Avatar billede vabis Nybegynder
03. november 2001 - 16:50 Der er 39 kommentarer og
2 løsninger

Er dette ikke fordårlig??

Hej allesammen.

Jeg har en ca 1.5år gammel Compaq Presario 1260 bærbar pc.

Forleden dag da jeg tændte den kom der ingen skærmbilled.
Efter lidt bøvlen fik jeg den så meget skilt af, at jeg kunne se, at det var strømkablet som går fra bundkortet op til skærmen, der var knækket. Åbenbart af at være blevet åbnet og lukket for mange gange (hvilket i mit tilfælde ikke er særlig mange gange da jeg kun bruger min bærbar i weekenderne).
Nå tænkte jeg, det er jo noget lort, og gik så igang med at skille resten af pc´en ink. skærmen af.
Og fik således afmonteret det defekte kabal som sad fast med et stik i begge ender, så det var meget nemt.
Derefter ringede jeg til Compaq for at bestille et nyt, og det var der jeg fik chokket.
For jeg fik at vide at sådan et kabel kunne jeg ikke få, uden også at købe en ny skærm, og da skærmen kostede ca det samme som en ny pc ville fyren jeg talte med forslå jeg købte en ny. Og smed min \"gamle\" bærbar på lossepladsen.

Så nu er mit spørgsmål til jer andre, kan det virkelig passe??
Er der ikke en eller anden derude der har et forslag til, hvordan jeg for min bærbar pc til at virke igen, for det kan da ikke være rigtig, at den skal kaseres bare pga. af et knækket kabal som er rimelig let at skifte.
Avatar billede massi Nybegynder
03. november 2001 - 16:55 #1
har du mulighed for og sende et billede af kablet til mig, så skal jeg se om det er noget jeg kan klare. jeg er el-installatør og har derfor mulighed for at undersøge om jeg kan skaffe et nyt til dig!!
Hilsen mads.

Icq 108714160
Avatar billede massi Nybegynder
03. november 2001 - 16:58 #2
Men vabis jeg kan kun give dig ret i at det er helt til grin at compaq ik kan skaffe dig et nyt kabel.
Avatar billede vabis Nybegynder
03. november 2001 - 17:03 #3
Nej desvære. Men jeg kan låne et digital kamara senere på weekenden. Når jeg får fat i det vil jeg meget gerne sende et billed af kablet.
Avatar billede vabis Nybegynder
03. november 2001 - 17:05 #4
Ja ikke også. Fyren jeg talte med var vældig flink og kunne godt forstå at jeg blev lidt ok meget mupset da det gik op for mig at han ikke lavede sjov med mig. Men det var altså den politik Comcaq havde valgt.
Avatar billede massi Nybegynder
03. november 2001 - 17:12 #5
Det er bare helt okey doki
Send det evt. på madsesel@hotmail.com
Avatar billede vabis Nybegynder
03. november 2001 - 17:13 #6
Du hører fra mig senere.
På forhånd tak.
Avatar billede massi Nybegynder
03. november 2001 - 17:21 #7
Ps. jo bedre billede jo lettere er det for mig og finde et tilsvarede!
Avatar billede msmows Nybegynder
03. november 2001 - 18:34 #8
Kontakt lige Compaqs hovedkontor, forklar den danske afdelings svar. Det virker ofte at gå direkte til hovedet. Har du navn på den du har talt med, så skal du ikke vige tilbage for at forklare hvem du har talt med. Det sker en eller anden fiffig sjæl gør sig klog eller totalt har misforstået sit eget firmas politik.
Avatar billede vabis Nybegynder
03. november 2001 - 20:38 #9
>>msmows Det vil prøve at gøre på mandag og høre hvad de siger der. Jeg kan desvære ikke huske hvad han hed, men jeg har tænkt mig at prøve at ringe til deres reservedelsafdeling igen på mandag og høre om jeg får samme svar og da vil jeg lige ligge lidt mere mærke til hvem jeg taler med. For du har ret, det er meget mulig jeg bare har ramt en eller ander inkompotent person der ikke rigtig vidste hvad han svarede på.
Avatar billede microtec Nybegynder
04. november 2001 - 23:39 #10
vabis >> Jeg tror nærmere problemet er at Compaq ikke må/vil sælge orginale reservedele til andre end autoristerede værksteder.
Sådan er det hos de fleste store mærkevare forhandlere. De vil ikke have privat-personer der ringer efter reserve-dele. Det giver for meget bøvl.

Prøv at høre hvad det koster at få repareret din PC hos Compaq i stedet.

