Avatar billede powercat Nybegynder
09. oktober 2001 - 16:48 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

IBM 75GPX

Jeg har lige fået en ny 30 GB HDD fra IBM, 75GPX, 7200 rpm.
Den laver nogle meget underlige ting...
(jeg har taget alle andre HDDér/CDrom ud af PCén)
Sætter jeg den i min T-bird kan jeg kun finde den som Slave, sætter jeg den over på Master, finder BIOS den ikke.
Sætter jeg den i min gamle P233 kan jeg overhoved ikke finde den, hvis jeg sætter den til 16 Heads.
Men i P233én på 2 GB Clip virker HDDén måde som master og slave - og den finder alle 30 GB.
På 2 GB Clip finder T-birdén kun de 2 GB.

Er dette normalt?
Avatar billede zyberwizard Nybegynder
09. oktober 2001 - 16:58 #1
nej..Hvis du har andre harddiske i skal de sidde sådan her

Harddisk 1 : Master
harddisk 2: slave
Harddisk 3: Secondary slave

Cdrom : Master Eller Sec. Master
Cdrom 2: Secondary slave
cdrom 3: Primary slave

Sådan er mine eafaringer men mine 4 IBM harddiske og 3 Cdrom dreve *S*
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. oktober 2001 - 17:04 #2
Nogen harddiske har en ekstra jumper der hedder Master+slave hvis der skal sidde en slave også.
Avatar billede powercat Nybegynder
10. oktober 2001 - 23:19 #3
> zyberwizard, fra mit spørgsmål: \"(jeg har taget alle andre HDDér/CDrom ud af PCén)\" = jeg ikke har andre harddiske / CD-romér i min computer...

Avatar billede makse Nybegynder
10. oktober 2001 - 23:22 #4
Hvilket bundkort har du?

Hvis du bruger et ATA100 IDE kabel, skal du sætte den på det sidste stik på kablet. (Sort)
Og så jumpe den som Master.
Avatar billede 3brugere Nybegynder
10. oktober 2001 - 23:23 #5
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. oktober 2001 - 23:43 #6
Avatar billede powercat Nybegynder
11. oktober 2001 - 19:36 #7
makse > Min P233 har et iWill bundkort. Model: P55XB2. Bios Ver.: 1,2
...skal jeg evt. opdatere det?

-det er gammelt bundkort, og benytter ikke ATA100.
-og min T-bird, vil ikke finde den som master lige meget hvad jeg gør.
Avatar billede makse Nybegynder
11. oktober 2001 - 19:47 #8
Hvilket bundkort sidder din T-Bird på?

Du skal ikke regne med, at en opdatering vil hjælpe på Iwill bundkortet.

Avatar billede powercat Nybegynder
12. oktober 2001 - 22:17 #9
makse > i min T-bird sidder der et Soltek bundkort.

men jeg benytter kun T-birdén til at tjekke om harddisken virker.

HDDén skal gerne benyttes i min gamle P233, hvis den kan.
Avatar billede makse Nybegynder
12. oktober 2001 - 22:24 #10
Den nyeste bios er fra 21/7-1999 så du får ikke bios til at genkende den harddisk.

Du kan så bruge IBM\'s disk manager, som så overtager styringen af harddisken.
Den kan du hente på http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm
Avatar billede powercat Nybegynder
12. oktober 2001 - 22:39 #11
Ok, det vil jeg prøve - men jeg har lige oplevet noget meget underligt...
Hvis jeg kun sætter 1 jumper i HDDén...altså den helt over ved IDE kablet - så kan BIOSén se den, og jeg kan få adgang til den i DOS...
(har ikke installeret noget OS endnu)
Avatar billede makse Nybegynder
12. oktober 2001 - 22:45 #12
Ser den så hele harddisken?

Iflg. http://www.storage.ibm.com/hdd/support/dtla/dtlajum.htm findes der heller ikke en indstilling med kun en jumper.
Avatar billede powercat Nybegynder
16. oktober 2001 - 23:11 #13
Jep - den ser hele HDDén...
og \"alt\" køre faktisk som det skal med 1 jumper...

(kan jeg der ske noget ved jeg kun bruger en jumper) - nu hvor det virker...
Avatar billede makse Nybegynder
16. oktober 2001 - 23:15 #14
Hvis den ellers kører perfekt med den indstilling, så lad den stå.
Men kør ofte en scandisk i starten, bare for at være sikker på, at den ikke fejler.
Avatar billede powercat Nybegynder
16. oktober 2001 - 23:19 #15
Ok, takker for hjælpen.
Avatar billede makse Nybegynder
16. oktober 2001 - 23:22 #16
Np. Takker for point. :)