Avatar billede riversen Nybegynder
04. november 2001 - 15:23 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Fjern Linux

Hej,

hvordan kommer jeg af med Linux? Jeg har forsøgt med fdisk, hvor jeg kunne slette non-dos partitionen. I fdisk fik jeg også at vide at der i den  udvidede partition ikke findes nogle logiske drev, men når jeg forsøger at slette den udvidede partition, skal jeg først slette logiske drev i partitionen...???
Avatar billede jemt Nybegynder
04. november 2001 - 15:25 #1
En lettere måde:
Brug diskdruid som du muligvis brugte i starten til at installere Linux - I hvertfald under RedHat.. Hvis det er den distribution du har brugt, så start installationen, og \"lad som om\" du vil installere igen.. Når du har fjernet alle partitioner og gemt! så restarter du bare maskinen !
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
04. november 2001 - 15:26 #2
hvis du skal installere win2k så kan du under installationen slettet den partion hvor på linux ligger... Eller skal du bruge Partion Magic
Avatar billede x3me-brain Nybegynder
04. november 2001 - 15:26 #3
På den cd, du har brugt til at installere Linux med, er der sikkert en FDISK, du kan bruge. Jeg tror der er nogle distributioner, der bruger disk druid eller sådan noget. Hvilken distribution bruger du?
Avatar billede riversen Nybegynder
04. november 2001 - 15:26 #4
ok, synes bare jeg har prøvet det, men forsøger lige igen
Avatar billede riversen Nybegynder
04. november 2001 - 15:30 #5
karstenlaursen: jeg har forsøgt at ordne vha. winnt 4.0, hvor man jo kan partitionere under indstallationen, men jeg kunne ikke få lov pga. for lidt plads på disken. Den afbrød simpelthen installationen kort efter begyndelsen.

x3me-brain: red hat 7.1. Jeg prøver jemt\'s forslag først.
Avatar billede riversen Nybegynder
04. november 2001 - 15:39 #6
jemt: måske jeg bare gør noget galt, men jeg kan jo ikke få lov til blot at fjerne partitionerne med diskdruid og så afslutte.
Avatar billede riversen Nybegynder
04. november 2001 - 15:57 #7
icq 19463099
Avatar billede x3me-brain Nybegynder
04. november 2001 - 16:00 #8
Du behøves ikke at afslutte. Du skal bare gemme, og så trykke reset.
Avatar billede x3me-brain Nybegynder
04. november 2001 - 16:01 #9
Men det har jemt godtnok skrevet
Avatar billede riversen Nybegynder
04. november 2001 - 16:02 #10
jeg kan ikke gemme...får besked på at der skal være et mounting point.
Er lige ved en anden mulig løsning
Avatar billede x3me-brain Nybegynder
04. november 2001 - 16:04 #11
Har du partition magic?
Avatar billede riversen Nybegynder
04. november 2001 - 16:08 #12
nopes...har fået at vide at det kan gøre det, men den person der fortalte det havde ikke pm til dos
Avatar billede x3me-brain Nybegynder
04. november 2001 - 16:12 #13
Man kan i pm lave et sæt bootdisketter, som man så kan bruge til at ompartitionere systemet med, og det kører på DOS. Men jeg ved selvfølgelig ikke om du har mulighed for at få lavet sådan et sæt.
Avatar billede riversen Nybegynder
04. november 2001 - 20:28 #14
jeg kendte i forvejen godt til løsningen med pm og har også brugt den nu, men det da kunne gøres uden at bruge 3. parts software?

Ser på evt. kommentarer i morgen.
Avatar billede x3me-brain Nybegynder
04. november 2001 - 21:04 #15
Kom lige i tanke om en drastisk løsning. Du kan low-level formattere harddisken, hvorefter den vil være fuldstændig renset for alt software.
Avatar billede riversen Nybegynder
05. november 2001 - 18:55 #16
hvilket vil sige?
Avatar billede x3me-brain Nybegynder
05. november 2001 - 19:35 #17
Det svarer grundlæggende til, at man skriver nul i alle bits på hele diskens overflade. Du kan hente et program til det på harddiskproducentens hjemmeside.
Avatar billede netcrawler Nybegynder
30. november 2001 - 19:18 #18
u bruger redhat, så sæt dit flueben i fdisk... der kan du slette og gøre ved, og derefter gemme OG DET VIRKER, for det har jeg sgu gjort tusinde af gange for folk.... det er rigtigt at disk druid har det med at vil have et mountpoint, men en løsning der er at se om du kan lave en fat partition, og vælge den som mountpoint, det skulle man vist kunne i nogle af de nyere redhat, f.eks.....