11. oktober 2001 - 09:36 Der er 24 kommentarer og
3 løsninger

Det gyldne snit

Hvad er den historiske baggrund for det gyldne snit!
Avatar billede apollo69 Nybegynder
11. oktober 2001 - 09:40 #1
Kender kun det \"hvide snit\". *GG*
Avatar billede totenslager Nybegynder
11. oktober 2001 - 09:41 #2
er det matematiske GS eller imod sindsuge ?

matematisk: http://www.mat.dk/uvmidler/skr-opg/opgaver/talb0663.htm
Avatar billede kisbye Nybegynder
11. oktober 2001 - 09:42 #3
det gyldne shit, hvad er det??
Avatar billede prodic Mester
11. oktober 2001 - 09:42 #4
Det gyldne snit

Det gyldne snit har mange år på bagen. Egentlig er det en geometrisk formel fra det gamle Grækenland. En anekdote fortæller at Eudoxos, der var matematiker, en gang gik rundt med en stok i hånden, og bad tilfældigt forbipasserende om at sætte et mærke på stokken, hvor de mente at den ville blive delt smukkest.
Avatar billede totenslager Nybegynder
11. oktober 2001 - 09:42 #5
Avatar billede prodic Mester
11. oktober 2001 - 09:43 #6
Avatar billede totenslager Nybegynder
11. oktober 2001 - 09:44 #7
Avatar billede raveduck Nybegynder
11. oktober 2001 - 09:46 #8
Jeg er ikke sikker, men vi har næsten lige haft om det i matematik.

Det er i hvertfald noget, som de fleste store kunstere har brugt, og det er det punkt, på en geometrisk figur, som er det mest hesigtsmæssige for øjet.

forkortet: Det punkt der er mest dekorativt.

mvh
Simon
Avatar billede hobbez Nybegynder
11. oktober 2001 - 09:58 #9
Hvis du deler en streg i to, så det mindste stykker forholder sig til det største stykke, som det største stykke forholder sig til hele stregen, så har du det gyldne snit.

Det er den opdeling (snit) som øjet finder mest \'behageligt\'.

Det \'sjove\' er at der ikke er nogen \'pæne\' tal der giver det gyldne snit, men her er et par tilnærmede:

3 / 5 / 8 (3 forholder sig til 5, som 5 forholder sig til 8 - sådan ca. :o)

osv.

Der er altså ikke nogen egentlig historisk baggrund, ud over at det er behageligt for øjet, og derfor har snittet (størrelsesforholdene) været brugt gennem tiden i såvel kunst som akitektur, og ses også mange steder i naturen.

Men hvis du med historisk mener hvornår man blev opmærksom på at der VAR en sammenhæng mellem de ting der så harmíske ud, og det gyldne snit, så er de gamle grækere nok et godt bud.

/Rob
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
11. oktober 2001 - 10:00 #10
Du kan konstrurerer et rektangel med Det Gyldne Snit ved at gange længden af den \'korte\' side med 1,6 - så får du længden af den \'lange\' side. Snittet er meget brugt inden for design, herunder design af hjemmesider.
Avatar billede parazite Nybegynder
11. oktober 2001 - 10:15 #11
Lidt sær info, jeg helt tilfældigt har: Tag den korte side af et A4-ak, gang med 1,6 (ca.) og du har længden på den lange side.
Formatet på et A4-ark er lavet, så det er mest behageligt at kigge på. Formatet på en TV-skærm derimod, er helt anderledes. I de seneste år har forskere bemærket en lidt skræmmende tendens: Folks foretrukne format bevæger sig langsomt længere væk fra A4-formatet, og tættere på TV-formatet. Meget langsomt, men tendensen er tydelig nok til at den kan måles.
Avatar billede parazite Nybegynder
11. oktober 2001 - 10:17 #12
Og en ting til: I nyhederne på TV sidder værten ofte lit forskudt ud til den ene side. Det er for at ramme netop det punkt, hvor billedet bliver mest harmonisk. For at billedet ikke skal \"vælte\" til den ene side placerer man så et billede af den aktuelle nyhed i den modsatte side.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
11. oktober 2001 - 10:20 #13
parazite >> Med den gode og bredde viden om snittet, skulle du vel ikke tilfældigvis være grafikker ? :)
Avatar billede parazite Nybegynder
11. oktober 2001 - 10:21 #14
tony_breindal : På ingen måde. Lidt designer, lidt programmør, lidt kedelig, og lidt ekspert, men grafiker kan jeg vist næppe kalde mig. ;)
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
11. oktober 2001 - 10:30 #15
OKi - godt gået anyway :)
Avatar billede parazite Nybegynder
11. oktober 2001 - 10:32 #16
Takker da mange gange! :) *smiler over hele krydderen*
11. oktober 2001 - 10:36 #17
Tak for jeres svar men jeg syntes ikke der er så meget historie i dem
11. oktober 2001 - 10:40 #18
Er der så nogen der ved hvad sammenhængen mellem fibonacci tallene og det gyldne snit er ???
Avatar billede parazite Nybegynder
11. oktober 2001 - 10:45 #19
http://www.odensesem.dk/udviklingsarbejder/dansk/lo_omatlaesebil.htm : Lidt historie.
http://home0.inet.tele.dk/damian/Fibonacci/fibonacci.htm : Fibonacci og det gyldne snit.

