Avatar billede warloz Nybegynder
23. oktober 2001 - 21:34 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Harddisk Problemer :(

Jeg vil sætte en 8.?? GB Quantum Fireball lct 08 HD i en HP Vectra AV6/200. Men når HD\'en sidder i nægter computeren at gå længere til det sted hvor den normalt starter windows, den stopper bare. eg har prøvet at boote på en anden HD og på en start diskette, men det hjælper ikke. Jeg har haft HD sat i både som prim. master og sec. master + slaves men det hjælper ikke.

Jeg havde HD\'en i en ældre computer hvor jeg fik partioneret den med Fdisk, så det er ikke HD\'en det er galt med, den skulle også være helt ny.

Jeg har prøvet at flash min Bios (Phoenix BIOS) men det hjalp heller ikke. Jeg ved computeren ikke kan klarer HD\'s over 8.4 GB men skulle stadig væk hvirke med dem.
Avatar billede jgk Nybegynder
23. oktober 2001 - 21:36 #1
Kan du se den i BIOS?
Avatar billede djm33 Nybegynder
23. oktober 2001 - 21:38 #2
VIGTIG!!!

Vær sikker på jumperne sidder rigtigt, hvis dette ikke er tilfældet.. hmm... then shit will happen...

Held & Lykke
Avatar billede btp Nybegynder
23. oktober 2001 - 22:00 #3
Der er nogle Hpér der ikke kan køre med Hd der står til 16 cyl og de skal stå til 15 cyl og hvorfor ved jeg ikke men det er da vær at prøve dette, og opdater din bios kan også hjælpe på dit problem

Mvh.

Bob
Avatar billede warloz Nybegynder
23. oktober 2001 - 22:02 #4
Jeg kan godt se den i bios, men bios siger den er på 8.0 gb og den er vist på 8.4 men er ikke helt sikker. Den ældre computer viste også 8.0 gb

Jeg har holdt jumperen på Master, men har prøvet slave og cs. Lige meget hjalp det :(

Jeg vil prøve at sætte den til 15 så, kan der ske noget ved det?

Jeg har prøvet at opdatere bios, det hjalp ikke.
Avatar billede nwo Nybegynder
24. oktober 2001 - 12:02 #5
@ warloz:

størrelses foskellen kommer af at 1 Gb er lig 1024  og ikke lig 1000

Sæt den på 15 så burde svinet køre :=))
Avatar billede intel4004 Novice
24. oktober 2001 - 13:08 #6
- og du er sikker på at du har vendt kablet rigtig?? Denne røde ledning/side af IDEkablet skal vende mod strømkablet på harddisken.

Kan harddisken boote, er den sys\'et med en command.com??? Skal den boote eller sidder den som en ekstra disk?? Du siger du har forsøgt med en bootdisk, hvad sker der helt præcist hvis du gør det???

Du burde måske lige tjecke inde i bios under Standard CMOS Features. Under MODE bør der stå AUTO eller LBA og IKKE LARGE...

INTEL4004

Avatar billede warloz Nybegynder
24. oktober 2001 - 18:07 #7
Lige nu er det sat op sådan her:

Den nye HD som prim. master
CD-rom som sec. master
Diskette drev.

Nu tænder jeg så computeren, og sætter en bootdiskette i drevet. Når den så kommmer til det sted den vil forsøge at boote fra disketten går den bare i stå og makøren står bare og blinker.

Jeg prøvede at gøre det samme i en 120 Mhz og der kunne den sagtens boote. Men kan jeg prøve at installere windows i den anden computer og så sætte den over i den anden.

I bios står der følgende under IDE Devices:

Cylinders: 16384
Heads: 16
Sectors/track: 63

Multisector transfers: 16-sector
32-bit I/O: Enabled
Transfer mode: Fast PI0 4

Avatar billede tomsen999 Nybegynder
24. oktober 2001 - 19:06 #8
Har du prøvet af slette den helt så den er upationeret??
Fik du prøvet af sætte Heads til 15??
Avatar billede warloz Nybegynder
24. oktober 2001 - 19:41 #9
Jeg har sat den til 15 Heads nu og det ser ud til at hvirke, prøver at installere windows.

Melder lige tilbage hvis det hvirker :D
Avatar billede warloz Nybegynder
24. oktober 2001 - 23:12 #10
Okay....nu har jeg været ved at installere winME men da den skulle genstarte første gang siger den

\"Invalid System Disk\"
\"Replace the disk, and then press anykey\"

Hvorfor siger den nu det?

Der sidder IKKE nogen diskette i drevet.
Avatar billede intel4004 Novice
25. oktober 2001 - 10:40 #11
Du skulle lige prøve at boote med en normal bootdisk som ihvertfald indeholder fdisk. Denne bootdisk skal boote samme command.com som du har installeret på harddisken(anbefales)... I dette tilfælde skal du jo bruge en WINME bootdisk og fdisk til denne version...

Når disken har loadet skriver du:

fdisk /mbr

Dette vil genskrive din masterbootrecord på harddisken som muligvis er korrupt...

Måske skulle du prøve at tjecke harddisken for badsectors med scandisk eller norton disc doctor?? Jeg havde engang en gammel harddisk som nogen gange ville boote og andre gange ville den ikke... Godtnok sad den i en gammel 8088\'er, interfacet var ST506 og kapaciteten var 30MB....

Måske er harddisken simpelthen stået af????

Norton Disc Doctor 2001 til dos, kan jeg sende til dig(en enkelt exe-fil)....

INTEL4004

Avatar billede intel4004 Novice
25. oktober 2001 - 10:43 #12
En lowlevel formattering vil måske også gøre harddisken rask igen...

Her skal du bruge et lowlevel format utillity som passer specifikt til din harddisk model og kapacitet...

Men tjeck lige for badsectors inden...

INTEL4004
Avatar billede warloz Nybegynder
25. oktober 2001 - 17:47 #13
Okay, nu hvirker det vist.

Jeg prøvede det der \"fdisk /mbr\" og om partionerede den. Og nu har jeg fået installeret windows på den.

weeeeeeee!!!!! :D
Avatar billede intel4004 Novice
25. oktober 2001 - 20:24 #14
ok fedt nok!!

Jamen jeg siger tusind tak for point....

INTEL4004
Avatar billede warloz Nybegynder
26. oktober 2001 - 21:19 #15
np