Avatar billede morten_21 Nybegynder
06. november 2001 - 04:34 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

IBM harddisk

Har lige læst lidt om IBM\'s lidt \"uheldige\" harddiske.. Hvordan kan jeg tjekke hvilken model min harddisk er. Den er på 40 Gb resten kan jeg sq ikke huske...

Avatar billede cvorm Nybegynder
06. november 2001 - 07:24 #1
Kig oven på den, der skulle stå enten 75 GXP eller 60 GXP... jeg ville gætte på 60\'eren, da den har 20GB plader, og det passer med 40 gb, 75\'eren bruger 15GB plader, så det ville have været 45GB.
Det er 75GXP der er \'uheldige\', så man må da håbe, at jeg har ret :D
Avatar billede cvorm Nybegynder
06. november 2001 - 07:25 #2
ellers tror jeg egentlig det står i bios... det ku\' du også tjekke, hvis ikke du gider tage den ud af pyden :)
Avatar billede cyberqvizt Nybegynder
06. november 2001 - 07:41 #3
Den harddisk du har, er en IBM 40GB 60 GXP.
Der kan ligesåvel være fejl på din harddisk, som der kan på en 75 GXP :(
Har du fået nogen \"bad-sectors\" på din disk ??
Avatar billede thomzen Nybegynder
06. november 2001 - 08:21 #4
Jeg ved ikke med jer, men tror ikke det er alle der oplever mange problemer med dem? -jeg har haft et raidsystem med 4Xibm 30giga, og 2X75gb, de har hele tiden kørt optimalt..
Avatar billede thomzen Nybegynder
06. november 2001 - 08:22 #5
-ikke for at drille med hvor meget plads jeg har eller noget! =)

arjz, mener bare.. Hvad katten gør de med diskene i de tests, hvor de futter af?
Avatar billede kludedukken Nybegynder
06. november 2001 - 09:10 #6
Eh..nu har IBM jo lavet andre 40 GB diske end 60GXP ?? - Det er nødvendigt med model nummeret for at kunne sige det med sikkerhed.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
06. november 2001 - 09:18 #7
En IBM 60 GXP 40 GB har model nr. : IC35L040AVER07-0

Ved at downloade og installere Sisoft Sandra Standard : http://www.sisoftware.demon.co.uk/ kan du i \"system summary\" under \"drives\" se modelnummeret uden at skulle kigge i maskinen.
Avatar billede -gízmo- Nybegynder
06. november 2001 - 14:11 #8
thomzen jeg ved ikke, hvad de gør ved de diske, men jeg har selv fået bad sectors på 2x60 GXP 60 gb IBM. Bare ved at bruge den. Hmmmm... noget være skrammel.
Avatar billede cyberqvizt Nybegynder
06. november 2001 - 17:10 #9
Jeg er helt enig med -gísmo- !!
Det er faktisk så slemt, at godt halvdelen af alle deres GXP-harddiske kommer der badsectors på, bare ved at bruge dem !!
Det er altså noget skrammel >:(
Avatar billede kludedukken Nybegynder
06. november 2001 - 17:17 #10
Der er bestemt noget om snakken da også forhandlere nu er begyndt at advare mode IBMs nyes diske.

Jeg har selv haft en 75GXP 30 GB der døde efter et halvt år. (Tilmed kun brugt som backup de 4md. af tiden)

Har også en 60GXP 40 GB der stadig kører som den skal. - Men kan faktisk høre antydningen af de \"krads\" lyde som den anden havde før den gik kold.
Avatar billede morten_21 Nybegynder
06. november 2001 - 22:12 #11
Jeg mener det var en \"60 GXP 40 Gb\" jeg bestilte dengang nu i nævner det. Og det modelnummer som Kludedukken skrev ligner det der står i min bios..(ken ikke huske det helt nøjagtigt)

Det kan jo være det er noget lort så, for at sige det rent ud.
Men jeg har ikke oplevet nogle bad sectors - endnu!
Hvad med garantien? Normalt er der jo 3 års garanti på. Men selvfølgelig, hvis man får en magen til, er man jo lige vidt!
Avatar billede kludedukken Nybegynder
06. november 2001 - 22:19 #12
Det ville ihvertfald være en god ide at have en backup af vigtige data på en anden harddisk.

Det havde jeg heldigvis da min røg.

Og ja der er 3 års garanti, men som du siger : hvad hjælper det da man får en magen til og måske kan fortsætte sådan igen og igen ;o)
Avatar billede morten_21 Nybegynder
06. november 2001 - 22:34 #13
Sikke noget møg... Jeg må bare holde ørene åbne efter mærkelige lyde.

Var det ikke noget for Forbrugerstyrelsen eller Rene ord for pengene?
Avatar billede kludedukken Nybegynder
06. november 2001 - 22:42 #14
Njahh..tror jeg ikke, for der er jo ikke tale om at de (IBM) ikke vil bytte de defekte Harddiske. Det er de tværtimod meget villige til, så det tror jeg ikke.

Der er dog én person der har anlagt civilt søgsmål pga. deres harddiske. Kan bare ikke finde linket.
Avatar billede morten_21 Nybegynder
08. november 2001 - 02:12 #15
Nå.. øv.. det er altså bare muggen røv til alle os der har købt en 60/75GXP...

Men tak for svarene!

*Morten_21 is paying close attention to any strange sounds in the future...*