Avatar billede geert Nybegynder
26. februar 2000 - 09:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Billedebehandling med word m.v.

Jeg ville lave en fint fotoalbum med billeder som var jpg.filformat.
Efter at have lagt billeder over i Word bliv filen med 3 billeder på over 5
mb.

Jeg prøvede at pakke dem med zip men det gjorde ingen forskel

Er der nogen der kan hjælpe

billeder fyldre normalt omkring 250 kb dvs. jeg troede der kunne være 5 billede med tekst på 1 diskette.

Hilsen

Geert

Avatar billede fcs Novice
26. februar 2000 - 10:42 #1
Så vidt jeg ved, har Word en meget kryptisk måde at gemme billeder på, hvilket kræver meget plads. Jeg tror dog, at der er en løsning. Når du indsætter et billede klikker du på menuen indsæt -> billede -> fra fil. I den dialogboks, hvor du vælger hvilken fil du vil indsætte, er der helt over i højre side en boks, hvor der står "kæde til fil". Klik i denne boks og klik derefter i boksen nedenunder. Den hedder "gem billede i dokument". Så laver Word bare et link til billedet istedet for at indsætte det i selve dokumentet. Husk at hvis folk skal kunne læse dokumentet fra a-drevet, skal du linke til billedet på a-drevet, ellers kan Word vist ikke finde det! (Eksperimenter med dette, da jeg ikke er helt sikker)
Avatar billede geert Nybegynder
26. februar 2000 - 13:30 #2
Ja det lyder godt, men hvad så når jeg vil have det skrevet ud på papir.

Jeg har ikke prøver det endnu, men jeg ved ikke rigtigt, men det skal komme an på en prøve

Tak for hjælpen

Geert
Avatar billede hobbez Nybegynder
26. februar 2000 - 13:55 #3
FCS har ret i, at billederne så ikke ligger på disketten (og dermed ikke kan læses på andre maskiner end den hvor billederne ligger på harddisken).

En anden mulighed kan være, at du har indstillet Word til at gemme informationer om de 'revisioner' du har lavet. Altså hvis du indsætter 10 billeder og fjerner de 7, så gemmer Word stadig informationer om alle 10 billeder, og om hvilke du har slettet.

Jeg har set et 2 siders dokument (rent tekst) der fyldte 1,5 Mb !!!!! Men efter at have 'fortalt' Word at den ikke skulle 'huske på' gamle versioner/revisioner, så kom teksten ned på langt under 100 Kb.

Prøv at kopiere billederne over i et nyt dokument, og se om det gør nogen forskel.

/Rob
Avatar billede geert Nybegynder
26. februar 2000 - 15:52 #4
Tak jeg har endnu ikke prøvet det af - jeg skulle have disketter med til en kammerat og det lover jo ikke godt det Rob siger, men jeg prøver og ser

mvh

Geert
Avatar billede geert Nybegynder
27. februar 2000 - 09:53 #5
Lige som slut - Det virkede som fcs fortalte, link filerne til Word, og uanset jeg gik til en anden pc var billederne endnu ...

Tak for hjælpen endnu engang

Geert