Avatar billede zeon_rm Nybegynder
08. oktober 2001 - 15:51 Der er 26 kommentarer og
6 løsninger

Et godt team

Jeg har før været selvstændig og har en stor lyst til at komme i gang igen, men denne gang vil jeg gerne gøre nogle ting anderledes.
Derfor vil jeg denne gang prøve at lave et team bestående af 3 eller 4 mand, som hver især har nogle stærke sider indenfor IT og virksomheds drift. Disse personer skal samtidig brænde for at bliver selvstændige og være klar til at ofre hvad der skal til. Det skal være et team der kan nå langt og skabe noget stort.

Hvis i skulle samle det ultimative team til at starte en IT virksomhed, hvilke faglige og personlige  kvalifikationer ville i så fokusere på.

Hvor ville være et godt sted at få kontakt til sådanne personer?

Det her ender med at blive et Popstars projekt for iværksættere..:)

/Zeon_rm
Avatar billede freefreelancer Nybegynder
08. oktober 2001 - 15:54 #1
Jeg vil gerne høre lidt mere om hvilken form for virksomhed du har tænkt på!
styled@styled.dk!
Avatar billede bbs Nybegynder
08. oktober 2001 - 15:56 #2
Jeg kunne godt tænke mig at være med.

Jeg har en del erfaring med hardware, og jeg kan hvis dette bliver nødvendigt kunne stille en 800MHZ server til rådighed.

Jeg kan det grundlæggende i flere programmerings-sprog, altså i java, css, php, html mv.

Mit arbejds-område tror jeg nu mere vil være det administrative.

Kontakt:
ICQ:
Mail:
Bjorn.B@Stofanet.dk
Avatar billede jokn Nybegynder
08. oktober 2001 - 17:04 #3
hehe... jeg kunne da godt lave noget hjemmeside design/grafik, hvis det er det du mener.... eller mangler... eller hvad du nu kan få brug for det til :))
Avatar billede tommyf Nybegynder
08. oktober 2001 - 18:09 #4
I SKAL have en sælger/PR-mand der kan lave reklamer, skrive tekster, kontakte kunder etc.
Altså være jeres ansigt ud af til. Jeg tror ofte det er der det går galt - at der ikke er nogen der er i stand til at sælge/formulere sig i virksomheden.
Avatar billede freefreelancer Nybegynder
08. oktober 2001 - 19:16 #5
Zeon > Er det sådan at du har et icq nummmer? Min E-mail er åbenart nede for tiden og det kan jeg jo ikke vente på :-)

-Jonas
Avatar billede zeon_rm Nybegynder
08. oktober 2001 - 21:09 #6
Jeg søger endnu ikke nogle til et samarbejde. Jeg er på nuværende tidspunkt i gang med at samle ideer om hvad der kan skabe et succesfyldt iværksætter team.
Som Tommyf nævner er en sælger/PR-mand et must for et sådant team.

Jeg tror en del af de personer der har startet virksomhed alene eller sammen med en anden person, kan pege på mange områder både i opstarten og den daglige drift af virksomheden, hvor det ville have været rart med en der havde faglig kompetence til at løfte opgaven. Så jeg stiller lige mine 2 spørgsmål igen.

Hvis i skulle samle det ultimative team til at starte en IT virksomhed, hvilke faglige og personlige kvalifikationer ville i så fokusere på?

Hvor ville være et godt sted at få kontakt til sådanne personer?

/Zeon_rm
Avatar billede freefreelancer Nybegynder
08. oktober 2001 - 21:14 #7
1) Det kommer jo and på hvad firmaet skulle beskæftige sig med man kan jo ikke tage sig af det hele!

2)

Eksperten.Dk....

Jeg ville nu gerne snakke med dig alligevel er du på icq?

-Jonas
Avatar billede freefreelancer Nybegynder
08. oktober 2001 - 21:18 #8
Hvis vi feks snakker grafik/webdesign:

1 stk pr mand som tommyf så flot beskriver.

1 stk  webprogrammør.

1 stk grafiker/3d grafiker.

1 stk Flash animator.

Dette skulle være en betryggende faglig løsning!

-Jonas

Avatar billede zeon_rm Nybegynder
09. oktober 2001 - 12:30 #9
Jeg snakker om personer der kan favne lidt bredere en at satse på et specifikt koncept. Gerne personer med virksomheds relateret uddannelse.
Jeg er interesseret i personer som kan sammensætte en skudsikker strategi/forretningsplan og derefter forfører diverse investorer (hvis det overhovedet kan lade sig gøre..:). Personer der kan gennemarbejde og realisere ideer. Ledertyper der har brede netværk og som kender markedet.
Selvfølgelig vil det også være relevant med en personer der har en mere dybdegående viden omkring software/Web udvikling.

