Avatar billede boen Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:10 Der er 8 kommentarer

netværk mellem bærbar og stationær pc incl. stofaforbindelse

Jeg vil gerne vide hvad jeg skal bruge for at køre netværk mellem bærbar og stationær pc. Jeg har desuden en stofa forbindelse på min stationære. Kan jeg dele den med den bærbare?
Avatar billede jnielsen Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:18 #1
Det eneste du skal bruge er et netværkskort i din bærbare og i din stasionære.
Jeg har også selv stofanet, og problemet er at den bruger en fast IP-adresse og derfor er knyttet til dit netværkskort, så den eneste måde du kan gøre det på er at lade din stasionære være tændt hele tiden, nå du skal bruge nettet på din bærbare
Avatar billede martinfrost Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:20 #2
Af hardware skal begge computere have netkort.

Så skal du sørge for at indstallere de rigtige protokoller (TCP/IP) på begge maskiner, og sætte dem ens op.

Hvis du vil dele din internetforbindelse mellem to computere, skal du normalt bruge et HUB, hvor internetforbindelsen og de to computere tilsluttes!
Avatar billede martinfrost Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:22 #3
jnielsen >> Har alle stofa-brugere fast IP?!
Avatar billede halifax Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:28 #4
Du skal have to netkort i den stationære. Eet til Stofaforbindelsen og eet til dit LAN. Internet hos Stofa kan ikke deles via en hub, som martinfrost skriver.
Hvis du bruger Win98SE har det indbygget (på den stationære) Internet Connection Sharing ICS, ellers skal du bruge et tjediepartsprogram til at dele med.
Læs vejledning fra Duelund her
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm

Avatar billede fastwrite Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:30 #5
boen.

Jeg har selv stationær og bærbar derhjemme, og jeg kører over en 10mbit hub - det er en fin hastighed, og begge maskiner kan være på nettet på én gang.

Hvis du i din TCP/IP adresse fx. på din stationære, hvor vi antager at dit modem sidder på, hedder 10.20.107.1

så skal din bærbares ID blot hedde 10.20.107.2 - og så fremdeles.

Subnet masken skal være det samme, ligeså gatewayen. fx. 10.0.0.1 (skal det hedde på begge maskiner).

Og sørg for at du på bærbare angiver din internetforbindelse som intranet eller \"via lokalnetværk\".

mvh FAstwrite
Avatar billede martinfrost Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:32 #6
Halifax >> øhh... det skrev jeg så heller ikke nej. Læs lige igen:

Hvis du vil dele din internetforbindelse mellem to computere, skal du NORMALT bruge et HUB, hvor internetforbindelsen og de to computere tilsluttes!

Jeg kender ikke til StofaNet\'s opsætninger, så derfor har jeg heller ikke påstået, at jeg har ret i dette tilfælde - sådan som jeg skriver - sådan er det bare generelt med internet/LAN.

Avatar billede halifax Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:39 #7
martinfrost - Slap nu lige af. Jeg har ikke anført at du ligefrem påstår noget. Jeg skrev bare: \"Internet hos Stofa kan ikke deles via en hub, som martinfrost skriver.\" Det er da bare en almindelig oplysning, som jeg ikke gider mundhugges med dig over.

Avatar billede martinfrost Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:41 #8
Næ næ, det er også ok... hovedsagen er jo, at det kommer til at virke for boen. Det lød bare sådan lidt, you know, \"Du skal ikke lytte til ham\"-agtigt...?!