Avatar billede fritzz Nybegynder
27. februar 2000 - 22:32 Der er 11 kommentarer

Overclocking

Jeg ligger stadig og roder rundt med en P200 MMX, som jeg gerne vil have lidt mere fut i. Jeg har læst på tomshardware.com, at jeg kan få den op på 250-190 MhZ! Mit bundkort kan køre op til 83 MhZ, så der burde ikke være nogen problemer. Men kan mit gamle S3 grafikkort, mit Righteous 3DFX kort, mit netkort og min Adaptec AVA-2902 SCSI-controller følge med, og er det nødvendigt med en bedre køler, end den standard pentium jeg kører med nu? I så fald hvilken?
Avatar billede fritzz Nybegynder
27. februar 2000 - 22:38 #1
På tomshardware.com snakker de også om, at man skal gå ind i sin BIOS-setup, og ordne de sidste indstillinger, men da jeg var inde og kigge kunne jeg ikke rigtig finde noget der havde med overclocking at gøre!
Avatar billede i11uzion Nybegynder
27. februar 2000 - 23:15 #2
Det er jo forskelligt fra CPU til CPU hvor gode de er til at blive overclocket...

Der er jo ingen garanti for at den kan køre 250MHz, bare fordi at tom siger det...

Meneh, du kan da altid prøve, chancen for at du brænder noget af, er MEGET lille...
Avatar billede i11uzion Nybegynder
27. februar 2000 - 23:16 #3
... Og hvis du gider at bruge lidt penge på det, kunne du jo starte med at gå ud og investere 30kr. i en tube kølepasta, som du så kan smøre på din CPU, for at få ledt varmen bedre fra CPU-core til køler...
Avatar billede asmodeus Nybegynder
27. februar 2000 - 23:21 #4
Mht. til dit S3- & voodoo grafikkort, så skal du ikke bekymrer dig om dem - de drosler selv hastigheden ned til hvad de kan klarer gennem PCI-bussen. Jeg kører selv med en Athlon, dvs. 200 mHz på bussen og har haft et S3VirgeDX grafikkort i - ingen problemer.
Hvad angår overclockning af din CPU/MB, så ville jeg måske bevæge mig lidt mere forsigtigt frem. Hvad med at prøve en kombination der hed 225/75 det kan du i hvert fald klarer uden ny blæser eller andet kølesystem! Mere end 25-30 mHz tror jeg ikke du får ud af den uden ny blæser - men hvad ved jeg!! :-)
Hvordan du skal clocke den afhænger af dit bundkort... Hvis det er jumperless, så kan det gøres via BIOS´en blot ved at ændrer på multiplieren. Hvis det ikke kan lade sig gøre på denne måde, må du gribe din manual til dit MB og se hvilke jumperer der skal flyttes rundt på evt.check www.tomshardware.com og endnu bedre www.overclockers.dk
Mvh/
Asmodeus
Avatar billede micki24 Nybegynder
28. februar 2000 - 00:44 #5
Du kan sagtens prøve at overclocke dit system, det farligste der kan ske er at systemet ikke vil starte. Du behøves ikke nogen bedre køler, forudsat at du har en køler bestående af køleprofil+blæser. Hvis du har problemer med at starte systemet prøv da at fjerne netkort og scsi host. Da de ikke altid er villige til at køre 41,5MHz på pci bussen. Jeg havde selv en p233mmx som jeg havde til køre 290MHz (83MHz FSB). Det var uden ekstra køling og med en AHA 2940AU SCSI.
Dog vil jeg tilføje at ældre IBM og Maxtor diske ikke er specielt vilde med den højere FSB. De kan i givet fald sætte en stopper for dinne planer om at overclocke.
Avatar billede fritzz Nybegynder
28. februar 2000 - 19:46 #6
Mit MB er ikke jumperless, der sidder nogle kontakter, som jeg kan flytte lidt rundt på. Betyder der, at jeg ikke behøver at ændre noget i computerens BIOS? Og selv om jeg har SD-RAM er det ikke PC100, kan det give nole problemer?
Og HVIS jeg nu skulle have en ny blæser, hvilken skulle det så være?
Avatar billede fritzz Nybegynder
28. februar 2000 - 21:21 #7
Mit bundkort er forresten et Amptron PM-9800. Når overclockingen er foretaget, er det så ikke noget med en masse testprogrammer? Hvilke?
Avatar billede danneck Nybegynder
29. marts 2000 - 14:11 #8
Hvis det er et gammelt bundkort du har, KAN du ikke bruge biosen til at overclocke computeren med, da det er en rimelig ny funktion. Hvis du har en bundkort fra f.eks. Abit kan du på de fleste af deres kort kun bruge bios overclocking, hvilket er meget nemmere end at skulle rode inde i computeren. Du skriver at din MB har jumpere så du skal formentlig finde den bog som fulgte med til MB'et slå op under jumpere og finde den rigtige instilling til at overclocke computeren.
Avatar billede asmodeus Nybegynder
29. marts 2000 - 15:09 #9
www.tweakfiles.com
Der finder du alle de smarte programmer!
Mvh/
Asmodeus
Avatar billede asmodeus Nybegynder
29. marts 2000 - 15:11 #10
mht. til blæsere, så kan du evt. sætte en AMD-K6-II blæser på - det vil gøre en stor forskel!
Mvh/
Asmodeus
Avatar billede stalin Nybegynder
16. april 2001 - 21:26 #11
lav en lagkage:

-riv låget eaf din processor
-kølepasta ned coren
-ovenpå et peltier-element ( 12v )
-kølrpasta igen
-ovenpå det et dobbeltkøle-gitter
-oven på det, to kuglelejre-blæsere

tjuu-bang! man-