Avatar billede tdaugaard Nybegynder
01. november 2001 - 02:57 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Database normalisering ?

Jeg har hørt om \"databasenormalisering\" eller på dansk \"optimering\" (*G*).

Men jeg er ikke helt klar over hvad det betyder i det store hele ?

Er der nogle der kan forklare/komme med links til(DK/EN) hvad databasenormalisering vil sige og hvor man kan læse mere om det for evt. at lære det?
Avatar billede jacobchr Nybegynder
01. november 2001 - 07:35 #1
Primært går det ud på at dele databasen op i så mange tabeller som muligt for at undgå at felter optræder flere gange, da det vil give et større arbejde i at lave ændringer.
Fx hvis man har et kundekatotek, så vil man putte postnumre og ny i en tabel, og så kun have en af de felter i kunde tabellen. Da man kun så skal rette i postnummer tabellem (hvis man har skrevet postnummer forkert eller et postnumre ændre sig ) istedet for den million felter man har :-))

Man snakker om 5 niveauer i normalisering, og de første tre er beskrevet her ;
http://www.hedeskov.dk/netpublikationer/udv-database/kap3/kapitel3.htm

Men de sidste to bliver ikke brugt særligt meget, da der er meget diskussion om de er nødvendige.

Jeg mener at www.asp.dk og www.activeserverpages.dk har nogle artikler om det også, men de er MEGET begrænset.

Håber det gav lidt mening.
/jacob
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
01. november 2001 - 07:39 #2
Det var også nogenlunde hvad jeg havde forstået det var, det med tabellerne.
Jeg kigger lige på det link du skrev ..
Avatar billede runesoft Nybegynder
01. november 2001 - 09:47 #3
Du skal være opmærksom på at det er en optimering, rent informations mæssigt. Ikke nødvendigvis performance mæssigt.