Avatar billede bitvender Nybegynder
09. oktober 2001 - 10:38 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Win95 til win98 og nu virker min app. ikke længere !

Jeg har skrevet en lille databaseapplikation, som jeg nu har fået et problem med, som jeg aldrig før er stødt på.

Symptomer :
Applikationens primærvindue kommer fint frem og der afgives ingen fejlmeddelelser. Alle knapper og menuer \"virker\" MEN ingen af de til knapperne eller menupunkterne knyttede kommandoer, eksekveres ! Knapperne ryger fint op og ned - men der sker altså intet.

Derudover er det som om applikationen ikke får fat i BDE\'en - for jeg har forsøgt at fjerne det alias som applikationen skal anvende. Selvom jeg gør det, får jeg ingen fejlmeddelelse ved opstart, når de forskellige queries skal åbnes.

Jeg har så tænkt på om det kunne være fordi jeg anvender nogle toolbars (der noget med comctl32.dll), men en lille testapplikation jeg lavede med disse toolbars, kørte fint.

Det mærkeligste er dog at programmet kører fint på den win95 maskine som jeg har lavet det på.

Jeg anvender D5 + den BDE version som var med.

Jeg håber meget at der er nogen der har et løsningsforslag - eller nogen der har oplevet noget tilsvarende.

mvh
Bitvender
Avatar billede morten_s Nybegynder
09. oktober 2001 - 10:40 #1
Hvilken databse arbejder du med ?

Bruger du ODBC driver, skal du huske og sætte din ODBC op
Avatar billede bitvender Nybegynder
09. oktober 2001 - 11:03 #2
Hej Morten

Tak for din hurtige respons..... Jeg har selv måttet skifte browser, jeg kan ikke logge på vha min Opera (et andet problem som jeg ikke skal bebyrde dette forum med ;-)

Applikationen kalder ned i nogle paradox tabeller og der skulle jo være native drivers til det.

Jeg skal måske lige tilføje, at applikationen på et tidligt tidspunkt faktisk kørte under win 98. Jeg har så tilføjet et par designændringer og et par ekstra tabeller og nu kører det som sagt ikke under Win98 men fortsat fint under win 95.

Håber du har forslag !

mvh
Bitvender
Avatar billede morten_s Nybegynder
09. oktober 2001 - 11:07 #3
Prøv at åbne din SQL explore og se om du kan se dine tabeller igennem den, den benytter jo også BDE med dit alias
Avatar billede bitvender Nybegynder
09. oktober 2001 - 11:17 #4
Skal lige have den installeret på de win98 kassen - der er ingen problemer på min95 maskine.. øjeblik

Bitvender
Avatar billede bitvender Nybegynder
09. oktober 2001 - 12:08 #5
OK...

Alle tabeller kan ses fra database eksplorer, - der er tilsyneladende ikke noget problem her !!!

Bitvender
Avatar billede perdb Nybegynder
09. oktober 2001 - 12:15 #6
Ja så må BDE jo funger

Så er der vel ikke meget andet at gøre end at installere delphi på maskinen, så du kan debuge dig frem til hvor det går galt
Avatar billede morten_s Nybegynder
09. oktober 2001 - 12:19 #7
Nej jeg ser heller ikke andre muligheder.....

Avatar billede bitvender Nybegynder
09. oktober 2001 - 12:24 #8
Tak for jeres svar begge to.. jeg vil koncentere mig om ikke at græde højlydt  !!.
Jeg havde selvfølgelig håbet at der var nogen som lige vidste hvad der var galt men..

Jeg forsøger installation og rekompilering på win98 maskinen så må vi se...

Der er jo selvfølgelig ingen der har sagt at det ville være nemt ;-)

bitvender
Avatar billede bitvender Nybegynder
09. oktober 2001 - 13:04 #9
SÅ VIRKER DET !!!!

Jeg installerede delphi på win98 maskinen, åbnede projektet og kørte det. Der var ingen problemer. Så lagde jeg det nykompilerede program over på en anden Win98 maskine - også her kørte det uden problemer.

Nu er spørgsmålet så bare, hvorfor ?. Programmet kompileret under win98 kører også fint på min \'95 maskine.

Derudover har jeg tidligere skrevet væsentligt tungere databaseapplikationer som har kørt på de selvsamme maskiner uden problemer.

Jeg lader spørgsmålet stå, så der fortsat er mulighed for point til d\'herrer

Bitvender
Avatar billede bitvender Nybegynder
10. oktober 2001 - 15:16 #10
OK I får lidt hver, selvom jeg stadig ikke fatter hvad problemet var.

mvh
Bitvender