Avatar billede rx Nybegynder
16. oktober 2001 - 11:32 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

ADSL-internetforbindelse på mit netværk

Hej

Jeg vil gerne have delt min Adsl-internetforbindelse på mit netværk. Min forbindelse er 256/125 hos cybercity. Jeg har det nødvendige hardware/udstyr, men ved ikke hvordan jeg får etableret forbindelsen, således at jeg ka bruge begge maskiner på nettet samtidig samt bruge mit netværk. Min router er tilsluttet i uplink på min Switch og mine computere er tilsluttet 1x og 2x på min Switch.

Mit netværk er opstillet således:
                      com1
                                          /        ADSL netstik - Splitter - Router - Switch
                                    \\
                      com2
Avatar billede rx Nybegynder
16. oktober 2001 - 11:35 #1
hmm skod nå men prøver sku lige igen min forbindelser ser således ud:

                                    /com1
Netstik - Splitter - Router - Switch
                                    \\com2

Avatar billede supertau Nybegynder
16. oktober 2001 - 11:41 #2
Jeg går ud fra at din router har en LAN-side og en WAN-side. WAN-siden skal naturligvis i telefonstikket, og LAN siden skal ikke i uplink porten på switchen med i en alm port. Så skal dine PC\'er sættes op til at bruge routeren som gateway og router og begge PC\'er skal være på samme IP-net f.eks. 192.168.1.x maske 255.255.255.0
Avatar billede danscape Nybegynder
16. oktober 2001 - 11:43 #3
jowjow
Avatar billede rx Nybegynder
16. oktober 2001 - 12:44 #4
Det løser ikke mit problem. Desuden kører jeg med \"hent automatisk ip\" det kører langt bedre.
Avatar billede rx Nybegynder
16. oktober 2001 - 12:46 #5
supertau>> hvordan opsætter jeg gatewayen??
ska jeg bruge en proxyserver??
Avatar billede supertau Nybegynder
16. oktober 2001 - 13:01 #6
Automatisk uddeling af IP er OK, men for routerens vedkommende ville jeg sætte den op med fast IP, for det er den der er gateway. I netværksindstillinger på PC\'erne skal du så indtaste routerens IP adresse i feltet default gateway.
Avatar billede rx Nybegynder
16. oktober 2001 - 13:39 #7
Okie det er jo meget fint har bare et problem aner ikke hvad min ip adresse til gatewayen er!
Avatar billede supertau Nybegynder
16. oktober 2001 - 13:50 #8
Vi er enige om at det er routeren der er gateway ?
Så det er altså routerens IP adresse du skal kende. Gør du ikke det, må du jo have fat i manualen. Se om du evt. kan lave en seriel opkobling til den med f.eks. hyperterminal eller se om den har en default IP adresse. Inden du kender routerens IP adresse og dermed kan sætte dine PC\'er på samme net, får du ikke hul igennem
Avatar billede tslayer Nybegynder
16. oktober 2001 - 14:16 #9
Får begge computere ip addy fra routeren ?

hvis du køre win9x kan du skriver winipcfg i commando linjen, i win2k er det ipconfig - hvad er den defaulte gateway ? hvad er maskinerens Ip addy ? hvad er subnettet ?
Avatar billede rx Nybegynder
18. oktober 2001 - 20:40 #10
Finder selv ud af det