Du kunne også prøve at få en Compaq-forhandler til at bestille kablet for dig (tvivler dog på at nogen forhandler selv reparerer bærbare PCer).
Avatar billede msmows Nybegynder
04. november 2001 - 23:45 #11
>microtec  - du kan sagtens have ret i at Compaq \"vil selv\", men så må man oplyse om det, og ikke lire en gang øregas af. At et firma ikke vil sælge til andre end autoriserede (selv om det ikke er helt lovligt at have sådanne restriktioner) kan såmænd godt forstås, deres ry kan hurtigt ødelægges.
Avatar billede microtec Nybegynder
04. november 2001 - 23:55 #12
msmows >> Enig.
Det er nu ikke ulovligt, at de kun vil sælge til et firma, der laver reparation. I princippet må de ikke sælge til folk der ikke er moms-registrerede, hvis deres priser er excl. moms.

Som privat kunde må man henvende sig der hvor varen er købt. Det er sjældent at man får ret meget ud af at henvende sig direkte til importøren.
Avatar billede microtec Nybegynder
04. november 2001 - 23:57 #13
...jeg ved forøvrigt at netop Compaq er meget firkantede.
For en del år siden kontektede jeg dem for at få en service-diskette, så man kunne ændre BIOS-opsætningen på min PC (skal man heve til deres maskiner).
Sådan en kunne man skam IKKE få når man ikke var et autoriseret Compaq-værksted (fandt den nu på nettet).
Avatar billede msmows Nybegynder
04. november 2001 - 23:58 #14
Derfor skriver jeg også \"ikke helt lovlig\". Det der med momsen er ikke det store problem, der skal bare lægges moms til, det skal der såmænd altid, private kan bare ikke få momsen refunderet.
Avatar billede msmows Nybegynder
05. november 2001 - 00:01 #15
Har for år tilbage haft et problem med et større elektronikfirma \"der ikke kunne eller ville sælge til private\". Det blev de dømt til , da de ikke kunne/kan nægte. Det er bare sjældent at menigmand har råd til at gå så langt. Pga. særlige omstændigheder gjorde jeg/vi det dog.
Avatar billede microtec Nybegynder
05. november 2001 - 00:10 #16
Hvis man sælger til private, SKAL alle priser oplyses incl. moms. Det siger loven, men lad os ikke diskutere det her.

Jeg er ret overbevist om at problemet er at Compaq ikke vil/må sælge reservedele direkte til vabis. Faktisk er det en lille sejer at han er nået igennem omstillinge.
De gange jeg har kontaktet Compaq som privatperson er jeg blevet afvist allerede der. Når jeg har kontaktet dem som firma er jeg kommet længere, men jeg har aldrig fået noget ud af det, da jeg ikke er Compaq forhandler.
Avatar billede msmows Nybegynder
05. november 2001 - 00:13 #17
Big buisness, de er så store indtil de ikke kan klare sig mere og må opkøbes eller fusioneres.
Avatar billede vabis Nybegynder
05. november 2001 - 11:33 #18
Tja så har jeg lige talt med compaq igen og jeg fik den samme melding engang til.
Jeg prøvede også at ringe til Fona´s værksted i Odense, de sagde desvære det samme, men de kunne fortælle at en ligende sag har været oppe at vende i \"Rene ord for pengene\" men han kunne desvære ikke huske hvad det gik op i. Men han mente faktisk ikke at der var anden udvej for mig end at købe en ny skærm og den kostede mellen 10 og 12000kr.
Det er helt sikkert at Compaq aldrig nogen sinde kommer til at sælge et produkt til mig igen.
Ikke engang en ny skærm til min itu bærbar.
Avatar billede microtec Nybegynder
05. november 2001 - 11:44 #19
Har Fona forhørt sig om prisen hos Compaq?
Prisen lyder voldsom, selv for et Compaq-produkt.

Har du checket garantien en ekstra gang?

Der er ofte mere end 1 års garanti på skærme og mærkevare PCer. Det er ikke ualmindeligt at der er 3 års garanti på en skærm.

Du kan checke med seri-nummeret på http://www.compaq.dk/support/garanti/Default.asp?ID=&TableKey=&CATID=4
Bemærk at der er 3 års garanti på mange af deres bærbare PCer.
Avatar billede vabis Nybegynder
05. november 2001 - 12:00 #20
Ja det har jeg og der er desvære kun 1år på min.

