Avatar billede laniel Nybegynder
27. oktober 2001 - 13:20 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Min PC starter ikke op, sort skærm, ingen boot fra diskette

Mens jeg var på nettet \"frøs\" min PC, og jeg var nødt til at bruge \"dødemandsknappen\" for at få den genstartet. Da jeg så starter op vil den hverken det ene eller det andet. Jeg kan blandt andet se at skærmen slet ikke registrerer at pc\'en bliver tændt. Det lyder dog som om at den tæller ram\'mene. Det hjælper heller ikke at jeg prøver at boote fra diskette.
Avatar billede donleavy Nybegynder
27. oktober 2001 - 13:41 #1
Åben comp\'en: Tjek at alle ledninger er forbundet til harddiske og diskettedrev, alle strømkabler sidder som de skal. Selv om det lyder til, at computeren tæller RAM\'ene, skal du kigge efter, at de sidder godt fast. De kan godt ryge ud, ja de kan. Hvis du kan komme ind i BIOS (tryk delete ved optælling af RAM) skal du se efter, at alle værdier er som de skal være. Load eventuelt DEFAULT VALUES. Tjek også om kortene i com\'en sidder ordentligt, og at ledningen fra skærmen sidder i........en ordentlig smøre, eh ?!
Avatar billede stampeair Nybegynder
27. oktober 2001 - 13:43 #2
Tjek lige at grafikkortet sidder ordentligt i, ta det ud og isæt det i igen.
Avatar billede laniel Nybegynder
27. oktober 2001 - 13:43 #3
Jeg har allerede tjekket alle ledningerne, og jeg kan ikke komme ind i bios.....
Avatar billede laniel Nybegynder
27. oktober 2001 - 13:55 #4
Grakikkort sidder ordentligt, har lige taget det ud og sat det i igen - ingen respons...
Avatar billede donleavy Nybegynder
27. oktober 2001 - 14:00 #5
Kan du tjekke grafikkortet og skærmen i en anden computer ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. oktober 2001 - 14:40 #6
Prøv at resætte bios, tage det runde batteri ud et øjeblik, eller stil på jumeperen der sidder lige ved bioskreds/batteri.

Prøv at starte og gå ind i bios, du skal stille dato og klokkeslet rigtigt efter en resætning af bios.
Avatar billede laniel Nybegynder
27. oktober 2001 - 17:09 #7
Jeg har forsøgt at reset\'e ved at tage batteriet ud, og det hjalp heller ikke. Så forsøgte jeg i stedet at koble harddisken helt fra, og derefter starte op, så kunne jeg komme i Bios, og bagefter satte jeg harddisken til igen, men efter at have kørt regelmæssigt i 5 min, fik jeg blå skærm og en eller anden vxd fejl, og derefter har jeg nu samme problem igen. Har prøvet tricket med harddisken, men ingenting ser ud til at virke... :-(
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. oktober 2001 - 17:13 #8
Har du husket at autodetecte harddisken efter at den har været ude?
Avatar billede donleavy Nybegynder
27. oktober 2001 - 17:27 #9
Jamen jamen -VXD-fejl er jo Windowsfejl. Prøv at fjerne hardisken i [enhedshåndtering] og reboote, så Windows autodetecter harddisken
Avatar billede laniel Nybegynder
27. oktober 2001 - 19:54 #10
Problemet er at jeg slet ikke kan starte windows op igen, og heller ikke komme ind i bios..
Avatar billede makse Nybegynder
27. oktober 2001 - 19:59 #11
Prøv med et andet IDE kabel til harddisken.
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. oktober 2001 - 20:25 #12
Check også kablet der forsyner harddisken med strøm!
Avatar billede langben Nybegynder
28. oktober 2001 - 14:50 #13
vxd-fejl er som regel et tegn på defekt ram. Prøv med en anden ram-blok.
Avatar billede kkappel Nybegynder
05. november 2001 - 13:54 #14
Får du nogen POST meddelelse (Power Opstart Systen Test, eller sådan noget. Det er det ene bip den giver lige ved opstarten.

Du siger at du har Har tjækket alle evt. løe forbindelser. Prøv i stedet for at tage alt fra (lydkort, netkort, HDD, CDROM, osv.) alt på nær grafikkort og mindst 1 blok ram, og se om du ikke kan få en POST meddelelse, og komme ind i BIOS. Derefter kan du sætte tingene i en efter en, og så hvornår det går galt.

Det skulle vel aldrig være en IBM GXP 75 (eller en GXP 60 HDD) du har. Jeg har selv en, og den er gået i stykker 2 gange nu. Den blokerer for det hele. JEg har en ven der også har sådan en, og hans kommer heller ikke med en POST kode. Men hvis man starter nok gange hurtigt efter hinanden, kommer den.

VXD fejl kan godt være ram, men det er også tit tegn på problemer med HDD. at der er hukommelses konflikter, eller bad sectors.
Avatar billede laniel Nybegynder
27. november 2001 - 10:52 #15
Mine Ram var defekte. Jeg har prøvet en anden ram blok og nu funker det :-)