Avatar billede jespertk Nybegynder
09. marts 2000 - 16:16 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

videoafspilning

Jeg tror der er noget galt med min computer. Jeg har en AMD K6-3 450 MHz samt et Voodoo Banshee grafikkort (nyeste driver fra 3dfx). Burde dette ikke være rigeligt til at afspille en 1 Gb mpg film på 2 timer flydende? Som det fungerer nu, hakker det en smule. Desuden er der ofte en masse frames der går tabt i  slutningen af sekvensen. Videoafspilningen hakker også i alle andre formater end mp3.
Avatar billede fido82 Nybegynder
09. marts 2000 - 18:07 #1
hvis du kører den fra CD-rom, kan det være fordi at dit cdrom drev ikke kan læse hurtigt nok
Avatar billede friborg Nybegynder
09. marts 2000 - 20:47 #2
Der er ikke noget galt med din computer, jeg har samme grafikkort og en 350 MHz AMD K6-2, og det er meget forskelligt fra film til fil. Prøv med en 3dfx opdatering til din afspiller.
www.3dfx.com
Avatar billede jespertk Nybegynder
11. marts 2000 - 15:29 #3
Jeg kører ikke fra CD-rom.

3dfx opdatering til afspiller? Afspilleren opdateres måske ikke når man downloader nye drivere til grafikkortet? Kan du (friborg) køre nogle film flydende?
Avatar billede 0412jh Nybegynder
13. marts 2000 - 13:47 #4
Hvis dine film hakker i afspilningen er der flere ting der spiller ind.

1. Prøv at sætte din desktop opløsning ned til 640x480x32 da det er den optimale opløsning at afspille film i. Det nytter ikke noget at afspille film i højere opløsning da mpeg film kun består af ca320x300 pixels.
2. Hvis dette heller ikke er tilfredsstillende kan du sætte antallet af farver ned til 16 bit (ikke 16 farver) for at lette dekodningen af filmen en smule.
3. Køb et grafikkort med hardware dekodning til dele af mpeg formattet f.eks. tnt og tnt2, geforce osv. (banshee har ingen features på dette felt).
4. mpeg formattet er et pakket format og lige meget hvor hurtig en computer du har vil det altid opleves som om filmen hakker en smule ved hurtig kamera føring og generelt hurtige bevægelser
Avatar billede jespertk Nybegynder
13. marts 2000 - 14:38 #5
Skærmopløsningen ændrer intet.

Det er pga. kameraføringen, at det hakker. Oftest kører det flydende i ca. 1 sekund, hvorefter et billede fryses i nogle frames, hvorefter det atter kører flydende i ca. 1 sekund osv.
Jeg har en enkelt gang oplevet, at en film blev afspillet flydende (vist efter at jeg havde slået hardwareacc. fra, men før jeg havde genstartet computeren for at sætte ændringen i kraft???), men alle de andre gange, filmen blev afspillet, har den hakket.

Jeg har ikke råd til et GeForce-kort endnu, men når (ikke hvis) jeg får det, løser det forhåbenligt problemet.
Avatar billede 0412jh Nybegynder
14. marts 2000 - 09:36 #6
Det skal siges at hvis en film indeholder korrupte data vil de korrupte frames blive sprunget over hvilket opleves som filmen går i stå.
Avatar billede tortuga Nybegynder
21. marts 2000 - 22:43 #7
Der er en af mine venner der har en pII 300 med 64 mb ram og et eller anden noname 8mb agp grafikkort, samt et voodoo 1. Hvis han installere drivereren til voodoo-kortet kører alle film, det værende mpg, avi, asf mm i 1/4 hastighed. Vi har kæmpet med mange forskellige driverversioner, men har ikke fundet ud af noget endnu.
Avatar billede jespertk Nybegynder
27. marts 2000 - 14:02 #8
Problemet lå ikke ved grafikkortet, men ved harddisken. Da DMA blev slået fra, forsvandt problemet.