Avatar billede sabrina Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:03 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

fdisk ?

Efter et virusangreb - kunne jeg kun få maskinen op og køre med en gl.dos - men nu mangler jeg 12 gb harddisk (den siger 2 gb.) Jeg har læst at man skulle bruge fdisk, men det kan jeg ikke få til at virke - er der nogen der kan - på et sprog så \"kvinder også kan forstå det\" ?  Tak
Avatar billede conan54 Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:04 #1
Har du flere partioner på din hd?
Avatar billede kim_bille Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:05 #2
\"den gl.dos\" kan ikke bruge harddiske på over 2gb
Avatar billede kim_bille Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:06 #3
^ det var et svar
|
Avatar billede game_tracker Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:06 #4
denne computer>kontrolpanel>tilføj/fjern progarmmer og så er det fanebladet i toppen startdiskette
Avatar billede kim_bille Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:06 #5
løsning: inst windows
Avatar billede game_tracker Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:07 #6
en fdisk er en start disk
Avatar billede kim_bille Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:07 #7
game: hun køre i dos. læs spm
Avatar billede klatten Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:08 #8
hej sabrina
Jeg skal gerne forsøge at guide dig igennem fdisk!
Du skal bruge en boot-diskette til Win98. Hvis du ikke har én, kan du hente den på www.bootdisk.com eller jeg kan maile dig den.
Lad mig høre!
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:08 #9
Hent en nyere bootdisk på www.bootdisk.com og vælg en der passer til det styresystem du skal bruge, Win98, WinME eller Win2000
Avatar billede kim_bille Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:09 #10
sabrina: ligger win stadig på maskinen eller har du formateret?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:09 #11
du skal bruge en startdiskette fra windows 98. hent en her:
www.bootdisk.com
pak den ud på en diskette og kør fdisk derfra. husk at vælge support for store diskdrev. så vil du kunne se hele din harddisk
Avatar billede conan54 Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:10 #12
Avatar billede sabrina Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:13 #13
Jeg har startdiskette 98.
Avatar billede kim_bille Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:14 #14
brug den :)
skriv: fdisk, når du ser: \"A:\\>\"
Avatar billede sabrina Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:15 #15
Jeg har også prøvet fdisk, men har stadig kun 2 gb. (Jeg kør med WINme)
Avatar billede klatten Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:15 #16
så sæt disketten i og genstart pc\'en
når den er klar så skriver du
a:>fdisk
Avatar billede sabrina Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:16 #17
Jeg har formateret den både før og efter fdisk, lige nu er der win me på
Avatar billede klatten Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:17 #18
....du er sikker på at din startdiskette ikke er en WinME startdiskette? Med den kan jeg også kun få 2 gb!
Avatar billede sabrina Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:18 #19
ja og sig ja til store p. - slet ?
Avatar billede sabrina Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:19 #20
Jep det er min gl 98 der altid har virket
Avatar billede makse Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:22 #21
Avatar billede sabrina Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:28 #22
Jeg prøver for 3. gang
Avatar billede klatten Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:32 #23
shit, makse, er du vågen endnu!!! Jeg behøver vel ikke engang kigge på din link og kontrollere...det er vel lige den løsning, der søges her! :-)
Avatar billede makse Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:35 #24
Hehe, det er nu mere en guide til Fdisk.
Bare så sabrina kunne få lidt billeder på alle de fremmedord, i slynger ud. :))
Avatar billede klatten Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:53 #25
fremmedord?...nåja, ok!

sabrina, ikke for at fornærme dig, men jeg har en mistanke om, at du ikke helt har styr på fdisk!
Derfor en kort gennemgang her:

Start med at slette alt. Hvis du har mere end 1 harddisk-drev, så er dette fremgangsmåden. Slet først logiske DOS-drev på den udvidede DOS-partion. Dette er menupunkt nr 3,3. Derefter slet udvidet DOS-partion og tilsidst primær DOS-partion.
Hvis du kun har 1 harddiskdrev (altså har C:) så kan du nøjes med at slette primær DOS-partion.

Når det er gjort, går du tilbage til hovedmenuen (esc) og opretter primær DOS-partion. Menupunkt 1,1. Vil du bare have et harddiskdrev, skal du vælge at benytte alt tilgængelig plads til oprettelse af primær DOS. Ellers skal du her vælge, hvor stor dit C-drev skal være. I det tilfælde skal du også oprette udvidet DOS-partion og her SKAL du vælge alt tilgængelig plads. Herefter oprtetter du så logiske drev D: E: osv.
Da du har en 14 gb harddisk, vil jeg anbefale dette. Til WinMe bruger jeg selv 3,5gb til C-drevet hvilket er rigeligt!

Avatar billede klatten Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:54 #26
...glemte lige det vigtigste! efter du er færdig med oprettelse af partionerne, SKAL pc\'en genstartes og derefter formateres harddiskene!
Avatar billede sabrina Nybegynder
21. oktober 2001 - 11:49 #27
Når jeg har genstartet kan jeg ikke formatere i C:
der står: ugyldig medietybe ved læsning af drev C
afbryd, forsøg igen, meld fejl til program
ps. jeg opretter kun 1harddisk på 14 gb
Avatar billede makse Nybegynder
21. oktober 2001 - 11:55 #28
Avatar billede sabrina Nybegynder
21. oktober 2001 - 13:19 #29
YES - DET VIRKER TAK
Avatar billede sabrina Nybegynder
21. oktober 2001 - 13:22 #30
En stor tak til Klatten & Makse
Avatar billede klatten Nybegynder
21. oktober 2001 - 18:49 #31
Det var så lidt :-)
Avatar billede klatten Nybegynder
22. oktober 2001 - 09:23 #32
Hermed svar..
fornemmer at du, maske, lige skal gøre det samme!