 #6
thanks :o)