Avatar billede kodiak Nybegynder
24. oktober 2001 - 15:24 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Soltek 75KAV og Athlon 1000 efter inst. af vandkølet V120 sæt

Jow...nu skete det..jeg måtte have fat i et vandkølet system til min Athlon og da jeg var færdig med installationen lignede den noget der er løgn pga udvendig installation af vandkøle-elementet..
Den var tæt og monteret rigtigt og det hele, men lukkede ned efter 3-4 sek de første 3 gange. Jeg tjekkede det hele igennem een gang til og fandt ingen fejl i jumperindstillinger eller hardwaren og prøvede for 4. gang:

Der kom slet ikke noget billede, det sagde ikke prut eller noget..og sådan har det været siden :(
Ved tænding af computeren sker følgende:
Keyboardet + optisk USB mus lyser i et splitsekund, HD-LED lyser i 5-6 sekunder, HD´en power up og diskettedrevet melder fejl (lyser konstant). BIOS-billedet kommer ikke længere frem. 3.3V lampen lyser på motherboardet, men ikke multiplier-lampen. Tager jeg processoren ud og starter op sker der intet, ikke engang det oventstående. Sætter jeg den gamle blæserkøler i igen, sker det samme som oventstående. Jeg har skilt det hele ad og samlet det igen, uden resultat. Et andet grafikkort og RAM er blevet prøvet.
Den her er svær. Den giver MAX points hvis nogle kan finde ud af hvad fejlen er eller hvilke af tingene der er brændt af og ikke mindst hvorfor.
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. oktober 2001 - 15:26 #1
Du har en fed gedigen kortslutning et sted, det er mit bud på din fejl!
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2001 - 15:27 #2
en athlon kan snild brænde af på 2-3 sek uden køling
Avatar billede kodiak Nybegynder
24. oktober 2001 - 15:27 #3
Det skal også lige siges, at alle jumper indstillinger står på default, CMOS har jeg resettet, BIOS er en AWARD 6.1 og systemet lukker ikke ned af sig selv mere efter 4. gang.
Sorry for den måde oplysningerne er strukturerede på :(
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. oktober 2001 - 15:28 #4
Eller også er din CPU stået af, så det kan godt være at der ikke er en kortslutning som jeg skrev, da floppylampen jo lyser konstant, prøv at tage den fra, det kan være at kablet vender forkert!
Avatar billede kodiak Nybegynder
24. oktober 2001 - 15:29 #5
nej den er 100% tæt..har selfølgelig lavet \"tisse-kontrol\" med køkkenrulle før isætning af elektronik :)
Avatar billede teknik Juniormester
24. oktober 2001 - 15:31 #6
Et velestimeret gæt - odds 70%+ på, at din CPU er brændt af.
Grunden til at jeg tror dette er, at det tit er lidt vanskeligt at kontrollere, om vandkølehovedet ligger ordentligt an imod processoren.

Og bare lidt skævhed i monteringen er nok til at CPU bliver overophedet.
Og det passer faktisk også omtrent med din fornemmelse af tiden..
3-4 sekunder før CPU\'en er \"toast\".

...Symptomerne passer også helt godt....drev, blæsere og 3,3V lampe indikerer at PSU er ok.
...Sved selv en 1000\'er af for et par månder siden.

Letteste 100% bekræftelse fås ved at afprøve din CPU i en anden PC.

Eneste lyspunkt: En ny CPU er efterhånde meeget billig!

