Avatar billede juhl0 Nybegynder
10. oktober 2001 - 11:19 Der er 27 kommentarer og
3 løsninger

Multiboot

Hejsa! er du muligt at installere Win 98 SE....efter man har installeret 2000 på sin pc? Kan den godt multi boote så?

Eller skal 98 Se installeres først
Avatar billede disky Nybegynder
10. oktober 2001 - 11:20 #1
Det bedste er win98 SE først

Da win2k så selv opretter den korrekt menu.
Avatar billede juhl0 Nybegynder
10. oktober 2001 - 11:31 #2
hmm men kan det andet lade sig køre eller sletter den OS
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. oktober 2001 - 11:36 #3
Nej, den sletter ikke OS win98, men bootmenuen vil ikke indeholde Win98.
Prøv at installere win98 og lav så en reparation af Win2k efterfølgende!
Avatar billede svein Nybegynder
10. oktober 2001 - 12:14 #4
Hej,
du kan læse om mine anbefalinger for opsæt af dualboot for Win2000 og f.eks. Win98 her:
http://www.svein.dk/Windows2000/Opstart/Dual_boot.htm
Ellers kan du gøre som \"retaxes\" siger.
Udover det skal du så have editeret din boot.ini fil (en opstarts fil der fremviser valg af OS\'er du har installeret).
Se hvordan her:
http://www.svein.dk/Windows2000/Tips/boot.ini.htm
Avatar billede juhl0 Nybegynder
10. oktober 2001 - 15:31 #5
det vil sige at jeg kan installere win 98 se??

uden at win 2000 vil blive slettet????
Avatar billede juhl0 Nybegynder
10. oktober 2001 - 15:32 #6
din url virker ikke
Avatar billede disky Nybegynder
10. oktober 2001 - 15:32 #7
Først installerer du WIN98SE
derefter Win2k så finder win2k selv ud af det.

Du behøver ikke en eller anden forklaring.
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. oktober 2001 - 15:37 #8
juhl0> Hvis det er sveins URL du tænker på, så skal du bare vente, det tager en hulens tid, men den skal nok komme!
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. oktober 2001 - 15:40 #9
juhl0> Du har ret, den virker ikke, jeg får fejl på begge adresser!

Prøv så mit forslag som jeg beskrev tidligere!
Avatar billede juhl0 Nybegynder
10. oktober 2001 - 15:45 #10
det ville jo være bedst hvis jeg bare kuynne lave om i den der boot ini...

så jeg ikke skulle fornmatere fopr min 2000 kører pisse godt lige nu=?
Avatar billede svein Nybegynder
10. oktober 2001 - 16:00 #11
juhl0>Jeg bekager virkelig at min url ikke virker. Jeg er ved at flytte til en anden host så hvis du ønsker, kan du gå til:
http://si.serv-us.dk/Windows2000/Tips/boot.ini.htm
så vil du finde det samme der.
Før du installerer Win98 skal du lave en Reparations Diskette til Windows 2000. Se hvordan her:
http://si.serv-us.dk/Windows2000/Tips/Oprette%20en%20Emergency%20Repair%20disk.htm
Men du skal som retaxes siger:
Installere Win98
Reparere Win2000 installationen med den rep.disk
Editere din Boot.ini

Avatar billede retaxes Nybegynder
10. oktober 2001 - 17:38 #12
juhl0> Du skal jo netop ikke formatere noget, du installerer Win98 og dernæst skal du reparere Win2k.

Du slipper i virkeligheden for at formatere på den måde!
Du kan ikke narre systemet ved at lave noget om i boot.ini.

Jeg undrer mig over at du vil have installeret Win98 når nu din Win2k kører så godt, det er jo at gå et skridt tilbage.

Når du er klar med install. af Win98 gør du det at du booter på din Win2k CD.
Første gang Win2k spørger om du vil rep. med diskette, siger du nej.
Næste gang får du tilbuddet om at installere en ny Win2k ELLER at reparere, du siger JA til rep. ved at trykke på R og følger instruktionerne på skærmen.
Til slut har du en boot.ini der giver dig valget mellem Win2k eller Win98.

