Avatar billede stroehm Nybegynder
24. februar 2000 - 17:20 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Form-z & vectorworks

Har nogen her på eksperten erfaring med nogle af ovenstående programmer ? i så fald er de noget værd kontra Rhino3d og design cad ?
Avatar billede levels Nybegynder
24. februar 2000 - 20:03 #1
Form-z har osse rendering(radiosity).

Rhino er kun til modelering.(men god, og billig).

hvad vectorworks angår, aner jeg ikke hvad det er :)
Avatar billede kristiang Nybegynder
04. marts 2000 - 18:17 #2
Jeg har arbejdet med formz i snart 5 år og det er et fremragende modelleringsprogram med en ret god og let anvendelig render.
I modsætning til rhino er fz både et nurbz og polygonbaseret modeller, og det giver i nogle tilfælde nogle fordele. Nurbz delen er ikke nær så god som rhino's, men den polygonbasserede er fremragende og en ægte solidmodeller.
Formz ligger på flere måder et cad-program specielt med snap og dens præcition. Jeg er industriel designer og bruger formz som hovedredskab også til 2d-cad men tyger i nogle tilfælde til vectorworks. De to programmer arbejder godt sammen bla gennem dwg/dfx-formatet. Jeg kender ikke design cad, men jeg kender autocad og vector works et langt mere lækkert og er det mest intelligente program jeg har mødt, hvad angår snap funktioner. Det er fabelagtigt til automatisk at snappe til det du gerne vil uden at det er irriterende.
Nu ved jeg ikke hvad du skal bruge/bruger programmerne til, men hvis du skal tegne præcist og ha 100% styr over det du tegner, så er formz et guldfund. Du kan tegne ALT hvis du tænker dig om - det er dig der er begrænsningen.
Formz har nogle mangler.
Dens nurbz del er ikke så god som rhinos. Det mangler konstruktionshistorie, men i praksis kan man lave noget tilsvarende via undo's og gost'ede objekter.
Så mangler det også en animeringsdel - det har dog kamera-animation.

Jeg kan varmt anbefale formz og vector works, personligt kan jeg klare alle opgaver lige fra skitsering, projektering, præsentation bortset fra animation i de to programmer.

Jeg håber du kan bruge det

/Kristian
Avatar billede stroehm Nybegynder
04. marts 2000 - 19:17 #3
Jeg har leget lidt med vectorworks i trial version, og det er slet ikke sagen!!
Hvad angår form-z, håber jeg på at få testet det inden for dn nærmeste fremtid!
Jeg har fundeet ud af at jeg ikke kan leve uden rhino, det er simpelthen det fedeste prg jeg har mødt på sit felt !
-grunden til interessen for form-z er at rhino ikke kommer til Mac (aldrig!) så jeg ville se hvad man kunne betale sig fra af disse typer software til Mac.
Jeg tror nu at jeg dropper Mac!
og så bliver Form-z pludselig lidt ligegyldig, da jeg jo foretrækker rhino, men mangler en ordenlig render!!
-kunne det tænkes at Inspire3D vil kunne leve op til mine forvæntninger ?
Avatar billede kristiang Nybegynder
05. marts 2000 - 15:15 #4
prøv at kigge på electricimage fra play. Deres el-modeller ligner lidt rhinos og er en solid nurbz-modeller men også med polygoner. Jeg har kun lige leget med en demo af modelleren og den ser god ud, men kræver vist lidt tilvending, men den har fået rigtig meget ros.
I electric image får du også alt den animation og rendering du har brug for - og ikke mindst 100% kontrol.
Hvad angår lightwave/inspire- familien, så er jeg ikke så meget inde i den, udover at el-modeller i følge de test jeg har set banker nurbzdelen.