Avatar billede jeppe75 Nybegynder
29. oktober 2001 - 09:39 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

CIH virus.... et par generelle spørgsmåll

jeg har fundet ud af at hele min hardisk er fyldt med W95.CIH virus. Så nu har jeg er par spørgsmål?

1. hvis jeg formatere min hardiske og installere noget andet end win95/98 vil jeg så være sikker på at der ikke gemmer sig noget virus? Jeg læste at virus kun er aktiv under win95/98, så hvis jeg installere et andet/nyere styresystem burde virus vel blive inaktiv selvom CIH stadigt skulle ligge i nogle filer eller hvad???? eller er mine hardiske - bios etc ødelagt for altid?

2. Hvordan kan jeg tjekke om min bios er ramt, jeg læste at den kunne blive helt ødelagt! jeg kender ikke meget til bios og mangler hjælp.

3. Jeg jo har en del Mp3, jpg, etc også i zip format som jeg gerne vil brænde til min nye installation. Når jeg scanner dem i McAfee.com er der ingen virus, vil det sige at alle billed og txt, doc, mp3 filer ikke bliver ramt af virusen?

4. Ang. McAfee.com stater den altid med at skrive at mit system er ramt selvom det er en cr-rom jeg scanner, det vil sige at der altid står at en fil er ramt, men er det ikke på min harddisk den mener? der står (memory)og så w95.CIH uden angivelse af nogen sti eller noget, det jeg vil frem til er om jeg kan se bort fra denne \"fil\" når jeg scanner mine cd-rommer?

5. hvis du/I kan komme med andre gode forslag til hvad jeg kan gøre for at komme af med virusen så vil jeg og sikkert mange andre sætte stor pris på det. Jeg er som sagt klar på at formatere, skifte styresystem etc. jeg vil bare væk med den virus.

Hilsen Jeppe
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
29. oktober 2001 - 09:47 #1
du skal køre et \"zero fill\" på din harddisk for at være sikker på at den er tom for virus, programmet kan hentes på producentens hjemmeside.

din bios er ikke ramt, for CIH flasher din bios med en tom fil, også starter maskinen aldrig igen

mp3, billeder og lign. plejer ikke at kunne blive virus ramte
Avatar billede jeppe75 Nybegynder
29. oktober 2001 - 09:56 #2
ang. \"zero fill\" er producenten hardisken producent?
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
29. oktober 2001 - 09:56 #3
ja, hvilken har du ??
så skal jeg smide et link
Avatar billede fcs Novice
29. oktober 2001 - 10:11 #5
DU kan læse denne opskrift: http://www.symantec.com/avcenter/venc/data/kill_cih.html

Hvis du kører det tool du kan downloade på siden, er du sikret mod at CIh spreder sig indtil næste gang du booter. Samtidig fjerner den CIF, som sidder i hukommelsen (ram, hvilket er svar på dit spm. 4)

Når du så har kørt dette tool scanner du igennem med en opdateret virusscanner. Jeg vil her anbefale at du henter Kaspersky Lite fra: ftp://ftp.kaspersky.com/products/kav_win32/kavlite3550.exe
Avatar billede fcs Novice
29. oktober 2001 - 10:15 #6
Ad 1. Den inficerer ikke Win2000, NT og XP
Ad 2. Det link jeg gav ovenfor skulle også checke om Bios er ramt
Ad 3. Dine mp3, jpg, etc. skulle være sikre.
Ad 4. Se mit svar ovenfor (McAfee rapporterer at virus findes i dine ram)
Ad 5. Læs mit indlæg ovenfor - du kan finde mere infor her: http://www.symantec.com/avcenter/venc/data/cih.html
Avatar billede jefa Nybegynder
29. oktober 2001 - 10:20 #7
Her er en online vira scanner http://housecall.antivirus.com/
Avatar billede fcs Novice
29. oktober 2001 - 10:39 #8
Jefa>> Det nytter ikke at bruge en online scanner, da CIH sætter sig i hukommelsen. Du er nødt til at fjerne virus fra hukommelsen (vha. det program jeg har anbefalet i linket http://www.symantec.com/avcenter/venc/data/kill_cih.html) Derefter kan du download og installere en scanner som, f.eks. Kaspersky eller scanne online via http://housecall.antivirus.com/ eller http://www.pandasoftware.com/activescan/activescan.asp?language=2&Country=63&Partner=1&Ref=EN-PR-AS-107 (som er bedre end Housecall ifølge den seneste test)
Avatar billede jeppe75 Nybegynder
29. oktober 2001 - 10:43 #9
hejsa, tak for de mange indlæg so far. Jeg har allerede kørt kill_cih. Den skriver ikke noget om min bios er ramt. Det gør den heller ikke, det eneste den gør er at fortælle om man er ramt i memory eller ej og det var jeg jo. Jeg tjekkede min type af CIh virussen som er CIH 1003a og der kom følgende frem: 1003a Chernobyl, is triggered on April 26. Corrupts Hard Disk (and destroys FLASH BIOS. Vil det mon sige at selvom jeg sletter min hardisk og installere en anden platform så vil min bios stadigt bryde sammen d. 26 april!???

og mht. til \"zero fill\" så bruger jeg SAMSUNG 5400RPM ATA/100, en på 20Gb og en på 6,4 GB.
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
29. oktober 2001 - 10:44 #10
nej, den kan ikke ligge i bios, men den kan ødelægge din bios hvis du ikke får den fjernet fra hdd
Avatar billede jeppe75 Nybegynder
29. oktober 2001 - 10:56 #12
det er vel utilities 03.html jeg skal bruge i første omgang? skal jeg formattere mine hardiske som jeg plejer med format c: etc. og så køre dette program bagefter eller skal jeg kunne bruge dette program til at slette med???
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
29. oktober 2001 - 10:58 #13
du bruger bare zero fill til at slette med
Avatar billede fcs Novice
29. oktober 2001 - 10:59 #14
Din bios er ikke ramt. Din bios bliver først ramt den dag virussen bryder ud (dvs. 26. april).
Avatar billede jeppe75 Nybegynder
29. oktober 2001 - 11:04 #15
...\"du bruger bare zero fill til at slette med\" er det den fil samsung kalder \"clearHDD\"?
http://www.samsungelectronics.com/hdd/support/downloads/utilities_03.html
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
29. oktober 2001 - 11:11 #16
jeps
Avatar billede fcs Novice
05. november 2001 - 18:45 #17
Jeppe75>> Har du stadig problemer med virussen?