Min tanke her i starten var at samle et forum hvor man allerede i den divergente og konvergente fase, kan mærke at den eller de ideer man kommer frem til, virkelig også er holdbare og gennemtænkte.

Succes opnås ikke ved at være nummer 2 eller middelmådig. Derfor prøver jeg at få noget inspiration til hvilke egenskaber der kan være med til at skabe et godt team.
Selvom et godt team ikke er nogen garanti for succes, tror jeg det begrænser muligheden for at det går galt til lige efter den konvergente fase. På den måde er der ikke det store tab ved det, nærmere en gevinsts ved at have skabt et større netværk.

Jeg har ikke ICQ og kan egentlig heller ikke informere dig meget om strategier, ideer, planer Osv. Det er det jeg gerne vil prøve at samle et forum til at diskutere denne gang..:)

Men hvad syntes i egentlig om denne indgangsvinkel?

/Zeon_rm
Avatar billede movingrok Nybegynder
09. oktober 2001 - 14:57 #10
>>zeon_rm
Hvor bor du i verden??
Avatar billede freefreelancer Nybegynder
09. oktober 2001 - 14:59 #11
Det lydder som en utrolig spændene ide MEN du skal bare sørge for at \"udvælge\" folk der for adgang til forumet så ideerne ikke bliver snuppet af andre. Personligt er jeg helt med på ideen. Men hvis du ikke generelt søger folk der vil være med så må jeg jo vente. Men jov ideen er der så må vi håbe at gå på modet også er der! Ikke kun hos dig men hos alle dem der skal være med! For jeg har fået den erfaring at det ikke hjælper hvis det er den ene person der skal slæbe det hele!

Med venlig hilsen

Jonas Madsen
Avatar billede zeon_rm Nybegynder
10. oktober 2001 - 11:45 #12
>>Movingrok
Jeg bor i Odense.
Men jeg ser ikke afstanden i lille Danmark som et problem, hvis de rette personer skulle befinde sig på Sjælland eller Jylland så er det sådan det må blive.

>>Jonas
Det med at beskytte sin ide har du helt ret i. Jeg har selv tænkt på det, og løsningen kan eksempelvis være den samme som når man snakker med kommende investorer. Få en advokat til at udforme nogle papirer eller bruge en af de eksisterende formularer.
Jeg har selv erfaring med at skulle slæbe det hele, og det kommer ikke til at ske igen.

Er der ikke flere der har lyst til at hjælpe lidt her?? Jeg havde egentlig regnet med at få nogle velovervejede kommentar fra din side tony_breindal…;-)

/Zeon_rm
Avatar billede freefreelancer Nybegynder
10. oktober 2001 - 12:37 #13
Somsagt er jeg frisk på lidt af hver skal vi snakke lidt sammen?
styled@style.dk

-Jonas
Avatar billede hriis Nybegynder
11. oktober 2001 - 19:33 #14
Jeg forstå dig godt. Jeg står selv lidt i samme situation. Min tanke var noget i retningen af:
1 stk Cand.Merk eller lignende til varetagelse af markedsundersøgelser, marketingtiltag, PR osv.
1 stk programmør til varetagelse af den tekniske side. Kendskab til Java, HTML, XMl osv.
1 stk. Iværksætter/projektleder til at samle tråde, styre tidsplaner, styre økonomi og have overblik.
1 stk. kreativ idémand der sprudler med nye idéer og har fingeren på pulsen.

Men dette er langtfra nok. Problemet med sammensætning af det perfekte team rækker langt udover de tekniske kvalifikationer. Der er skrevet km vis af tunge management bøger om hvordan grupper skal sammensættes for det optimale udbytte. Check ex. dette site http://www.belbin.com/belbin%20faq.html
>H
Avatar billede zeon_rm Nybegynder
12. oktober 2001 - 09:53 #15
>>Jonas
Lad os snakke sammen når jeg har fået fastlagt noget. Det giver også dig bedre mulighed for at se om det ville være et forum du vil kunne trives i.

>>hriis
Tak for dit indlæg og dit link.
Jeg kan kun give dig ret i at der er mange aspekter der skal tages hensyn til når man vil samle et succesfuldt team, som man forhåbentlig skal tilbringe en del af sin fremtid med. Et udgangspunkt kunne måske være at tage på et teambuilding kursus som det første skridt. Det vil give nogle signaler om hvordan holdet vil løse kommende opgaver.

