Avatar billede jakobholst Nybegynder
02. november 2001 - 16:13 Der er 8 kommentarer

X11 Forwarding

Problem X11 forwarding i \"komplekst\" netværk

situation:
Min arbejdsplads wimpdos NT 4.0 med Exceed X11 server startet.
Med telnet kan jeg logge på Sun server 1 jeg kan køre X11 direkte...
Det virker!

fra sun server 1 kan man ssh til sun server 2, 3 ,4 ,5 .....

Men hvordan hulen får man X fra server 2 3 4 5 etc. tunnelet gennem SSH til sun server 1 og derfra videre til NT boxen ?????

Jeg har sat den som meget svær fordi jeg ikke selv har den fjerneste ide til løsning og at det er et problem!!!
Avatar billede victor44 Nybegynder
02. november 2001 - 17:46 #1
Nu skriver du ikke hvilken sshd du bruger, men på open ssh skal du enable x11 forwarding.

LuF
Avatar billede jakobholst Nybegynder
05. november 2001 - 09:20 #2
Jeg har enablet X11, og kan godt køre X11 fra  min NT direkte (via ssh2) til en Unix server, problemet kommer når det netværk hvor unixboxen står ikke kan/må route ssh2 helt over til mig, men man skal via en 2. unix box med enter X11 native eller ssh2 tunnelet X11
Avatar billede peter_m Nybegynder
05. november 2001 - 11:32 #3
Kan man forwarde sit display over flere ??
Avatar billede jakobholst Nybegynder
05. november 2001 - 12:06 #4
Tjaaaeee.... Der er jo det er spørgsmålet.
Man skal have den mellemliggende unix server til at fungerer som en slags router!
Avatar billede victor44 Nybegynder
05. november 2001 - 12:30 #5
Jeg tror ikke at man i en default X server kan forwarde over flere.
Så løsningen må være noget med ip forwarding.
Her løber du så bare ind i at du kommer til at bruge non standard porte.
Så den endelige og bedste løsning må være en form for VPN.
Prøv at se på FreeSwan eller poptop.

LuF
Avatar billede skau Nybegynder
20. februar 2002 - 10:50 #6
Jeg har prøvet det mange gange - man kan ikke forwarde på den måde du forsøger - det nemmeste ville være at køre ssh direkte til endestationen - eller køre displayet af cde over på NT'en og fra cde åbne ssh tunnellen til mask. 2,3,4 og exportere displayet til der hvor din cde maskine kører (cde er "bare" common desktop environment på unix)
Avatar billede jakobholst Nybegynder
28. april 2002 - 00:09 #7
jeg er selv kommet på en løsning der er acceptabel, hvis man anvender ssh helevejen med X tunneling enablet så virker det!!!
Avatar billede skau Nybegynder
29. april 2002 - 08:29 #8
Ok  godt at vide ;o)