Når du kommer ind i Win2k er dit system helt intakt, intet er forandret udover at Win98 har lavet en ny mappe der hedder C:\\Windows.
Avatar billede noteit.dk Nybegynder
10. oktober 2001 - 20:43 #13
Avatar billede juhl0 Nybegynder
10. oktober 2001 - 20:50 #14
jeg har jo ikke fået et svar som kunne bruges helt??? men jeg skal nok godkende dem alligevel!!! dte er ikke det...men det kniber med tiden sorry!!!
Avatar billede juhl0 Nybegynder
10. oktober 2001 - 20:51 #15
sådan point uddelt!
Avatar billede juhl0 Nybegynder
10. oktober 2001 - 22:21 #16
Hmm nu har jeg installeret win 98 SE og det kører og det hele virker!!! MEN JEG KAN IKKE FÅ DEN DER MULTIBOOT FREM hvorfor ikke!
Avatar billede juhl0 Nybegynder
10. oktober 2001 - 22:24 #17
DET HER SKETE DA IKKE???

Til slut har du en boot.ini der giver dig valget mellem Win2k eller Win98.
Avatar billede juhl0 Nybegynder
10. oktober 2001 - 22:30 #18
Er det her rigtigt:

Hvis den skal multi boote mellem 98 SE og 2000:

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT=\"Microsoft Windows 2000 Server\" /fastdetect
C:\\CMDCONS\\BOOTSECT.DAT=\"Microsoft Windows 2000 Recovery Console\" /cmdcons

Avatar billede retaxes Nybegynder
10. oktober 2001 - 22:35 #19
[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT=\"Microsoft Windows 2000 Server\" /fastdetect

Det sidste hører ikke med

C:\\CMDCONS\\BOOTSECT.DAT=\"Microsoft Windows 2000 Recovery
Console\" /cmdcons

Der skal stå noget andet, ka ikke lige huske hvad det er.
Jeg prøver at finde det!
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. oktober 2001 - 22:39 #20
Har du installeret win98, det fremgår ikke af boot.ini, eller har du afbrudt rep. af Win2k?
Avatar billede juhl0 Nybegynder
10. oktober 2001 - 22:46 #21
hmmm nu får jeg mulighed for at vælge så vælger jeg Winsows 2000 recovery.... så skriver den at en fil er beskadiget og vil derefter geninstallere den-...men der sker ikke mere?
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. oktober 2001 - 22:53 #22
Du skal ikke bruge recovery medmindre du har afbrudt en installation - evt. en rep.

Svar mig lige, har du installeret Win98
Avatar billede juhl0 Nybegynder
10. oktober 2001 - 22:54 #23
jepsen det er det jeg kører nu?
Avatar billede juhl0 Nybegynder
10. oktober 2001 - 22:55 #24
Jeg tror bare jeg installere 2000 forfra?
Avatar billede makse Nybegynder
10. oktober 2001 - 22:55 #25
Prøv den her.

[Boot Loader]
timeout=30
Default=C:\\

[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT=\"Microsoft Windows 2000 Professional\" /fastdetect
C:\\=\"Microsoft Windows 98\"
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. oktober 2001 - 22:56 #26
Makse> Tak så slipper jeg for at lede!
Avatar billede juhl0 Nybegynder
10. oktober 2001 - 22:56 #27
okay
Avatar billede juhl0 Nybegynder
11. oktober 2001 - 14:41 #28
Hmm nu installerede jeg win 98 SE først og instellerede derefter win 2000...men jeg får stadigvæk ikke den der menu frem så jeg kan vælge? er det fordi de ikke ligger på samme partion!
Avatar billede juhl0 Nybegynder
11. oktober 2001 - 14:43 #29
hva dhvis jeg starter helt forfra og formatere begge drev. og derefter installer 98 SE... og derefter installere win 2000.....burde den så ikke selv lave bootrecorderen?
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. oktober 2001 - 10:27 #30
Det er i hvert fald den rigtige rækkefølge, har du fået multiboot frem?

Tak for points!

www.fotx.net/retaxes