Avatar billede lfc Nybegynder
11. oktober 2001 - 14:38 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Får ikke skjermbilde etter klokking på prossessor....

Jeg har en 1,4GHz Athlon 266MHz prosessor (relativ ny). Jeg er på ingen måte noe flink med pc-er, men jeg har satt sammen en ny maskin...
Da jeg gikk inn i BIOS de første gangene valgte jeg klokkefrekvens blant auto-verdiene. Jeg prøvde meg fram til jeg fikk 1400MHz som jeg fikk med auto-verdi: (133*1400). Maskinen funket fint.

Men siden prosessoren har FSB 266MHz (jeg trodde prosessoren min nå kjørte på 133MHz), tenkte jeg at jeg skulle prøve meg med manuell instilling av klokkefrekvensen: Jeg prøvde å sette FSB til 266 men fikk bare lov til å skrive inn 200. Jeg er som sagt amatør og lot det stå med 200. Jeg satte så multiplayeren til 5x, for å få 1000MHz til å begynne med. Jeg gikk ut av bios og startet maskinen på nytt, men jeg har aldri fått skjermbilde siden...

Har jeg brent prosessoren? Skulle jeg ikke kunne valgt 266 på FSB? Hvis det er løsningen, hvordan restarter jeg bios?

Som dere ser gir jeg ganske mye poeng til noe som sikkert er veldig lett for mange av dere!!

lfc
Avatar billede jelzin101 Praktikant
11. oktober 2001 - 14:42 #1
prøv at trykke \"page up\" under opstart - på nogle kort gør dette at bios selv finder nye værdier.
ellers prøv at se i din manual hvordan man resetter cmos. dette skulle løse problemet(det er oftest en jumper der skal flyttes i et par sec.)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. oktober 2001 - 14:42 #2
Det lyder ikke alt for godt.

Har du i din BIOS mulighed for at lave en \"reset to factory defaults\" eller lignende? - hvis ja, så prøv.

Fungerer det ikke, kunne du prøve at indlevere din processor til din forhandler, og forklare at den aldrig har fungeret. Lidt fusk måske, men du burde kunne få den byttet på garantien ;)
Avatar billede simonvalter Praktikant
11. oktober 2001 - 14:45 #3
tag dit batteri ud af bios i 20 - 40 min og sæt det så i igen .. gå derefter ind i bios og sæt den til default settings ... det skulle virker .. jeg har selv lavet det nr et par gange før!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. oktober 2001 - 14:46 #4
loadet, det er sjældent muligt i nyere pc\'er :/
Avatar billede simonvalter Praktikant
11. oktober 2001 - 14:47 #5
jeg tror ikke du har brent prosessoren ... mange nye motherboards har en sikkerheds funktion der gør at den ikke accepterer at du overclocker den for vildt .. hvis den ikke kan klare det så gør den det ikke .. det er der ihvertfald på mit mobo
Avatar billede simonvalter Praktikant
11. oktober 2001 - 14:48 #6
nanoq > jeg har en 1200 mhz på et kt7araid .. og der er det muligt
Avatar billede kludedukken Nybegynder
11. oktober 2001 - 14:48 #7
Din Ram kører med 133mhz men da DDR-Ram kan overføre den dobbelte data pr. clockfrekvens svarer det til en FSB på 266 !
Avatar billede simonvalter Praktikant
11. oktober 2001 - 14:49 #8
jeg får også den samme sorte skærm hvis jeg roder for meget med fsb
Avatar billede tax Nybegynder
12. oktober 2001 - 08:56 #9
Der skal være en reset biosjumper på dit MB. Brug den! Ellers må du fjerne batteriet. 20-40 sekunder burde være nok. :)
Avatar billede simonvalter Praktikant
12. oktober 2001 - 12:31 #10
tax 20-40 sek er ikke altid nok da bundkortet kan holde på strømmen i et goddt stykke tid .. mit eget kort er jeg ødt til at fjerne det i min 5 min .. og det skulle være hurtigt.
Avatar billede lfc Nybegynder
15. oktober 2001 - 19:23 #11
Jeg beklager at jeg ikke har gjort lyd i fra meg!! Glemte det fordi jeg fikk hjelp av en venn av meg. Han gjorde enkelt og greit som \"loadet\" har foreslått, som derfor får poengene.
Avatar billede simonvalter Praktikant
15. oktober 2001 - 21:42 #12
takker ;)