Avatar billede gmo Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:01 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp min computer bliver for varm !!

Hvad jeg gør når maskinen bliver for varm og stopper ?
Lige lidt data først:
Soltek SL-75KAV
AMD 1200/266 Mhz Thunderbird
CPU Cooler >1.4
256 MB/133 SDram
Codegen Miditower 300 W
Kabinet cooler
Geforce2 mx 32 mb
Ibm harddisk 40 GB 7200

Cpu temp. 40- 47 c\'ved alm. ikke krævende arbejde.
Skal der knokles ved spil eller billed/grafik stiger temp. med det samme til < 60\' og den går død.
Har prøvet med programmet Vcool.
VCool sænker temp. til 27\'-34\' men kan ikke holde den under 60\'når der spilles. Når jeg leger med grafik kan jeg holde øje med temp.og pause den til temp. er normal. Det kan jeg jo ikke når der spilles, vel ?
Hvad gør jeg ? eller hvad har jeg ikke gjort?
Avatar billede rapotjau Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:08 #1
Tjek evt. at Vcore (til CPU\'en) står rigtigt... det er ikke sikkert at det gør det ved leveringen, og ekstra volt bliver til ekstra varme.
Avatar billede shamanic Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:10 #2
enten pille kabinet sider af dit kabinet eller købe en bedre cpu køler
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:13 #3
Sæt hellere en køler (eller 2) på dit kabinet. Fx en til at suge luft ind og en til at suge luften ud igen. Det virker... det er der (sikkert) dit problem ligger.

::sunlock.dk::
Avatar billede rapotjau Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:27 #4
På mange motherboards sidder der en probe (temp-måler) på motherboardet også... hvis du kan se hvad den måler kan du få et billede af om kabinettet generelt er for varmt, men sunlock.dk \'s løsningsforslag lyder som en sansynelig løsning. Har selv 2 \"ekstra\" kølere... de larmer men virker :-/
Avatar billede gmo Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:34 #5
Jeg ved faktisk ikke om Vcore står rigtigt. Hvad er rigtigt?

Siderne er pillet af.

Avatar billede gmo Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:37 #6
VIA HWM    Vcore Value = 1.81
Avatar billede ako Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:38 #7
VCool sørger sikkert for at stoppe CPU\'en når der ikke er behov for at den udfører beregninger. Når du spiller, er der jo behov for at den arbejder hele tiden, så her kan VCool ikke gøre noget (jeg kender ikke programmet).

Der er to ting du skal være opmærksom på: Køleren på din processor og luftgennemstrømningen i kabinettet. Hvis den varme luft ikke kan slippe ud af kabinettet, så kan køleren ikke gøre særlig meget for at køle processoren ned.

Som shamanic har forslået, er det en god ide, at prøve at pille siderne af kabinettet, for at se hvad det gør ved temperaturen. Det vil helt sikkert sænke temperaturen, men hvor meget? Hvis den stadig bliver meget høj, ved stor belastning, er din processorkøler nok ikke god nok. Ellers vil en ekstra køler på kabinettet nok hjælpe med at skifte luften ud, som sunlock.dk har forslået. Du skal blæse luften ud oppe i toppen ved siden af cpu\'en, og evt. ind nede i bunden foran. Dvs. fjerne den varme luft fra CPU\'en, og evt. tilføre kold luft forneden.

Håber det hjælper.

/Anders
Avatar billede gmo Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:56 #8
M.h.t luftgennemstrøm.Jeg har sat en indblæs på front nederst. (Cooltium 80mm) samlet alle kabler og ledninger så de ikke spærre for luften. Åbnet 2 kortpladser bag på kabinet. 1 over og 1 under grafikkortet.men er stadig ikke nok når den skal lave noget. 2-4 min. så er den gal. prøvet at lede luften forbi øverst ved at flytte hullerne til ud-luft. Det giver ca. 1 min. længere.
Avatar billede gmo Nybegynder
26. oktober 2001 - 23:06 #9
Kan det være grafikkortet der bliver for varmt og derfor stopper.Det bliver faktisk meget varmt. Der er jo ikke en blæser på som på nogle andre kort.
Avatar billede ako Nybegynder
26. oktober 2001 - 23:07 #10
Så vidt jeg husker, skal en Athlon kun have 1.75V. Prøv evt. at sætte spændingen lidt ned i BIOS\'en.

