Avatar billede joshva Nybegynder
08. oktober 2001 - 20:35 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke køre win98

Jeg har lige installeret windows 98 på en maskine. Cpu`er en Intel Overdrive 200 MMX.

Når jeg har installeret den skal til at finde alt mit hardware så får jeg følgende medd.:
Himem.sys har opdaget ustabil udvidet hukommelse(xms) på adressen 0200004
XMS driveren er ikke installeret

Går jeg videre får jeg at vide at Himem.sys mangler, selvom jeg har kopieret den over fra startdisken.

Hvad er der lige galt her og hvordan løser jeg det?

Dennis
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. oktober 2001 - 20:51 #1
Dim Ram er ikke god nok.
Det kan være du har forkert slags RAM på dit motherboard
eller at du har indtillet i BIOS til for få ventecyklusser pr access
eller der er noger fejl i rammerne.

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. oktober 2001 - 20:52 #2
Ups.  Dim RAM  -> Din RAM
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
09. oktober 2001 - 00:19 #3
At den siger himem.sys mangler, er fordi den ikke ligger i rammen.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. oktober 2001 - 19:39 #4
Siger den noget om problemer med at styre A20 \"linien\" ?. (typisk fejl ved himem.sys problemer)
Indsæt evt. flg. linie som den første i c:\\config.sys, og se om det hjælper:
device=c:\\windows\\himem.sys /m:1
Avatar billede joshva Nybegynder
10. oktober 2001 - 20:17 #5
Det var den ene ramblok det var galt med. Jeg siger tak for svaret og kvitter med nogle point