Zeon_rm
Avatar billede hriis Nybegynder
12. oktober 2001 - 20:52 #16
Team building er ok, men det er mere et værktøj til at samle en eksisterende gruppe. Det er i øvrigt bestemt ikke billigt.
Det svære er først at finde en gruppe man tror på. Det er ikke let at danne en \'perfekt\' gruppe.
Det er ikke nok at man kan godt med hinanden ogder er god kemi, selvom det er en vigtig del. Man er klar over at man skal have de rigtige tekniske egenskaber repræsenteret i et projekt for at det skal blive en god løsning. Men dette gælder også de menneskelige egenskaber. Det svære er at finde de personer med både de rigtige tekniske og menneskelige egenskaber som tilmed kan fungere sammen.
Eventuelt kan du rykke en annonce ind hvor du lister de tekniske egenskaber der er krævet af de enkelte deltagere. Derefter tager du en samtale med dem der synes at passe ind. Det virker let kunstigt at lave personlighedstest på folk, men det kan være et udmærker værktøj. Jeg kan anbefale at du under samtalen laver en belbin-test på personerne. Bagefter \'ved\' du så hvilke tekniske og menneskelige egenskaber der er til rådighed, og så kan du begynde puslespillet med at sætte dem sammen så det hele går op.
Så kan du tage på et teambuilding kursus for at starte gruppen op og se om den fungerer sammen.
Gør den det er du godt på vej......
<H
Avatar billede movingrok Nybegynder
12. oktober 2001 - 23:54 #17
>>zeon_rm

For mit vedkommende er det et centralt punkt m.h.t. geografi. Jeg har stillet et spørgsmål lig dit ref 1-3 personer... Jeg er tekniker og mit område vil være tekniske løsninger primært i nær- området - altså Storkøbenhavn. Hvis man vil basere sin forretning omkring Internettet vil jeg give dig ret i at placering ikke er vigtig. Jeg vil heller ikke udelukke at jeg vil benytte grafiker/webxxx som ikke nødvendigvis bor i nærområdet.
Avatar billede movingrok Nybegynder
12. oktober 2001 - 23:58 #18
Generelt -

Jeg synes at de iværksættere der reflektere/vil oprette firmaer oftest er folk med tæt tilknytning til webdesign/grafiker/programering.
Jeg har hørt fra een med anden erfaring(tilgengæld kanon). Der har ingen sælger/pr-folk været. Jeg tror de fleste ved hvad/hvem der skal til, men hvor er de?
Avatar billede davidchristensen Praktikant
14. oktober 2001 - 05:12 #19
Noget af det allervigtigste er at folk kan tale sammen og at man har nogenlunde de samme mål. I en tid kan man måske leve med at arbejde sammen med nogle der bare vil have noget op at stå; men skal det udvikle sig til det sumblime, så er det vigtigt at folk kan sige deres mening - og at de iøvrigt har en fremtidshorisont på ihvertfald et par år og at de ikke \"bare\" forsøger på at følge med i udviklingen (og det kan egentlig godt være svært at finde sådan nogle mennesker..) :-)

En håndfuld programmøre, en sælger/raiser og en designer/webinstruktør er nok hvad der skal til.. Og så selvfølgelig den gode idé..

Lige hvad jeg kunne finde på at sige.. ;-)

David
-
Avatar billede davidchristensen Praktikant
14. oktober 2001 - 05:15 #20
..Jeg er forøvrigt selv designeren.. :-)
Avatar billede apj Nybegynder
15. oktober 2001 - 19:39 #21
Jeg er god til bl.a. Flash og ...

så er jeg Cand.Merc. i afsætning og har 8 års erfaring fra mange dele af verden.

apj@metropolis.dk
Avatar billede zeon_rm Nybegynder
16. oktober 2001 - 11:01 #22
>>hriis

Eftersom du står i nogenlunde samme situation skulle vi måske løbende udveksle erfaringer omkring dette emne. Hvis du har interesse i det, kunne vi Evt. bruge denne tråd så andre også kunne få noget ud af det. Elles er du velkommen til at kontakte mig på nlorentzen@oncable.dk

>>Movingrok

Angående geografisk placering så var mit svar rettet mod opstarten, og hele det puslespil der ligger før en virksomhed egentlig skydes i gang. Jeg kan kun give dig ret hvad angår den daglige drift af virksomheden, her vil jeg også have teamet samlet også selvom det er en webbaseret forretning.

Jeg ved ikke om IT relateret personer er mere iværksætter mindet end andre, men jeg har tilbøjelighed til at give dig ret. IT verdenen er for de hurtige og nytænkende, det er vil nogen af de kvaliteter der kendetegner en iværksætter.

