Avatar billede gekko Nybegynder
17. oktober 2001 - 10:59 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Problemer med skærmopløsning...?

Hey der!

Jeg har et problem på en gammel computer (P-166). Der er et indbygget graffikkort på motherboardet - som windows har identificeret som \"S3 Trio64V2-DX/GX (775/785)\". Jeg kører på en såkaldt \"Ultra Monitors UM-15NLD\".
Windows genkender dog ikke skærmen, som derfor kaldes \"ukendt skærm\".
Jeg kan uden problemer køre 640x480, men lige så snart jeg forsøger at sætte opløsningen op (den kan også stå på 800x600 og 1024x768), bliver skærmen ulæselig og flimre...!
Hvad kan jeg gøre? 640x480 er jo dybt utilfredstillende? Er der en nyere driver et sted (denne her hedder software version 4.0)? Jeg har ikke kunne finde nogen - so please help me :-)

/Gekko
Avatar billede koxxx Nybegynder
17. oktober 2001 - 11:01 #1
Det er nok fordi din computer er så gammel, du burde overveje, at udskifte den med en ny.
Avatar billede g-and Nybegynder
17. oktober 2001 - 11:04 #2
Nej........det kan ik være derfor....hvilken win-version har du?
Avatar billede gekko Nybegynder
17. oktober 2001 - 11:04 #3
Tror jeg ikke...! Det er godt nok ikke min egen, men den burde snildt (!) kunne køre 800x600 - check f.eks. http://www.xig.com/Pages/CardMfgrs/CardMfgrS3.html
Lidt mere konstruktive svar, plz! ;-)
Avatar billede gekko Nybegynder
17. oktober 2001 - 11:04 #4
jeg kører win 98 SE
Avatar billede makse Nybegynder
17. oktober 2001 - 11:06 #5
Har du prøvet at sætte Refresh Rate op?
Avatar billede snowball Novice
17. oktober 2001 - 11:10 #6
Prøv og installer en Standard 1024x867 skærm (eller hvad den nu hedder) Når billedet begynder og flimre så er det normalt din skærm som ikke kan følge med !

Snowball
Avatar billede makse Nybegynder
17. oktober 2001 - 11:11 #7
Højreklik på skrivebordet - Egenskaber > Fanen Indstillinger - Tryk på \'Avanceret\' > Vælg fanen kort, og sæt opdateringshastigheden der.

Dette skal gøres for hver opløsning, du kører i.
Avatar billede g-and Nybegynder
17. oktober 2001 - 11:13 #8
Prøv at lytte til \"snowball\", skulle det heller ik virke.......... så prøv at instalere win2000.. det vil nok hjælpe
Avatar billede gekko Nybegynder
17. oktober 2001 - 11:13 #9
Jeg kan ikke ændre på refresh raten (kortet åbenbart for crappy...)
Avatar billede gekko Nybegynder
17. oktober 2001 - 11:14 #10
Snowball - det virker desværre heller ikke... Tror I alle det er skærmen den er gal med?
Avatar billede makse Nybegynder
17. oktober 2001 - 11:16 #11
Jeg gør, skod skærm. :)
Avatar billede snowball Novice
17. oktober 2001 - 11:18 #12
Jeg holder også på det er skærmen der ikke kan klare den opløsning du gerne vil køre i !

Snowball
Avatar billede gekko Nybegynder
17. oktober 2001 - 11:19 #13
Ok - med en standard skærm kan jeg vælge refresh rate - enten optimal eller kortstandard... No luck :-(
Avatar billede g-and Nybegynder
17. oktober 2001 - 11:20 #14
Hvis du har win 2000 liggende så prøv lige at instalerer det på din PC...... det plejer som regl at hjælpe
Avatar billede makse Nybegynder
17. oktober 2001 - 11:21 #15
Ellers så prøv at vælge driveren til \'Super VGA 1024x768 75Hz\' standard skærmen.
Avatar billede g-and Nybegynder
17. oktober 2001 - 11:21 #16
Jeg havde det samme problem...med min PC.....stol på mig nogle gange hjælper det  :O)
Avatar billede bernoulli Nybegynder
17. oktober 2001 - 11:21 #17
Det lyder rimeligt, at det er skærmen, den er gal med. Det er næppe kortet. Jeg har selv en gammel computer på den \'størrelse\' med samme skærmkort indbygget på motherboardet. Her kan jeg fint gå op i 1024x768 med en rimelig skærm. Bruger jeg en ældre skærm, kan jeg ikke.
Avatar billede fuex Nybegynder
17. oktober 2001 - 22:37 #18
hvilken skærm har du?

Hvis du har en lille 14\" så er det problemet.. de kan ikke køre mere end 640:480.. det er det endste jeg kan komme med
Avatar billede bernoulli Nybegynder
18. oktober 2001 - 10:47 #19
Ja, præcis hvad jeg mente - dog er der nogle 14\", der kan gå højere op.
Avatar billede rexisgod Nybegynder
18. oktober 2001 - 10:59 #20
Hvis du har driverne til skærmen så installer dem.
>> Højreklik på skrivebordet
> Tryk egenskaber
> Tryk på fanebladet indstillinger
> knappen avanceret
> fanebladet skærm
> tryk på egenskaber
> driver
> og opdater driver
> find dine egne drivere og installer dem....
Så ved Windows hvilken skærm der er tale om og det skulle meget gerne hjælpe.

Avatar billede snowball Novice
18. oktober 2001 - 11:04 #21
Hvorfor bli\'r folk ved med at svare det vi andre allerede har konstateret tidligere !? ;o)

Snowball
Avatar billede bernoulli Nybegynder
18. oktober 2001 - 14:15 #22
Snowball...
Du hentyder naturligvis til, at bl.a. jeg har svaret ligeså vist det samme, som bl.a. du har, men meget senere.

Der er andre, der har foreslået - og endnu foreslår - at det handler om drivere og særmindstillinger. Dette har jeg blot forsøgt at afkræfte, idet jeg tilfældigvis kender skærmkortet.

Derfor synes jeg, at det var på sin plads med en gentagelse af i tidligere geniers streger.

Er det ikke?-)
Avatar billede gekko Nybegynder
21. oktober 2001 - 14:15 #23
Skærmen ER en gammel 14\", men I skal sgu ikke bilde mig ind, at den ikke kan gå i højere opløsning end 640x480 - jeg er sgu ikke en newbie ;-) Desuden stammer skærmen fra en anden computer, hvor den både kunne gå i 1064x768 og 800x600... Desværre er den computer blevet formateret nu, så jeg kan ikke se, hvilken driver den brugte. Jeg har ikke driverne til skærmen - jeg har forsøgt at finde dem på nettet uden held. Er der nogen, der kan hjælpe mig dér? Som sagt er det en \"Ultra Monitors UM-15NLD\".
Avatar billede gekko Nybegynder
21. oktober 2001 - 14:23 #24
Hvis der er en, der finder driveren til skærmen, får den person pointene!
Avatar billede gekko Nybegynder
15. februar 2002 - 19:17 #25
Intet virkede - jeg købte en ny puter ;-)