Avatar billede mik789 Nybegynder
31. oktober 2001 - 12:59 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

runde hjørner

Den grafiske trend i webdesign er til bløde barggrundsfarver, lille skrift og runde kanter. Med hensyn til det sidste: hvordan laver man egentlig runde hjørner i bokse, rammer, tabeller m.m.? Er det alt sammen forudlavede billeder der sættes ind i tabeller uden kantrammer, eller er det muligt at afrunde hjørner i tabeller, rammer og bokse? I så fald, hvilke måder er der til det?
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2001 - 13:02 #1
Det er lavet i tabeller med forudlavede billeder.

Nej, du kan ikke lave runde tabeller :)

Et godt tip er at lave hele skidtet i Photoshop og så klippe det ud. Der hvor du har hele 4-kantede flader kan du croppe den til 1px og bruge den som baggrund.
Avatar billede gonzospunk Nybegynder
31. oktober 2001 - 13:03 #2
Du kan ikke lave runde hjørner i tabeller. Fremgangsmåden er som du ganske rigtigt selv skriver, nemlig med billeder i tabeller hvor border er lig med nul!
Avatar billede mik789 Nybegynder
31. oktober 2001 - 13:07 #3
el barto> hvad mener du med \"Der hvor du har hele 4-kantede flader kan du croppe den til 1px og bruge den som baggrund.\"??? Det kan godt være det er indlysende, når man bruger det, men prøv lige at forklare nærmere.
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2001 - 13:09 #4
I stedet for at gemme et ensfarvet billede på 100 x 20 pixels kan du gemme det i 1x1 pixel og bruge det i stedet.

Det sparer på sidestørrelsen og dermed loadtiden.
Avatar billede convinius Nybegynder
31. oktober 2001 - 13:10 #5
ja ...elbarto - man skal lave det i photoshop og bruge image ready til at klippe det. - det er rigtig let. du skal gå ind under et eller andet og derefter klikke på sliced eller lign.
Avatar billede convinius Nybegynder
31. oktober 2001 - 13:11 #6
den kan i øvrigt selv lave en hjemmeside...du ved i grunde træk..det bliver ikke så godt....man skal bare selv lege lidt med det...så har du en hjemmeside.
Avatar billede mik789 Nybegynder
31. oktober 2001 - 13:22 #7
men så prøv at kigge på en almindelig side som denne hos Teledanmark: http://www.teledanmark.dk/menu/sm2.htm

Her er der et lodret, rektangulært felt ude til højre i en tynd grå ramme med afrundede hjørner, og INDE i rammen er der både billeder og tekst. Hvordan monstro selve rammen er lavet, og hvordan får man tekst ind i den, hvis det hele er et billede?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
31. oktober 2001 - 13:30 #8
Det er ikke afrundede hjørner i tabellen, hele det at lave sådanne på hjemmesider gælder om at være en smule kreativ. Faktisk er den største kunst ved at lave hjemmesider, efter min mening, det at planlægge disse ting så man til sidst for det hele til at gå op i en helhed.
Hvis du vil lure nogle tricks kan du jo eksempelvis højreklikkepå en ramme som den du selv taler om, så vil du opdage det består af flere billeder, eksempelvis er den vandrette streg i toppen samt afbøjningen ned mod de lodrette steger et billede for sig.
Hvis vi så antager at denne ramme består af følgende 3 billeder, Top, midt, og bund, så er problemet løst.

Du laver en tabel hvori du indsætter disse billeder som baggrund.
Voila - du kan nu skrive ovenpå!

held og lykke med det ;-)
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2001 - 13:31 #9
det hele er ikke et billede, feltet inde i midten er bare tekst...

grafik  grafik  grafik

grafik  tekst    grafik

grafik  grafik  grafik
Avatar billede gonzospunk Nybegynder
31. oktober 2001 - 13:34 #10
Det hele er ikke et billede. Forestil dig en tabel, hvor den første række er et billede som indeholder dine buede hjørner. En slags topbillede. Den næste række er en almindelig tabel, hvor du kan have din tekst i.
Denne række er delt op i tre celler, hvor den første indeholder en baggrund, som repræsenterer den venstre ramme. Den næste celle er teksten. Den sidste celle indeholder så en baggrund der illustrerer den højre ramme.
Den nederste række er så din bund, der så kan være det omvendte billede af din top! :)
Avatar billede cgleerup Nybegynder
31. oktober 2001 - 13:34 #11
Undskyld, men var det ikke lige det jeg sagde,

ok - lille fejl, fire billeder, men det kan også laves i 3.

I øvrigt, hvorfor komme med en så ufyldestgørende oplysning - jeg er overbevidst om at mik789 ikke kan bruge den til ret meget i forhold til hans spørgsmål

Men, OK!

:-)

min fejl...!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
31. oktober 2001 - 13:36 #12
ovenstående var ment som en hentydning til el barto (ikke for at blive personlig) men den anden kommentar var jo ganske brugelig for mik789
Avatar billede cgleerup Nybegynder
31. oktober 2001 - 13:38 #13
Mange Tak :0)

Håber at du kan bruge det til noget!
Avatar billede mik789 Nybegynder
31. oktober 2001 - 13:39 #14
ja, ja, jeg tænkte det jo nok: ingen hurtige løsninger men masser af nørkleri med endnu mere opdelte tabeller og sammenklippede billeder. Man forsår efterhånden godt at webdesignere tager sig godt betalt ;-)
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2001 - 13:51 #15
cgleerup> Hvem fanden tror du du er?

Dit svar:
\"Det er ikke afrundede hjørner i tabellen, hele det at lave sådanne på hjemmesider gælder om at være en smule kreativ. Faktisk er den største kunst ved at lave hjemmesider, efter min mening, det at planlægge disse ting så man til sidst for det hele til at gå op i en helhed.\" og så kører det ellers videre med bla bla bla

er sq da heller ikke særlig fornuftig.

Jeg svarede på det der blev spurgt om, og spørgeren vidste det jo egentlig godt men skulle bare bekræftes.

Mon mine knap 10.000 point er kommet fordi jeg stiller ubrugelige kommentarer?

Nåhja, udover de over 7000 point som jeg har brugt på spørgsmål..
Avatar billede cgleerup Nybegynder
31. oktober 2001 - 13:57 #16
Jeg tvivler ikke spor på at du har for vane at svare fyldestgørende på de stillede spørgsmål - og jeg ved udemærket hvem jeg er. !

:-)

hvis ud bemærkede det før så var der en lille smilende fætter på min kommentar.

Altås ikke en pist off

beklager hvis jeg trådte dig over tærene