Avatar billede knoth Nybegynder
06. november 2001 - 19:50 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

C5 Light

Vi har skulle reinstallere en maskine hvor på C5 Light lå. Vi har så kopieret hele C5WIN kataloget over på en anden disk, og tilbage igen bagefter. Dette har vi prøvet et par gange før hos andre C5 brugere, men denne gang komme C5 op og siger at der er password på. Findes der et produkt til at checke databasen igennem eller eventuelt \"knække\" password\'et ??

Avatar billede suha Juniormester
06. november 2001 - 20:20 #1
Prøv: SUPERVISOR
Avatar billede knoth Nybegynder
06. november 2001 - 20:28 #2
Har prøver med Supervisor
Avatar billede suha Juniormester
06. november 2001 - 20:53 #3
Man kan også geninstallere C5 Light og herefter kopiere databasen over.
06. november 2001 - 21:01 #4
Du kan få knækket password\'et hos Navision(Damgaard) for ca. 1.500,- kr.
Avatar billede annamil Nybegynder
07. november 2001 - 09:06 #5
Kan I slet ikke komme ind i C5 eller skal I bare have slettet et password på en bruger?
Avatar billede knoth Nybegynder
07. november 2001 - 13:20 #6
Vi kan slet ikke komme ind i Concorden, da den popper op med usernavn og password.

Men hvor ligger usernavn og password henne i C5, er det i database filen ?
Avatar billede dma Nybegynder
07. november 2001 - 16:36 #7
Usernavn og password o.lign. sikkerhed ligger i C5Direct.sys (i hvert fald op til version 1.8). Denne fil indeholder database definitionen. Er der INGEN ændringer i databasestruktur, samt brugerrettigheder o.lign. skulle man kunne tage en original C5direct.sys fil og lægge ind i stedet. MEN HUSK AT TAGE BACKUP FØRST.

Der er dog noget der undrer. Det synes som om der ikke var password på før, men pludselig er efter en kopiering. Er der mon sket en fejl i kopieringen?

Mht. at prøve med Supervisor, har du så prøvet med Usernavn Supervisor og ingenting i password? (Bare for at være HELT sikker)
Avatar billede pcsask Nybegynder
05. december 2001 - 03:50 #8
En C5 må aldrig kopieres på denne måde fra een PC til en anden. Sikkerheden i licenshåndteringen påbyder den der har købt en licens først at af-installere på Fra-maskinen og derefter ny-installere fra originalt medie på Til-maskinen.
Datafilen kan der tages backup af og denne har normalt en extention .XXX, der afviger fra .DAT.
Denne kan derefter indlæses på Til-maskinen.
Avatar billede dma Nybegynder
05. december 2001 - 11:24 #9
Til pcsask

Det er noget vrøvl. Du kan kopiere alt det du vil, det har ikke noget at gøre med det nærværende problem - ud over at der kan ske en fejl i kopieringen. Det du skriver vedrører kun lovligheden i anvendelsen af programmet, det har ingen tekniske implikationer.
Avatar billede pcsask Nybegynder
05. december 2001 - 15:24 #10
Må jeg erindre om linket til misbrug !
Avatar billede dma Nybegynder
05. december 2001 - 15:55 #11
Dette har INTET med misbrug at gøre, hvis du læser spørgsmålet. Det handler om at maskinen det ligger på skal repareres eller hvad den nu skal og at programmet - midlertidigt - flyttes til en anden maskine. Det er ikke misbrug  eller andet.

Desuden er det backup anvisning du giver noget mangelfuld. Det er IKKE nok kun at tage backup af datafilen/filerne (C5Data.*). Dermed vil man miste alle tilpasninger. Man skal - mindst - tage backup af :

C5Data.*
C5util.usr
C5direct.sys
C5menu.*
usr*.tbl
samt i nyere versioner (2.0+)
c5codes.sys

Indlæser man dette oven i en reinstallation, skal man huske at genoversætte hele applikationen, da evt. rettede makroer i USR-laget ikke slår igennem i SYS-laget før at dette er sket.

Man kan dog - lige så lovligt - tage en sikkerhedskopi af det hele!
Avatar billede jasman Nybegynder
12. december 2001 - 20:56 #12
Man kan faktisk ændre passwordet på supervisor i en c5 (og en XAL) uden at kende det nuværende.

1) Tag en BACKUP af systemet.
2) Lav en ny (parallel) installation i et andet directory.
3) Start nu den nye installation op med den tegnbaserede kerne (c5e32.exe), og log ind som supervisor.
4) Nu vælges GENERELT / TILPASNING / HOP TIL DOS, for at komme ud i operativsystemet.
5) Kopier nu filen c5direct.sys (c_direct.sys i XAL) fra den oprindelige kopi over i kataloget for den nye kopi med COPY kommandoen.
6) Skriv EXIT for at komme fra operativsystemet og ind i C5/XAL igen.
7) Gå nu i GENERELT / TILPASNING / ADGANGSKONTROL / BRUGERE OG GRUPPER
8) Stil markøren på Supervisor brugeren.
9) Tast ALT+P og indtast det nye password (til f.eks. x).
10) Tryk F3 for at godkende og svar Ja til at opdatere.
11) Afslut systemet.
12) Kopier nu c5direct.sys tilbage til dens oprindelige placering under det oprindelige systemdirectory.
13) Start nu C5/XAL og log ind som Supervisor med det nye password (f.eks. X)

Så jo, man kan faktisk \'cracke\' passwords i c5/xal.

Jeg har kun testet det med den tegnbaserede kerne. Jeg ved ikke om man kan gøre det i windows versionen også.

Prøv det prøv det.

Mvh

Jacob
Avatar billede dma Nybegynder
13. december 2001 - 08:09 #13
Extremt interessant!! Tak for fiffet!
Avatar billede jasman Nybegynder
13. december 2001 - 09:11 #14
Det var kattens Arne.
Var der noget du IKKE vidste om C5 ?

Med venlig hilsen

Jacob Sørensen (Hands)