Avatar billede nadster Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:20 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke formatere ny HD

Jeg har lige købt mig en ny super-duper HD (IBM 60GXP 40GB), hvilekt jo er meget fint. Selve hovedideen, er at jeg skal kunne køre både 98 og 2000, men det venter jeg lige lidt med.

Jeg kan nemlig ikke formatere den nye disk. Jeg har prøvet at formatere inde i Win2k. Når den er færdig, så kommer den op med en fejlmeddelse, om at den ikke kan færdigøre formateringen. Dvs. jeg kan godt se den inde i Win2k, men ikke bruge den, fordi den ikke er formateret. Jeg har opgraderet min BIOS, så den skulle kunne håndtere større diske, og den viser også i opstarten, at den er på 40GB. Så jeg kunne godt bruge et par svar, hvis nogen kan hjælpe?

-Nad
Avatar billede cykel Praktikant
31. oktober 2001 - 19:35 #1
har du kørt en fdisk først
Avatar billede frosig Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:36 #2
Prøv at hente disk manager på ibm\'s hjemmeside. Det kan være, at det hjælper.

http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/dm955.exe
Avatar billede nadster Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:43 #3
Jeg har ikke kørt fdisk. Men hvis den heller ikke skal partioneres, er det vel heller ikke nødvendigt at køre fdisk, eller er det mig der er dum der?

frosig>> Jeg kigger lige på linket
Avatar billede frosig Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:58 #4
Jeg vil råde dig til at oprette partitionen med Win98\'s fdisk, for jeg har oplevet, at Win98 ikke har kunne læse Win2k fat32-tabel. Jeg har ikke oplevet det omvendt.
Avatar billede smiske Nybegynder
31. oktober 2001 - 20:08 #5

Som Cykel siger skal du køre Fdsik før du formaterer den, sådan er det med 99% af alle nye harddiske du køber idag.

//Henrik
Avatar billede frosig Nybegynder
31. oktober 2001 - 20:11 #6
cykel og smiske... Der er ikke noget i Win2k, der hedder fdisk. Der bruger man, som i WinNT, en disk manager under computeradministration. Den kan \"fdiske\" og formatere disken uden man behøver at genstarte en eneste gang.
Avatar billede nadster Nybegynder
31. oktober 2001 - 20:38 #7
frosig>> Har kørt programmet, og der er ingen fejl på disken, så det er ikke der problemet ligger.

Okay, jeg skal fdiske den. Som frosig siger, så findes der et program inde i win2k (Disk Managenment). Jeg kan bare ikke finde ud af, hvordan jeg gør det derinde. Der er ikke lige umiddelbart nogen funktion, der hedder \"fdisk\" eller noget der minder om det.
Avatar billede smiske Nybegynder
31. oktober 2001 - 20:50 #8

Har du ikke en boot diskette eller en Windows 98/ME cd-rom.

På alle ovenævnte dele ligger Fdisk :o)

//Henrik
Avatar billede nadster Nybegynder
31. oktober 2001 - 20:52 #9
Har begge dele. Kunne måske godt være at jeg skulle prøve at køre den via den vej. Vender tilbage om nogle minutter, når jeg har prøvet det af.
Avatar billede frosig Nybegynder
31. oktober 2001 - 21:38 #10
Jeg vil lige indskyde, at Disk Manageren fra IBM også kan oprette en partition på HDD\'en... Hvis du skal installere Windows (både 98 og 2k) helt fra bunden, så synes jeg bare, at du skal starte installationen fra Win98-cd\'en. Den fdisk\'er HDD\'en til at starte med. Bagefter skal bare installere Win2k. Det er vist, ifølge Microsoft, vigtigt at du gør det i den rækkefølge, pga. det med fat32-tabellen.
Avatar billede smiske Nybegynder
31. oktober 2001 - 21:45 #11

Frosig>> Grunden til at man installerer Win98 før man installerer Win2000 er primært fortdi der ligger indbygget en boot manager i win2000 det gør der ikke i Win98.  Så den opretter selv multiboot mulighed hvis man starter med Win98 og så tager Win2000.
Ifølge mine oplysninger ihvertfald :o)