>>massi. Det har drillet lidt med at få skaffet det digitale camara, men det skulle kunne lykkedes iaften, så hvis du stadig gider at kaste et blik på kabelet forventer jeg at jeg kan sende nogle billedet til dig iaften.
Avatar billede microtec Nybegynder
05. november 2001 - 12:04 #21
vabis >> Kan du ikke ligger dit foto et sted hvor alle kan se det.
Jeg arbejder med elektronik til daglig. Det kunne være jeg kendet en leverandør også.
Avatar billede vabis Nybegynder
05. november 2001 - 12:11 #22
jo det gør jeg meget gerne. Jeg kommer lige senere med en url.
Avatar billede vabis Nybegynder
06. november 2001 - 00:00 #23
Jeg har nu lagt billederne på www.msn.dk
communitiet hedder \"knækketkabel\"
og passworded er \"rufusrufus\"
og brugernavnet er \"vabis\"

Jeg ved ikke om i kan bruge det til noget men i ihvertefald meget velkomne til at tage en kigger.
Avatar billede microtec Nybegynder
06. november 2001 - 09:29 #24
vabis >> Der er ikke noget communitiet på MSN, der hedder \"knækketkabel\".

Må der være \"æ\" i navnet?
Skriv lige den komplette URL.
Avatar billede microtec Nybegynder
06. november 2001 - 09:45 #25
Så fandt jeg det.
Billederne ligger på http://communities.msn.dk/p2uqs5k1cc3oii37l05247j460/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=8

Sådan et kabel finder du ikke færdig nogen steder. Det er et typisk kunde-specificeret kabel som Compaq får lavet hos en underleverandør.

Tilgengæld er det ikke så svært at lave.
Det består af 2mm stik og standard 2mm fladkabel.
Stikkene skal desværre monteres med special værktøj.
Jeg vil forslå at man kilpper dem af så der sidder 1-2 cm ledning tilbage på dem. Man kan derefter lodde et nyt 2mm fladkabel (evt. enkelt ledere) på de frie ender og trække krympeflex over lodningen, så de ikke kortslutter.

Hvis du er lidt elektronik-mand, er det en simpel sag.
Ellers vil kan jeg godt gøre det (for det halve af et nyt kabel *ggg*).

PS: Hvordan har du båret dig af dem at få hele kablet til at knække over? Normalt er det kun et par af inderlederne, der knækker.
Avatar billede microtec Nybegynder
06. november 2001 - 09:48 #26
Lige et godt råd når du bruger MSN.
Lad være med at bruge danske bogstaver. knækketkabel over sættes til en URL der hedder http://communities.msn.dk/p2uqs5k1cc3oii37l05247j460

Havde du kaldt det \"knaekketkabel\" så din URL sådan ud:
http://communities.msn.dk/knaekketkabel
Avatar billede vabis Nybegynder
06. november 2001 - 10:06 #27
>>Microtec. Jeg er ked af at jeg ikke lige tænkte mig om, da jeg lavede det communiti, for hvis man lige tænkter sig lidt om, så ved jeg jo godt at der ikke skal bruges øæå i sådane sitiutioner, men det gik nok lige lidt for stærk.
Men hovedsagen er at du fandt det, og jeg vil nu prøve at bevæge mig udendørs og besøge et par af de elektronikforhandler vi har i byen, og se om jeg kan få fat i noget 2mm kabel.
Jeg har jo haft et par stykker til at kigge på de famøse kabet og de har alle lige skullet bøje det en enkel gang og tja til sidst knækkede det helt over.
Avatar billede microtec Nybegynder
06. november 2001 - 10:22 #28
Hvis du ikke kan få fat i noget 2mm fladkabel (husk det skal være fleksibelt), ville jeg blot anvende et antal enkelt ledet højfleksibelt monteringsledning.
Avatar billede microtec Nybegynder
06. november 2001 - 10:27 #29
Med den type stik, hvor de enkelte ledere spittes op, kan du nu fint bruge standard fladkabel.
Det har en afstand mellem de enkelte ledere på 2,54mm. Så vidt jeg kan se, kan det fint går. Den type kabel er noget lettere at få fat i.
Avatar billede marty Nybegynder
07. november 2001 - 09:08 #30
Og lad ENDELIG være med at købe Scumpaq EVER AGAIN.
Har osse lavet den samme fejl...
Saml lortet selv eller køb dell eller IBM, så slipper du for en masse bøvl.
Avatar billede microtec Nybegynder
07. november 2001 - 09:20 #31
marty >> Du er vist en rigtig \"haj\", hvis du sådan selv samler en bærbar-PC.
Respekt *gg*

