Avatar billede lakse Nybegynder
30. oktober 2001 - 15:02 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hvilke programmer?

Jeg har pt. et problem i Paint shop pro.
Når jeg laver grafik med eller uden tekst på, og så skal have printet det ud, så bliver det meget udjævnet og grimt.
Er det fordi jeg bruger de forkerte programmer til sådanne ting?
Jeg skal bruge et program hvor jeg kan lave grafik med tekst/logos/visitkort osv. i perfekt kvalitet.
Hvad skal jeg bruge?
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
30. oktober 2001 - 15:05 #1
hvis det er printeren der ged i den så har du måske ikke de rigtige drivere
Avatar billede Himbear Nybegynder
30. oktober 2001 - 15:08 #2
Det kan også være at du printer ud i en for lav opløsning! Du skal vælge 200-300 dpi!

Men ellers kan det som tordenfusk siger være printeren!
Avatar billede oersted Novice
30. oktober 2001 - 15:09 #3
tjahh, lav et eller andet i 300 dpi. Tag det med ned på et bureau (Vester-kopi el. lign). Så kan du jo afgøre om det er printeren den er gal med.

Avatar billede Jman Praktikant
30. oktober 2001 - 15:12 #4
tror du ikke det er fordi du forsøger at printe EPS-filre på en ikke-postscript printer?
Og hvad har det egentlig med kategorien \"Illustrator\" at gøre ? *G*
Avatar billede ztyxx Nybegynder
30. oktober 2001 - 15:17 #5
hvilke fil-formater printer du ud, det kan også nemt have noget med det at gøre....
Avatar billede lakse Nybegynder
30. oktober 2001 - 15:27 #6
Billederne laves som følger:
1. billede indlæses fra digicam i en opløsning på 150 dpi.
2. Billeder behandles og gemmes som eps/tif.
3. Nyt lag lægges på (tekst)
4. Billed udprintes. (600 dpi HP inkjet)

Ps.
hvilke programmer er bedst til disse formål.
Overvejer Quark express.
Avatar billede Jman Praktikant
30. oktober 2001 - 15:34 #7
hvis du gemmer som eps SKAL du have en PostScript printer, ellers bliver det hakket... Hvis du skal lave tekstbehandling ovenpå anbeales klart Quark Xpress, da det er det bedste tekstbehandlingsprogram (min mening)
Avatar billede Himbear Nybegynder
30. oktober 2001 - 15:34 #8
Hvis de skal behandles får du brug for Photoshop, det er så godt nok ikke det allerbedste til tekst, men er helt klart bedst til at behandle billederne med!
Avatar billede Himbear Nybegynder
30. oktober 2001 - 15:37 #9
Minusset ved Quark er så bare at den er ret dyr!
Avatar billede Jman Praktikant
30. oktober 2001 - 15:42 #10
jaaae.... men det blev der ikke sagt noget om her *SS*
Avatar billede lakse Nybegynder
30. oktober 2001 - 15:43 #11
Hvilket format kan man ellers bruge hvis ikke man har en postScript printer med samme gode resultat?
Avatar billede Himbear Nybegynder
30. oktober 2001 - 15:53 #12
tiff er udmærket!
Avatar billede Jman Praktikant
30. oktober 2001 - 16:06 #13
tiff!

Avatar billede snaps Nybegynder
31. oktober 2001 - 08:35 #14
Hvis du virkelig vil lave nogle fede grafik elementer, der kan exporteres til andre programer, så er det helt klart Adobe Illustrator du har brug for. Her kan man vectorisere de grafiske elementer, hvilket betyder, at de ikke bliver hakkede...
Avatar billede Himbear Nybegynder
31. oktober 2001 - 08:49 #15
Men hvis han ikke har en postscript printer, skal han vist til at købe et eller andet adapter-halløj-program!

Jeg ved ikke med .pdf-filer!
Avatar billede snaps Nybegynder
31. oktober 2001 - 08:52 #16
Man behøver ikke nødvendigvis en PS-printer, hvis man bruger Illustrator. Det andet med PDF-filer, kræver Adobe Acrobat, men så er man også godt kørende.
Avatar billede lakse Nybegynder
31. oktober 2001 - 09:57 #17
Tak for hjælpen :=)
Avatar billede Himbear Nybegynder
31. oktober 2001 - 11:11 #18
Man kan komme som tre formater i Illstrator .eps .ai .pdf

.eps og .ai er hver fald postscript og jeg tror også at .pdf er!

lakse -> det er ikke sikkert at Illustrator er det rigtige! Hvis du vil redigere billeder kan du ikke bruge den!
Avatar billede snaps Nybegynder
31. oktober 2001 - 11:16 #19
Illustrator kan også exportere som .bmp og .jpg
Hvis man arbejder med MS Office-produkter, kan man med fordel bruge .bmp
Med hensyn til billedredigering, så var det vist ikke spørgsmålet. Skal man arbejde med billeder, vil det være godt med Adobe Photoshop, som alle de professionelle anvender. Men til ren grafik/tekst, er Illustrator et af de foretrukne...
Avatar billede Jman Praktikant
01. november 2001 - 09:19 #20
ja det var åbenbart så (læs: for) lidt