mvh :-)
Teknik

Avatar billede retaxes Nybegynder
24. oktober 2001 - 15:33 #7
Altså en Termal Runaway!
Avatar billede kodiak Nybegynder
24. oktober 2001 - 15:36 #8
teknik:
ok..det er et Logic 300W kabinet..så pladsen er trang, og lidt skævhed kan forekomme med slanger og det hele..
har du selv haft installeret et lignende sæt under de forhold da?
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
24. oktober 2001 - 15:36 #9
teknik .. kan det ses på en Athlon tbird 1Ghz hvis den er brændt af? Burde den ikke være sveden eller noget? Min fætter har een, og man kan intet se på den, men den dur ikke..
Avatar billede kodiak Nybegynder
24. oktober 2001 - 15:37 #10
intet lugter brændt
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. oktober 2001 - 15:41 #11
Jeg mener ikke at man altid kan se at den er brændt af, temperaturen løber løbsk og har en meget stejl kurve hvor tempen bliver utroligt høj i løbet af meget kort tid.
Komponenterne inde i chippen brænder næsten øjeblikkeligt af og derfor kan man som regel ikke se at den er brændt!
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
24. oktober 2001 - 15:44 #12
maverick_quazary->> her er en video fra toms hardware guide, der kan du se hvordan en cpu ser ud, efter den er brændt af
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
24. oktober 2001 - 15:45 #13
Avatar billede kodiak Nybegynder
24. oktober 2001 - 15:46 #14
ok...jeg takker alle for ekstreemt hurtigt svar, jeg skrev spørgsmålet for 10 minutter siden og der er 10 svar allerede..til sammenligning har jeg i de sidste 2 dage haft lange samtaler med forhandlere o.l uden resultat og en masse besvær til gengæld, det er helt vildt, i er for h@rdcore herinde :D
Jeg prøver med en ny CPU mens butikkerne har åbent..
Avatar billede kodiak Nybegynder
24. oktober 2001 - 15:49 #15
ups..henter lige videoen ^^
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. oktober 2001 - 15:49 #16
Ekstremt hurtige svar, men nok ikke det du havde håbet, surt show ;o(
Avatar billede kodiak Nybegynder
24. oktober 2001 - 15:53 #17
arj, det havde da været rarest med et \"nå, ja men lige præcis det det har jeg også prøvet, du skal bare flytte den jumper til..og så kører det igen \" svar, men, som man siger :
\"You can tell the men from the boys, by the size of their toys\" ;)
Avatar billede fangel Nybegynder
24. oktober 2001 - 15:55 #18
næste gang så gå ind i bios og se tempreturen, det kan man på det kort, men det ved du sikkert godt

Dea_PG
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
24. oktober 2001 - 16:33 #19
ok, mente også at man kunne se hvis den var brændt, men retaxes kan have ret... ved bare hans processor ikke virker.
Avatar billede teknik Juniormester
24. oktober 2001 - 16:34 #20
>>kodiak I mit tilfælde er der ikke nogen ydre forandringer...mit \"teknik\'ske\" uheld skete pga. for kraftig opstregning af L1 broerne.

Har selv et Peltier assisteret vandkølesæt og kender derfor lidt til at der kan være nogen  vanskelighed med monteringen.
Mit er dog ikke den samme model...er ikke i brug p.t. da jeg mangler et nyt kølehoved (eller to)
Avatar billede kodiak Nybegynder
07. november 2001 - 09:10 #21
jeg fik det rent faktisk til at virke med nr 2 sæt CPU+Bundkort..et ECS og en Duron 800. Jeg var skuffet..i BIOS´en måltes CPU temp til 70+ grader selom jeg havde koblet blæseren til 12V (max)
Mit nye problem er denne gang, at den bare ikke ville starte igen..jeg er træt af det lort, det har kostet en bondegård og det virker ikke..mit råd til alle andre er: hold jer fra det!
Avatar billede kodiak Nybegynder
07. november 2001 - 09:11 #22
ok, det kan også være pga den manglende Peltier i sættet og at kondensvand er grunden..men jueg vil sige at den hidtil ikke har kørt så lang tid at der overhovedet kan være _tale_ om kondens!
Avatar billede teknik Juniormester
07. november 2001 - 19:54 #23
ja det er jo ret så sørgelige data.
Selv uden peltier burde du kunne få en 800 duron 10-15 grader længere ned end med luft
umiddelbart (rent gæt - men et godt et ;-) ned omkring 40-45 grader.

Hvis du kører oppe på 70 grader, så skift hellere til en luftkøler inden der ryger en CPU mere.