Eftersom du er i nogenlunde samme båd gælder det samme som jeg sagde til hriis.

>>David78 og apj

Hvis i har interesse i at starte virksomhed er i meget velkommen til at kigge på mit kommende indlæg og se om det kunne være noget for jer.

>> Alle

Tak for jeres indlæg!

Jeg er ved at have færdiggjort personprofiler på det jeg tror kunne skabe rammen for et godt team. Jeg regner med at lave et indlæg sidst på ugen, så kan dem der har vist interesse se om det vil være noget.

/Zeon_rm
Avatar billede markma Nybegynder
18. oktober 2001 - 23:04 #23
Til Zeon

Har du samlet et team/hvilke \"roller\" mangler I?

Jeg jeg har ikke helt forstået hvorvidt du har en ide som du opbygger et team til at bygge sammen, eller om dit koncept endnu er så åbent at du også søger insperation. Jeg kunne tænke mig et par korte \"ledetråde\"?

Selv tænker jeg mest i portaler, easy to find og bevægelighed. Jeg arbejder med et større koncept og mangler også kontakter, så hvis der skulle være nogle sammenfald?

Thomas
Avatar billede zeon_rm Nybegynder
29. oktober 2001 - 11:09 #24
Jeg har desværre ligget syg hele sidste uge så der er ikke rigtig sket noget endnu. Jeg begynde at søge personer her i den kommende uge.

>>markma

Min plan var at samle 3 eller 4 personer med de rette kvalifikationer og som hver havde nogle gode ideer. På den måde kan man få gennemarbejdet sine ideer og finde frem til den ide der skal skabe fundament for virksomheden. De resterende holdbare ideer vil så blive sat ind i en ide bank og gennemført efterhånden som tid og kapital tillader det.
Det jeg beskriver her er best case, det er altså ikke et krav at man skal have en super god ide.

>>Hriis

Jeg har modtaget din E-mail men sidder ikke lige ved min egen computer nu så jeg sender dig et svar i morgen.

>>Hriis og movingrok

Lav lige et svar så i kan få nogle points.

/Zeon_rm
Avatar billede markma Nybegynder
29. oktober 2001 - 14:46 #25
Jeg en række af ideer som efterhånden ligner et koncept der har meget stort potentiale.

Jeg har tidligere på året forsøgt at starte på det selv, efter at have fået klart grønt lys fra tilknyttede erhvervs og etableringsvejledere.

Konceptet fra den gang er udviklet til noget jeg selv tror på er en ny generation af Internetportaler.

Jeg har draget 3 vigtige erfaringer fra dengang.
1) Jeg er IKKE forretningsmand.
2) Jeg mangler enkeltpersoner mere end virksomheder for at starte noget seriøst op omkring det
3) Jeg videreudvikler mine ideer uanset om jeg har tid eller ej. Jeg lever i det.

Hvad jeg vil kunne bidrage med er først og fremmest ideer og sammensætninger af ideer til egentligt koncept. Min force ligger i at udarbejde ideer til kladder og at udvikle kladderne til ny inspiration.

Min rolle i et team kan være ideskaber, konceptudvikler eller playmaker.

Jeg har ikke teknisk kompetence i It-faglig forstand, men jeg kan præsentere komplekse ideer så de er nemme at overføre til en tekniker.

Jeg brænder naturligvis for et samlet koncept som helhed, men mange elementer ville kunne indgå i andre sammenhænge. Derfor kunne det være interessant at høre hvad du/I mere konkret har i tankerne.

Du er velkommen til at skrive til mig på markma@prontomail.com Kast evt. en \"bold\" ud og jeg vil respondere på den så godt jeg kan.

m.v.h  markma
Avatar billede movingrok Nybegynder
29. oktober 2001 - 22:09 #26
zeon_rm

Som nævnt har jeg selv påbegyndt et projekt med at samle et team. Som dig er jeg også meget sårbar for sygdom og uforudsete ting der sker i verden. Det vil måske på sigt være en ide at holde kontakten ved lige. Man kunne forestille sig at små teams/virksomheder samarbejde på tværs af DK.

Jeg vil i mit projekt satse på lokalt samarbejde.

Det kunne være interessant at have et forum hvor vi kunne udveksle synspunkter.  Jeg ved at der er et større projekt hvor op mod 60 virksomheder betaler et medlemskab på 40K pr. år. Det er lidt længere ude i min horisont.

Hvor er der et forum?

