Avatar billede chc Nybegynder
31. oktober 2001 - 11:52 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Søgesidehjælp

Kære Eksperter
Jeg sidder og pusler med en søgeside. Jeg bruger FP2000. Problemet er ikke så meget at lave siden og få den til at virke, det går sådan set fint nok, men jeg vil gerne kunne indstille søgekriterierne. Bl. a. vil jeg gerne udelukke nogle sider fra at komme med i søgningen.

Er der nogen der kan hjælpe desangående ;=))

Hilsen Claus
Avatar billede francke Nybegynder
31. oktober 2001 - 16:13 #1
Dine egne eller andres sider?
Avatar billede chc Nybegynder
31. oktober 2001 - 16:40 #2
Mine egne sider!
Der er en del sider på mit site som ikke er offentlige, men når der foretages en søgning vil siderne blive vist hvis de indeholder søgeordet - det vil jeg gerne undgå!

Claus
Avatar billede hyr Nybegynder
01. november 2001 - 00:57 #3
I søgeformularen kan du sætte den til f.eks. kun at søge i en enkelt mappe. Har du forsøgt det.
Du skal bare skrive mappens adresse (URL)
Avatar billede slasko Nybegynder
01. november 2001 - 05:13 #4
kan man ikke lave en usyndelig mappe og putte de sider deri som man ikke vil have vist, ligesom _private?
Avatar billede francke Nybegynder
01. november 2001 - 06:16 #5
Det kan du godt! Du skal bare lave en understregning (_) før mappenavnet som i _private! Så vises de hverken i visningen Mapper eller i mappelisten!
Avatar billede francke Nybegynder
01. november 2001 - 06:22 #6
Hvis du gerne vil se de skjulte mapper,skal du vælge funktioner/indstillinger for Web-sted/avanceret/vis dukomenter i skjulte mapper.Så kan du se alle mapper der begynder med _xx! Både dem du selv har oprettet og dem der oprettes automatisk af FP!!
Avatar billede chc Nybegynder
01. november 2001 - 06:27 #7
hyr - du skriver at man kan sætte søgeformularen til at søge i en bestemt mappe, jeg tror det er det jeg har brug for, men hvor laver man disse indstillinger? Jeg har forsøgt at h. klikke på søgefeltet, men syntes ikke rigtigt der kommer nogle indstillingsmuligheder frem.
Claus
Avatar billede francke Nybegynder
01. november 2001 - 06:31 #8
Højreklik/egenskaber for søgeformular !
Avatar billede henriksteen Nybegynder
01. november 2001 - 11:14 #9
I sidene du vil utelukke fra søket skriver du inn <meta name=\"ROBOTS\" content=\"NOINDEX\"> i toppen av siden.

Dersom du vil gardere deg mot eksterne roboter også, bruker du taggen <meta name=\"ROBOTS\" content=\"NOINDEX, NOFOLLOW\">

Med vennlig hilsen!
Henrik Steen
Avatar billede henriksteen Nybegynder
01. november 2001 - 11:22 #10
Du kan også leggge en fil på rot-nivået (samme nivå som default/index-filen din) som dirigerer adgangen til søkemotorer (jeg tror inkludert FP).

Filen skal være i ren tekst og hete robots.txt

Filen kan se f.eks slik ut:

User-agent: *
Disallow: /cgi-bin/
Disallow: /tmp/
Disallow: /~joe/
Disallow: /~joe/private.html

Som du ser kan du nekte indeksering av hele mapper eller enkelte filer.

Mvh!
Henrik Steen
Avatar billede chc Nybegynder
01. november 2001 - 17:48 #11
Spørgsmål til francke. Når jeg h.klikker på søgefunktionen skal jeg så ind i faneblad Søgeresultater og så indtaste url\'en på de mapper jeg vil søge i, i rubrikken Ordliste, der skal søges i?
Claus