Jeg har søgt på google.com, og ærlig talt; der kommer DÆLME mange hits! :)
Prøv selv at søge på \"Det gyldne snit\"+\"historie\" og \"golden selection\" (evt. +\"history\"). Det kan være du har nemmere ved at spotte relevante links.
11. oktober 2001 - 12:56 #20
Man skulle jo være godt dum, hvis man ikke havde gjort det.
Og jeg har nok været igennem 200 resultater, men har ikke fundet det helt rigtige!
11. oktober 2001 - 12:59 #21
Nåhh men i må vel hellere få jeres point aligevel!
Avatar billede parazite Nybegynder
11. oktober 2001 - 12:59 #22
OK - det var nu mest for at sikre, at du havde været der. Mange oprettede spørgsmål herinde løses med en simpel søgning. :)
11. oktober 2001 - 14:02 #23
Ja det er somregel gode lettjente point!-)
Avatar billede dosmer Nybegynder
20. maj 2014 - 05:48 #24
En kommentar til parazite:

A4 er altså ikke 1.6, og har intet med det gyldne snit at gøre!

Det gyldne snit, som også kaldes "det guddommelige tal" (eller "forhold") består i, at en pind delen i asymmetrisk, så det korte stykke har samme forhold til det lange stykke, som det lange stykke har til hele pinden.
Det giver ligningen: a/b=b/a+b eller forsimplet: 1/x=x/x+1, hvilket giver en andengradsligning, x²-x-1=0, som giver løsningen x=1,61803398875... og betegnes med det græske bogstav phi: φ (eller Φ)
Den reciprokke værdi af φ er i øvrigt φ-1, hvilket er meget praktisk, da man så kun skal huske én række decimaler, og tre er som regel rigeligt, altså
1,618 og 0,618.

A4 er en ganske anden sag. Her er det vigtige jo, at forholdet mellem papirets længde og bredde ikke ændres, når man halverer det, sådan at man uden problemer kan skalere op og ned.
Hvis man klipper et A4-ark midt over, får man jo 2 A5-ark, så den korte side i A4 bliver den lange i A5 og den lange i A4 bliver 2 korte sider i A5.
Dermed forholder den korte side sig til den lange side, som den lange side forholder sig til to gange den korte side.
Det giver ligningen a/b=b/2a eller enklere: 1/x=x/2, og har resultatet x=√2 (kvadratroden af 2), hvilket som bekendt giver

At det bliver kvadratrod 2 kan man i øvrigt selv kontrollere: Fold et A4-ark præcis gennem et af hjørnerne og sådan, at den korte side foldes over, så den ligger præcis lige med den lange side.
Derved har man lavet en retvinklet trekant, hvor de to korte sider er helt lige lange. Efter gode gamle Pythagoras' a²+b²=c² bliver den lange side (folden) jo lig med den korte side gange kvadratrod 2. Sammenlign nu længden af folden med papirets lange side, og har man foldet præcis, er de nøjagtig lige lange.
Avatar billede dosmer Nybegynder
20. maj 2014 - 05:53 #25
Øv, de græske bogstaver og kvadratrodstegnet vises ikke korrekt - beklager....
Avatar billede hobbez Nybegynder
21. maj 2014 - 17:07 #26
Jeg er fnucking vild med at der kommer kommentar til noget vi diskuterede for 12,5 år siden :o)
Avatar billede petersen7913 Forsker
22. maj 2014 - 12:14 #27
Ja, sjovt at gamle tråde bliver genopdaget/genoptaget :)

Det gyldne snit kan også beskrives med Fibonaccitallene, hvor man lægger det Nye tal sammen med det foregående:

1+2 = 3
2+3 = 5
3+5 = 8

altså

Fibonacci er bl.a. brugt til strikketøj ;)