Et projekt for andre??
Avatar billede apj Nybegynder
30. oktober 2001 - 16:48 #27
Jeg er og har i nogen tid været igang med et meget interessant projekt. Jeg kan stadigvæk godt bruge interesserede både med IT-viden/interesse, penge(;-)) og iværksætterbaggrund.

For nærmere info, se www.metropolis.dk og tryk på linket PLAN2004.

Brug login = admin og pass = gnalfir

Mvh.

APJ
Avatar billede zeon_rm Nybegynder
01. november 2001 - 12:41 #28
Hej igen

Beklager den lange respons tid, men jeg sidder i øjeblikket med 2 ugers arbejde så der er nok at se til.

>>Markma

Jeg skal nok kontakte dig når jeg får lidt bedre tid, formentlig her i weekenden.

>>Movingrok

Hvor langt er du i dit projekt?

Jeg har netop også ledt efter sådan et forum, desværre uden held.

>>APJ

Jeg tror de fleste af os kunne bruge folk med penge..:o)

Hvor langt er du i projektet?

Hvordan er responsen fra de websites som du kontakter.

/Zeon_rm
Avatar billede davidchristensen Praktikant
01. november 2001 - 13:10 #29
Hej. Det begynder jo at blive interessant dether. :-)

Movingrock og jeg har allerede haft et møde, og det gik jo fint vil jeg sige. (Ik\' os\'? Eller hvad ;-)

Nu smider jeg lige min mail: post@dlcd.dk , så må folk skrive ligeså tosset de vil. Vil I os\' se lidt af den slags grafik jeg tilbyder, så kig på min meget meget midlertidige, uopdaterede og sparrede portfolio på www.dlcd.dk

David
-
Avatar billede davidchristensen Praktikant
01. november 2001 - 23:28 #30
Så, nu er serveren selfølgelig nede netop som jeg prøver at prakker jer mig på.. :-l
Avatar billede nielsen123 Nybegynder
24. november 2001 - 12:21 #31
Hej Zeon_rm,

Du får lige lidt input til din teamdannelse. Jeg ved ikke hvor du skal søge dine personer, men inden du starte din søgning er der et par ting du bør have på plads.

Du bør starte med at finde ud af hvad I vil lave. Herefter finder du de tekniske kvalifikationer som &#8221;medarbejderne&#8221; skal have. Her tænker jeg på web-designer, programmør, net-specialist etc. Afhængig af idéen. Som supplement til de tekniske kvalifikationer skal du finde nogle virksomhedsmæssige kvalifikationer; ledelse, økonomi, markedsføring etc.. Det er kendte faktorer som alle rådgivningsorganer vil kunne hjælpe dig med. Hvis du vil lave arbejdet lidt mere kvalificeret kan du starte med at finde lidt teori omkring vidensregnskaber. Her vil du sikkert kunne få lidt inspiration til beskrivelsesarbejdet.

Ud over de tekniske kvalifikationer vil du også i teamdannelsen skulle tage hensyn til personlige egenskaber &#8211; hvorledes handler deltagerne i gruppearbejdet. En velfungerende gruppe vil dække mange forskellige egenskaber for at blive &#8221;hel&#8221;. Du skal lave en personlighedstest af de potentielle deltagere for derigennem at finde de der vil kunne bidrage positivt til dit projekt. Jeg har kendskab til en sådan test udarbejdet af en person som hedder &#8221;Belbin&#8221;. Jeg kender desværre ikke hele navnet eller hvad han evt. har skrevet af artikler &#8211; prøv biblioteket.

Belbin laver på baggrund af et spørgeskema et synergihjul, hvor man for at opnå den bedste &#8221;hele&#8221; gruppe skal dække alle former for personlige egenskaber. Jeg opstiller lige de egenskaber som indgår i synergihjulet &#8211; så kan du få en fornemmelse af hvad jeg mener.

Igangsætteren
Politikeren
Gruppearbejderen/formidleren
Formanden/skipper
Firmaarbejderen
Kontrolløren/analytiker
Færdiggøreren
Idépersonen

Jeg bor i Aalborg og arbejder selv med at danne projekter, hvis du eller andre skulle have interesse for at kontakte mig.

Nielsen123@12move.dk

PS. til alle : Penge er ikke noget problem - problemet er at formidle projektidéen overfor banken - at skabe troværdighed.
Avatar billede zeon_rm Nybegynder
10. januar 2002 - 11:19 #32
Beklager til alle at det har taget så lang tid at acceptere jeres svar.

Jeg fik et rigtig godt tilbud og ideen er blevet lagt på is det næste lange stykke tid.

Tak for jeres input