Avatar billede e30 Nybegynder
05. november 2001 - 21:58 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

Harddisk cache - hvor meget?

Hvad betydning har det at en harddisk har meget eller lidt cache?

Er en harddisk med 512kb cache langsommere end en med 2 mb cache??

Hvad betyder det???
Avatar billede fredelu Nybegynder
05. november 2001 - 22:01 #1
se www.edbpriser.dk -produktguide-hardisk
Avatar billede kludedukken Nybegynder
05. november 2001 - 22:03 #2
En stor cache vil sikre en hurtigere tilgang til dataen på disken. - Så ja, det vil have betydning.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. november 2001 - 22:03 #3
Ja, en 2Mb cache er bedre end 512Kb cache, men man skal så også huske at Rotation per minute (RPM) spiller kraftigt ind!
Avatar billede mestersamvis Nybegynder
05. november 2001 - 22:04 #4
en cashe er hukommelse. I cachen gemmes data, du lige har arbejdet med, således at du, hvis du vil tilgå disse data straks efter behøves de ikke læses fra harddisken, men kan tages fra cachen. Således hentes disse data i dette tilfælde hurtigere.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
05. november 2001 - 22:05 #5
Cache
På enhver harddisk er der en såkaldt cache lager. Det er en mindre hukommelse, hvor harddisken gemmer de data, der lige har været læst fra harddisken. På den måde har harddisken hurtig adgang til de senest anvendte data, og når computeren skal bruge dem igen, hentes de fra den hurtige hukommelse, i stedet for at skulle læses fra harddisken igen. Jo mere cache der er, jo større er harddiskens ydelse. Cache-størrelsen er i dag på minimum 512 KB, men de nyere harddiske har alle mindst 2MB. 2MB cache anbefales.

Avatar billede kludedukken Nybegynder
05. november 2001 - 22:05 #6
Du kan læse hele harddisk guiden her : http://www.edbpriser.dk/guider/harddiske.asp
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. november 2001 - 22:05 #7
cachen er et lille hukommelsesområde der bruges som mellemlager, så hvis du har store mængder data der skal lagres og det ikke overføres hurtigt nok, så bruges mellemlagret (cachen) til at opbevare data midlertidigt indtil den kan komme af med dem til harddisken, derfor er det bedre med en stor cache end en lille!
Avatar billede cvorm Nybegynder
06. november 2001 - 07:30 #8
det er langt fra kun cache og rpm, der betyder noget. Datatætheden har alt at sige (!). En 5400rpm med stor datatæthed er hurtigere end en 7200rpm med en lavere datatæthed, så du skal også kigge på producentens hjemmeside, og se hvor mange Mbits der er per squareinch :) ..(kan ikke lige huske hvor meget det cirka generelt er..)
Avatar billede cvorm Nybegynder
06. november 2001 - 07:30 #9
Men det er da rigtigt at cachen har noget at sige :D
Avatar billede martin_schou Nybegynder
06. november 2001 - 12:40 #10
Cachen spiller ind på ydelsen, til tider imponerende meget endda. Jeg har ikke set sammenligninger af harddiske med hhv 512 kB og 2 MB cache, hvor de er ens på alle andre punkter.

Storagereview.com har dog en sammenligning mellem en harddisk med 2 MB og 8 MB cache:

http://www.storagereview.com/articles/200110/20011008WD1000BB-SE_2.html

De to diske er henholdsvis:
Western Digital Caviar WD1000BB-SE (8 MB)
Western Digital Caviar WD1000BB (2 MB)

Der er til tider overordentlig stor forskel på ydelsen mellem disse.
Avatar billede martin_schou Nybegynder
06. november 2001 - 12:42 #11
Ovenstående var ment som et svar.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. december 2001 - 10:29 #12
Tak for points!

www.fotx.net/retaxes