PS: Jeg har oplevet nøjagtig samme type problemer med reservedele fra IBM på min tidligere arbejdsplads.
Avatar billede marty Nybegynder
07. november 2001 - 12:06 #32
Jeg er pænt sej, ikke.....
Selvfølgelig mener jeg PC\'er generelt, og ikke kun bærbare. Personligt afskyr jeg laptops. Og IBM. Og Scumpaq. Og Microsoft. Og HP. Og Dell.
8))))))
Avatar billede marty Nybegynder
07. november 2001 - 12:08 #33
Især Microsoft
Avatar billede annikadk Nybegynder
30. november 2001 - 01:02 #34
sikke en historie, men ikke ukendt her.
havde en hp engang sidste år, og da manden fik lavet lidt \"sjov\" (elektronik-nørd der bare skal skille alt ad) røg lidt af hvert.
Vi skulle bruge en ny holder til cpuen, og så en masse blalba...

Vi kunne godt fik vi at vide, men alt efter hvad cpu-str (166-266mhz) kostede det vist mellem 16-26k.
No way... ikke så meget for en gammel bærbar!

Held og lykke med kabelet !
Avatar billede vabis Nybegynder
01. december 2001 - 09:46 #35
Held og lykke er lige hvad jeg har brug for.
Indtil nu driller det ihvertefald en hel del med at skaffe det rigtige kabal. Det tætteste jeg er kommet er hos et elektronik firma, de kunne skaffe det hjem, men så var jeg nødt at købe en hel rulle og det var lig med 500m og den kostede ca 2000kr plus mons og da jeg jo kun skal bruge ca 30cm er det jo lidt vildt at købe en hel rulle. Jeg har forsøgt på at finde de stik der sidder i enden men det er heller i lykkedes.
Men hva, der er jo ikke andet at gøre end bare at klø på, så skal det såmen nok lykkedes på et tidspunkt.
Avatar billede microtec Nybegynder
01. december 2001 - 11:03 #36
vabis >> Hvorfor løser du ikke bare dit problem med et antal enkelt ledet højfelksibelt monteringstråd?
Der er da ingen, der siger at det netop SKAL være samme type kabel.
Avatar billede annikadk Nybegynder
01. december 2001 - 12:41 #37
vi har nogle gamle ledninger m. stik liggende thv. HP, men også til Compaq Armada 1700...
Måske passer det, måske ikke?
Men det er da et forsøg værd?!.

Aner ikke hvor du bor / Hvor fix du er på hænderne hvis det skal ændres dog?
Men en ide at finde et frem og sende?!

pssst: vabis@annika.dk ;) for personlige oplysninger. Så sætter jeg manden til at finde det frem.
Avatar billede vabis Nybegynder
01. december 2001 - 21:53 #38
>>microtec En mine venner har faktisk lige i denne uge fået fat i noget enkelt ledet højfleksibel monteringstråd til mig.
Så det prøver vi at lode mellen stikkene imorgen.
Det er iøvrigt noget kabal han har købt oppe hos rs-conponts.dk og de har noget der ligner 1000 forskellige stik, men desvære ikke lige det jeg mangler, for det bedste var jo at lave et helt nyt kabel.\'
Men nu prøver vi det andet og så må jeg se hvor længe det holder.
Avatar billede vabis Nybegynder
02. december 2001 - 20:58 #39
Hej allesammen.
Nu har jeg prøvet at lodde et nyt stykke kabal i mellem de to originale stik og tralaa  det virker hurra for det.
Det kabel jeg har fået fat i virkede lidt mere stift det originale, men jeg blev enig med mig selv om at bruge det aligevel, for selv om det kun holder begrænset tid, ja så kan jeg jo bare lodde et nyt stykke imellem.

Jeg vil så lige benytte lejligheden til at sige tak til jer alle i jeres forsøg på at hjælpe mig.

TAK.

Med venlig hilsen.

Vabis.
Avatar billede microtec Nybegynder
02. december 2001 - 21:03 #40
vabis >> Tillykke. Du kan bare sende halvdelen af hvad en ny PC koster til mig *gg*

Hvis de nye kabel er for stift er der større risiko for at det knækker igen. Du kan jo kikke efter et mere fleksibelt i mellemtiden.

Tak for point :o)
Avatar billede vabis Nybegynder
02. december 2001 - 21:11 #41
JA jeg er godt klar over det. Men nu virker den jo trods alt igen og som du selv skriver så vil jeg holde øjnene oppe efter sådan et kabel, det kunne jo være man tilfældigvis løb ind i et en dag.