Avatar billede stigpedersen Nybegynder
31. oktober 2001 - 20:31 Der er 11 kommentarer og
7 løsninger

ska ha gang i ældre pc

Hej
Vi skal forsøge at få gang i en gammel amitech pentium 120.Den siger ukendt filsystem når vi forsøger
at formatere en 8 gb harddisk der lige er kørt fdisk på ( og nej der har ikke været installeret ntfs).
Dette siger den gudhjælpemig også ved forsøg på at boote fra a drevet.Men den kan boote fra cdrom, dog uden at kunne installere. Endvidere kan fdisk kun se 500mb??
Måske er disken færdig??
Har du evt et links til program der kan undersøge disken under disse forhold?
Hvordan kommer vi uden om 2 gb grænsen uden at opdatere bios?? og hvis vi prøver at lowformatere fra
bios kan vi så bare formatere almindeligt bagefter,
eller skal vi ha noget specielt software ?
Vi har en anden gammel pc hvor vi evt. kan tage nogle dele.
vi vil også prøve at udskifte grafikkortet,da problemerne startede med at tusinder f`er rullede hen over skærmen.Så blev disken formateret, med ovenstående som resultat.
Vi går igang i morgen aften og har måske et supplerende spørgsmål eller to, på dette tidspunkt.
Ja en masse spørgsmål, men også en masse point.
Brugbare svar der hjælper os videre, vil få point.
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
31. oktober 2001 - 20:35 #1
Prøv evt. at hente maxllf.exe (søg på yahoo.com). Programmet low-level formatterer harddisken (sletter ALLE data). Dette kan muligvis rette filsystem-problemet.
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
31. oktober 2001 - 20:36 #2
BTW: Du skal bruge en DOS boot-diskette. Programmet skal også lægges på en diskette.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
31. oktober 2001 - 20:37 #3
Avatar billede prodic Mester
31. oktober 2001 - 20:38 #4
Prøv at finde en Disc Manager til jeres harddisk - de kan sørge for at man kan læse mere end de normale 500 mb.
Faktisk alle 8 gb.

Ved at IBM og Maxtor har lavet en til deres.
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
31. oktober 2001 - 20:38 #5
Efter low-level format kan fdisk køres. Det retter muligvis ikke fejlen. Hvis fdisk ikke kan se hele disken, kan du evt. prøve at sætte disken over i en anden computer og partitionere den derfra. Så kan du formattere på den oprindelige computer.
Avatar billede handmade Nybegynder
31. oktober 2001 - 20:39 #6
>>stigpedersen,det er alt for mange points :-))

Nå, men først og fremmest skal I ha fat i en discmanager fra producenten af den HDD i vil installere. Den overtager kontrollen med disken og der bliver ingen problemer med den gamle BIOS.
I skal ikke begynde at lowformatere endnu..
Avatar billede handmade Nybegynder
31. oktober 2001 - 20:40 #7
>>prodic,havde ikke set dit svar..
Avatar billede prodic Mester
31. oktober 2001 - 20:41 #8
Handmade->Helt OK - det ville heller ikke ligne dig at \"stamme\" efter.

Smider lige et svar - just in case.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
31. oktober 2001 - 20:45 #9
valgte du understøttelse for store diske, da du fdisk\'ede?
Avatar billede stigpedersen Nybegynder
31. oktober 2001 - 21:15 #10
selvfølgelig valgte jeg understøttelse for store diske.
Jeg prøver først en diskmanager (hvis jeg kan finde en)
Hvad er forskellen på at lowformatere fra bios og
fra maxllf.exe ?
Derefter skal der altså køres fdisk og så format?
Undskyld de mange point, jeg ville ikke genere
nogen!
Men det er mange spørgsmål og der kommer nok lidt
flere ind i problemløsningsfasen (langt ord)
Så det er altså ikke point der bliver smidt til grams! Der skal knokles.
Men jeg syntes nu hele problemet virker ulogisk.
Vender tilbage imorgen når jeg har skruetrækkeren
i hånden.
Sov godt:-)
Avatar billede conan54 Nybegynder
31. oktober 2001 - 23:07 #11
For at hjælpe dig lidt på vej kan du søge her:
http://www.amitech.dk/
Du skal bruge
1. serienummer
2. serie
3. modelnummer

Find din harddisk fabrikat og deres tool til store diske.
Avatar billede harpocrates Nybegynder
01. november 2001 - 09:14 #12
Formater din HD fra en anden comp. fx. en der kører win2k, dens disk editor har reddet flere af mine diske, hvor selv partition magic gav op..!!

[harpocrates]
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
01. november 2001 - 16:26 #13
maxllf.exe har faktisk reddet et lignende problem for mig engang...
Desuden... Jeg havde *lige* overset, at du HAVDE low-level formatteret...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. november 2001 - 06:11 #14
Hvor stor er disken i BIOS? Hvis det er en gammel maskine kan BIOS bat være dødt og det kan derfor være nødvendigt at redetektere disken efter strøm afbrydelse.
Avatar billede simon_lassen Nybegynder
09. november 2001 - 14:00 #15
Det du skal gøre er:

Instil hd til at være en 100 cycle (51 mb) hd.

Kør en fdisk på maskinen.

instil så hd til dens normale størelse.

Kør så en fdisk på normal vis igen.

Dette kan måske løse problemet.

Jeg har haft hel med det et par gange, og et par gange her det ikke hjulpet.
Avatar billede stigpedersen Nybegynder
09. november 2001 - 20:49 #16
Hej allesammen
ja undskyld spørgsmålet ikke er afsluttet.
Vi røg selvfølgelig ind i problemer!
Disken kunne vi ikke komme i kontakt med, så vi flyttede ram og en anden disk over i den anden
gamle pc, så den kunne køre imidlertidigt.
Så skulle vi skrue harddisken ud og flytte den
over i min w2k maskine. MEN den var selvfølgelig
som boltet fast, så fast så vi lige skal ha fat i
et specielt nøglesæt.
Simon, det lyder interessant, når min makker har
tid(skal opereres)prøver vi det!
Men foreløbig tak til alle sammen, bliv endelig ved. Spørgsmålet er ikke glemt der går bare lige et par dage inden jeg afslutter.
Avatar billede stigpedersen Nybegynder
09. december 2001 - 17:00 #17
Tak for svarene.
Alt er prøvet! disken ser ud til at være syg
Men det endte med at vi opgav og bestilte en
ny maskine :-)
Pointene bliver delt lige over (ca.)
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
09. december 2001 - 17:07 #18
Takker :o)
Dog rigeligt mange points...