//Henrik
Avatar billede msmows Nybegynder
31. oktober 2001 - 22:20 #12
Er det ikke systempartitionen der er tale om bruges \"Diskmanagment\" der kan slette/oprette partitioner. Ellers bootes på cdrommen og så kan man under installationen af w2k/xp partitionere hd\'en.
Control Panel\\Administrative Tools\\Computer Management\\Disk Management
Avatar billede solver Nybegynder
31. oktober 2001 - 23:15 #13
Jeg har selv haft problemer med at oprette nye partioner under Win 2000 samtidig med at formatere dem.

Prøv først at oprette en ny partion, uden at formatere den. Og formater så bagefter den uformaterede nye partion.
Avatar billede nadster Nybegynder
01. november 2001 - 09:32 #14
Okay, da jeg så igår prøvede vendte tilbage til DOS, for at fdiske, så gik det da rent galt. Jeg har partioneret begge diske, så de ser sådan ud nu:

disk 1 (8,4GB): C: 6GB & e: 2GB
disk 2 (40GB): D: 40GB

Sådan er listen på nuværende tidspunkt inde under partioneringsoplysningerne. Når jeg så prøver at formatere et drev, og det er lige meget hvorfor et, så kommer den op med den alm. advarelse \"Advarelse, alle data på det ikke flytbare drev vil blive slettet. Er du sikker (J/N)?\" Når så jeg siger ja, så hopper den ud til prompten igen, uden at have formateret disken.

Hvad fanden gør jeg nu?????
Avatar billede frosig Nybegynder
01. november 2001 - 11:33 #15
Har du prøvet med den disk manager fra IBM? Det kan altså være, at den kan gøre underværker...
Avatar billede nadster Nybegynder
01. november 2001 - 11:55 #16
Har prøvet ja, den har ikke fundt nogle fejl, og der altså kun den funktion, at man søge efter fejl, og så lidt andet \"skrammel\", som jeg ved at jeg ikke skal bruge.

Jeg er kommet til at tænke på en mulighed, som det måske kan være. Den er dog langt ude, men alligevel. Når jeg trykker på \"j\" for Ja, kan det så tænkes at den ikke opfatter det, fordi den vil have det på engelsk? Dvs. at jeg måske skulle skrive \"y\" (Yes) istedet for. I don\'t know, det kunne jo være.

Det skal lige siges, at jeg sidder ude på min skole nu, så jeg kan først komme til at afprøve noget engang i eftermiddag :(
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
01. november 2001 - 12:30 #17
hvis din DOS prompt er på engelsk skal du bruge y/n istedet for j/n.

Dette skyldes at de fleste medfølgende programmer i DOS/Win9x er skrevet specifikt til den version af DOS hvor de medfølger.
Avatar billede frosig Nybegynder
01. november 2001 - 12:53 #18
Det kan være, at du skal hente deres disk manager til Windows istedet;

http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/dm_2000.exe

Den kan i hvert fald partitionere din HDD. Det er lang tid siden, at jeg har brugt dos-versionen, og det kan jo være at de har fjernet nogle funktioner. Jeg har lige installeret den til Windows, og den virker, men den fylder lidt mere. Det var derfor, at jeg foreslog dos-versionen først.
Avatar billede nadster Nybegynder
01. november 2001 - 13:07 #19
aaa2500>> den skriver det på dansk, derfor går jeg ud fra at det foregår på dansk. Men man kan jo aldrig vide.

frosig>> Jeg har ingen adgang til windows længere, eftersom jeg har partioneret drevene. Så det skal være dos versionen. Jeg må hjem og kigge en ekstra gang på programmet.
Avatar billede nadster Nybegynder
02. november 2001 - 09:31 #20
frosig, jeg siger mange tak. Jeg havde simpelthen overset nogle funktioner inde i programmet, og det kører for vildt nu. Takker!