Avatar billede kennith Nybegynder
01. november 2001 - 16:25 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

fastlåsning af drev bogstaver

jeg er træt af at windows vil bestemme hvilke drev der bliver tildelt hvilke bogstaver. f.eks. hvis jeg har en main disk (C:) laver to partioner og har en slave disk også så vil første partion på main blive C: det er også godt nok men så sætter den mit slave drev som D: her ønsker jeg den anden partion fra main. Min ide var så at starte maskinen med en hdd og den vil så komme til at indeholde partitionerne C: og D:. Så vil jeg låse drev bogstaverne og sætte mit slave drev i og regner så med at den vil komme til at hedde E: og så fremdeles. Kan det lade sig gøre på denne måde at snyde lidt eller er der en anden løsning der er bedre?? og jeg kan iøvrigt ikke huske hvor jeg låser drev bogstaverne så det vil jeg meget gerne lige vide også.

Kennith
Avatar billede solver Nybegynder
01. november 2001 - 16:38 #1
Hvis du bruger Win 2000 kan du starte computeradministration og bruge diskhåndtering til at skrifte drevbogstaverne med på dine drev
Avatar billede kennith Nybegynder
01. november 2001 - 16:54 #2
solver > jeg bruger ME
Avatar billede klatten Nybegynder
02. november 2001 - 23:20 #3
Det er faktisk ligegyldigt om du bruger WinMe eller ej.
Problemet er at din slave disk (ligesom din master disk) har en primær partion. Det du skal gøre er:
Brug fdisk til at slette din(e) partion(er) på din slave disk. DETTE SLETTER OGSÅ AL DATA PÅ DISKEN, SÅ HUSK BACKUP.
Så opretter du en udvidet partion på slave - og KUN en udvidet partion. Lav derefter en eller flere logiske drev, afhængig hvor mange drev du vil have. Derefter skal harddiske formateres.

Fdisk starter du ved at smide en boot-startdiskette i og starte for pc\'en. Når der står a:> skriver du bare fdisk og trykker på enter. Pas på, at du ikke sletter den forkerte disk.
Avatar billede klatten Nybegynder
13. november 2001 - 08:33 #4
Tak for point! :-)
Skal du bruge hjælp til fdisk, eller har du løst dit problem?