Avatar billede bjacob Nybegynder
24. oktober 2001 - 09:48 Der er 11 kommentarer og
5 løsninger

Kabinetkøling

Hej
Er der nogen der har erfaringer med kabinetkøling og hvis ja hvilken køler har I monteret?

Jeg har læst, at man kan få kølere som kan monteres i en fri kortplads, men er det en løsning? Der findes og nogle løse kølere, men hvordan skal de monteres inde i kabinettet?

Mvh
Bjacob
Avatar billede bundgaard Nybegynder
24. oktober 2001 - 09:51 #1
du kan skære/save et hul i dit kabinet og montere en køler der...bare et forslag :)

og jeg lytter lige med engang her ;)
Avatar billede bbs Nybegynder
24. oktober 2001 - 09:52 #2
Hej Jacob.

http://users.theroom.dk/bbs//6000-a.bmp
Kig venligst på overstående billede.
Som du kan se er der plads til 3 stk. blæsere, dog sidder der allerede en standard blæser i A.
Når du køber en blæser er der en strøm-ledning med, som du skal forbinde med strømforsyningen, som sidder lige ved \"A\" mærket. Derefter skal du sætte den et sted hvor der er plads, ikke alle kabinetter har plads til en 120mm, så du skal måske kun købe en 80mm blæser.
Avatar billede groggy Nybegynder
24. oktober 2001 - 09:53 #3
Jeg har kabinetkøling. Jeg har to blæsere der suger ind: 120mm og 80mm... Begge af mærket Parbst.

Jeg har så også to der suger ud. En Parbst på 60mm samt den blæser der sidder i strømforsyningen.

Alt dette giver en temperatur der er langt mere behagelig for cpu, chipset osv.

Jeg har selv tidligere brugt en slotblæser som du selv snakker om. Den virkede ganske fint. Problemet med dem er bare at de kun puster luft ud af kabinettet. Så skal du have den optimale virkning skal du også have en blæser der puster luft ind i kabinettet.
Avatar billede groggy Nybegynder
24. oktober 2001 - 09:54 #4
Det er denne jeg har brugt tidligere: http://www.studiedata.dk/product.asp?product=40&page=1
Avatar billede -sofus- Nybegynder
24. oktober 2001 - 13:35 #5
Den billig og effektive løsning. Pil låget af dit kabinet
Avatar billede allanj Nybegynder
24. oktober 2001 - 14:16 #6
Hvis du mangler køling i dit kabinet, så køb (hvis du ikke allerede har) en køler og sæt den i fronten nederst i dit kabinet, der plejer at være plads. Den skal suge ind og så skal strømforsyningen blæse ud (hvilket langt de fleste gør).

Kølere til PCI-slot m.v. kan findes på www.studiedata.dk

Mvh. Allan
Avatar billede bjacob Nybegynder
24. oktober 2001 - 14:42 #7
Hej
Er der forskel på om blæserne suger eller puster eller skal man bare vende dem om?

mvh
jacob
Avatar billede bbs Nybegynder
24. oktober 2001 - 14:43 #8
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=44&page=1

Skulle være fin nok til dine behov.
Avatar billede bbs Nybegynder
24. oktober 2001 - 14:43 #9
Man skal bare vende dem om.
Avatar billede rebus Nybegynder
24. oktober 2001 - 16:39 #10
Du skal ALTID huske at der skal være mere indsug end udsug. Hvis der er for meget udsug vil dit kabinet hurtigt blive fyldt op med støv....Så er der nogle der tænker at man bare skal sætte filter på indsug...rigtigt....Men i det der er mere udsug vil støvet finde vej gennem sprækker og andre steder.
Glem blæsere der sidder ved strømforsyningen, den har nok at lave med selve strømforsyningen.
Husk også at bore/save de små huller væk(som bla. kan ses ved det første link) som er ved B og C, fordi de virker ikke godt nok.
Nogle gode eks. kan du se her http://www.virtual-hideout.net/cool_case/page30.shtml
Avatar billede rebus Nybegynder
26. oktober 2001 - 12:58 #11
Husk at lukke hvis du har fået svar på det du skal.
Avatar billede bjacob Nybegynder
26. oktober 2001 - 15:30 #12
Tak for jeres svar!!
Avatar billede bbs Nybegynder
26. oktober 2001 - 15:30 #13
Takker for points :)
Avatar billede bjacob Nybegynder
26. oktober 2001 - 15:42 #14
Nb.
Jeg har nu monteret 3 kølere i kabinettet og er kommet fra 68 grader ned på 48-50 grader. 2 indsug og 1 udsug. Det ser ud til at virke perfekt nu.

Tak for hjælpen!!!
Avatar billede bbs Nybegynder
26. oktober 2001 - 18:32 #15
Hvilke kølere har du valgt at montere?
Avatar billede bjacob Nybegynder
26. oktober 2001 - 19:18 #16
Hej
Jeg har monteret 2 x Zalman 80x80mm blæsere, der suger luft ind. 1 x slotkøler, der suger luft ud og endelig 1 x 5 1/4 tommers blæser, der er monteret lige under mit DVD drev. Man kan foran regulere hastigheden på denne. Helt god pga. den blæser luft ind over mit raid hd system...

Fungerer virkeligt godt og støjniveauet er beskedent højere end før, men temperaturen er faldet fra 65-68 grader til 48-50 grader!!!

mvh
Bo