Avatar billede myllesen Nybegynder
24. oktober 2001 - 14:40 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor virker det - TDC Bredbånd og hub?

Jeg læste http://www.eksperten.dk/spm/123254 vedr. TDC bredbånd og en hub. Jeg har tænkt mig at gøre det samme, men jeg vil egentlig gerne vide hvordan/hvorfor det virker.

Jeg har 2 PCer med hver sit netkort, men jeg har indtil nu kun prøvet at koble dem op hver for sig, direkte i ADSL modemet. De får to forskellige IP addresser, i helt forskellige netværk (62.xxx.xxx.xxx og 80.xxx.xxx.xxx, så vidt jeg husker). Hvordan vil de så kunne se hinanden via hub\'en, når de nu får IP adresser fra forskellige netværk? Eller skal trafikken mellem de to PCer omkring TDC\'s router - det håber jeg godt nok ikke!?

Noget andet er: Virker det hvis DHCP serveren er nede (det sker jo jævnligt for TDC!) - får mine PCer en tilfældig IP adresse af Windows når DHCP requesten timer ud, og vil PCerne opdage hinanden og kunne tale sammen? Eller hvordan får de ellers en IP adresse?
Avatar billede bundgaard Nybegynder
24. oktober 2001 - 14:42 #1
det er ikke IP-adressen der bestemmer dit netværk..eller jo det er det også..men det primære er Subnettet..hvis de har det samme SubNet kan de jo fint se hinanden :)

det andet ved jeg ikke liiige :o/
Avatar billede isl19960 Nybegynder
24. oktober 2001 - 14:44 #2
Hvis de 2 pc\'ere er i forskellige netværk kan de ikke se hinanden. Hub\'en fungerer bare som en slags fordelerboks og gør ingenting rent netværksmæssigt...

Hvis du kun har 2 maskiner, er der ikke nogen speciel grund til at bruge DHCP - det er jo ikke så slemt at tildele 2 maskiner fast ip...
Avatar billede isl19960 Nybegynder
24. oktober 2001 - 14:47 #3
giv evt. følgende ip\'er

Ekspemplet går ud fra at

maskine 1:  192.168.1.2 subnet mask: 255.255.255.0
maskine 2:  192.168.1.3 subnet mask: 255.255.255.0

Hvilken adresse har din gateway ?
Avatar billede isl19960 Nybegynder
24. oktober 2001 - 14:48 #4
skriv evt.  -  ipconfig
i en kommandoprompt
Avatar billede myllesen Nybegynder
24. oktober 2001 - 14:52 #5
-> bundgaard
Det er forskellige netværk. Så kan subnetværk vel være ligemeget...

->isl..
TDC giver mig dynamiske public IP adresser via DHCP - dem bestemmer jeg ikke selv.
Avatar billede isl19960 Nybegynder
24. oktober 2001 - 15:10 #6
Jeg tvivler på at du overhovedet kan gøre noget ved din public IP - det skulle da lige være at få fast IP, men det er ikke sikkert at du har mulighed for det...

Jeg troede du mente DHCP på dit lokal-net... :)
Avatar billede bundgaard Nybegynder
24. oktober 2001 - 15:12 #7
myllesen nårh..hehe..det så jeg ikke lige :o/

min fejl
Avatar billede myllesen Nybegynder
24. oktober 2001 - 15:14 #8
Jeg har mulighed for fast IP adresse (2 stk), og hvis de er indenfor samme netværk er sagen klar - selvfølgelig virker det så. Men ifølge andre skulle det altså være muligt at få det til at fungere med dynamiske adresser.
Avatar billede loon Nybegynder
24. oktober 2001 - 23:56 #9
prøv at tilføje ipx protokollen, på begge dine maskiner det løste problemet for mig!
du skal ikke konfigurere noget bare tilføje.
Avatar billede loon Nybegynder
24. oktober 2001 - 23:59 #10
lille side kommentar: du kan kun få en fast ip adresse på din tdc adsl, så hvis du skal have det til at virke skal du have fat i en router. men prøv nu lige med ipx....
Avatar billede myllesen Nybegynder
25. oktober 2001 - 09:39 #11
-> loon
Jeg har ikke noget konkret problem - jeg er bare interesseret i at vide om/hvorfor det virker, når man kører via hub.

Hvem er den virkelige expert på dette område?
Avatar billede isl19960 Nybegynder
25. oktober 2001 - 17:09 #12
Som jeg vist også har skrevet virker en hub som en fordelerboks... den gør intet ved netværket i modsætning til en switch... Hubben sender signaler ud på alle porte ligegyldigt hvem det er til. En switch kender dit netværk og sender kun til den det er bestemt for. En switch er derfor mere effektiv på et netværk og også lidt dyrere, men ikke meget... ;)

Det der sker når du f.eks. kalder en www-adresse er at din først kigger i dens eget netværk. Kan den ikke finde den her, bliver forespørgslen sendt videre til den gateway du har sat op. Gateway\'en fungerer som bindeled mellem 2 forskellige netværk. Gatewayen har oplysninger om netværket på den anden side og sender forespørgslen videre til en DNS server som oversætter www-adressen til en IP-adresse.

Er det til at forstå, ellers spørger du bare ? :)
Avatar billede myllesen Nybegynder
27. oktober 2001 - 20:35 #13
->isl...
Vil du dermed sige, at for at mine to PCer på samme LAN (men i hvert sit logiske IP netværk) kan snakke sammen skal de kommunikere via TDC\'s gateway? Det virker helt pløk - det kan ikke være rigtigt...

Findes der ikke en mulighed i Windows for at PCerne \"opdager\" hinanden på MAC-laget, og således kan køre direkte via hub\'en?
Avatar billede myllesen Nybegynder
02. april 2002 - 14:14 #14
intet svar...