Efter hvad du har skrevet, så kunne det dog godt lyde som om din processorkøler ikke er god nok. Specielt, hvis der også er problemer når du har kabinettet åbent.
Avatar billede gmo Nybegynder
26. oktober 2001 - 23:11 #11
Jeg ta´r lige en tur i BIOS
Avatar billede ako Nybegynder
26. oktober 2001 - 23:12 #12
Ja, det kan godt være grafikkortet som er problemet. Hvilket kort har du, og har du overclocket det? Hvis der sidder andre kort lige op ad grafikkortet, så prøv evt. at flytte dem væk, så der kan komme mere luft omkring det.
Avatar billede rapotjau Nybegynder
26. oktober 2001 - 23:15 #13
Det hjælper ikke altid at tage kabinettet af... nogen kabinetter er designet til at luften skal løbe en bestemt vej, og hvis man fjerner siderne spolerer man dette... men der er rigtigt at det hjælper (sænker temperaturen) på mange computere
Avatar billede ako Nybegynder
26. oktober 2001 - 23:18 #14
Rapotjau: Det er rigtigt, men det kan da ikke skade at prøve. Nogle små kabinetter er så proppede med kabler og andet godt, at det er svært at få luft igennem. Sådan var mit gamle kabinet i hvert fald. Et skift til et større kabinet gjorde at temperaturen faldt med omkring 5-10 grader.
Avatar billede rapotjau Nybegynder
26. oktober 2001 - 23:43 #15
Okay... man skal bare lige huske at tjekke om det rent faktisk hjælper *S*
Avatar billede gmo Nybegynder
27. oktober 2001 - 00:05 #16
Det er med siderne på at jeg har prøvet at lede luften. Jeg ved godt at det er gennemstrømningen der køler kombineret med udblæs.
Kabinettet er ikke proppet. 1 cdrom 1 brænder 1 hardisk 1 diskette. Harddisk og brænder deler. Harddisken er indsat øverst med 5.25´ramme og alle kabler er samlet bagest for at minske luftmodstand.
Grafikkortet er Geforce2 mx 32 SD og det er ikke overclocket. Det sidder i AGP ca. 9 cm fra cpu´en og er det øverste. Modem sidder i 3. (midterste) pci og intet andet.

I BIOS var vcore sat til default. Har sat den til 1.75v den ligger nu stabilt på 54\', men stiger fortsat når der skal laves noget.

Kan det være kølepastaen. Der sad en firkantet lille dut som skulle smelte når cpu\'en blev varm.
Avatar billede gmo Nybegynder
27. oktober 2001 - 00:13 #17
Øhh  jeg har altså kun 1 AGP port så grafikkortet må altså blive siddende.

Jeg har åbnet hullerne over og uner grafikkortet og sat et stykke papir for de nederste huller bagtil. Det gav en kraftiger luftstrøm forbi grafik-.Det gav 3\' på normal så nu ligger den på 51\' stabilt.
Avatar billede ako Nybegynder
27. oktober 2001 - 00:26 #18
Jeg kan ikke sige med sikkerhed, hvad der er skyld i at din computer går ned, men det kan godt være enten temperatur på CPU eller grafikkort.

Prøv at find et program som belaster CPU men ikke grafikkort, som fx. Seti@home (jeg kan ikke huske URL, men den må kunne findes på google.com). Det burde kun belaste CPU\'en. så lad det køre noget tid, og hold endelig øje med temperaturen på CPU\'en imens. Hvis den bliver alt for høj, så stop programmet inden du brænder den af.

Hvis det ikke får programmet til at gå ned, så kunne det godt være grafikkortet som er skyld i dine problemer. Har du mulighed for at låne et andet og afprøve det (evt. en anden slags)? Det er jo også en måde at teste det på.
Avatar billede gmo Nybegynder
27. oktober 2001 - 01:05 #19
Seti@home teste teste 61\' død. Det tog 1 min. 20/25 sek.
Avatar billede gmo Nybegynder
27. oktober 2001 - 01:23 #20
Gaaab -- jeg skal lige sove. Så vender jeg tilbage.
Umiddelbart er det jo nok CPU\'en der bliver for varm. Prøver lige at tage køleren af og smide en anden på.Skal altså lige købe en først. Støjen fra endnu en kabinetkøler er jeg ikke sikker på at jeg kan klare, så den må lige vente.
Tak for hjælpen indtil da.
Gitte