Avatar billede imay Nybegynder
07. oktober 2001 - 12:52 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Installation af slave harddisk

Jeg har installereret en brugt harddisk som slave - men kan ikke få den til at vises i WIN (98).

Når jeg prøver at formatere den fra dos, melder den tilbage, at d: ikke understøtter format !

Hvad gør jeg ..
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. oktober 2001 - 12:59 #1
Har du autodetectet den i bios?
Avatar billede imay Nybegynder
07. oktober 2001 - 12:59 #2
Ja - den er godkendt
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. oktober 2001 - 13:03 #3
Kan du se den fra en bootdisk og evt. formateret den fra a:
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. oktober 2001 - 13:04 #4
Forresten, jeg kommer i tanker om et spm., har du husket at sætte din master til at være Master+Slave, jeg tror det er løsningen.
Avatar billede imay Nybegynder
07. oktober 2001 - 13:05 #5
Vi kan komme i kontakt med den fra boot-disken, men ikke formatere den - den siger, at d: ikke understøtter format.

Den brugte disk har tidligere været master.

Nu er CD-rommen på d: og den nye harddisk på E, hvordan kan det være - og computeren kan ikke længere starte op fra c:
Avatar billede spectual Nybegynder
07. oktober 2001 - 13:08 #6
Det lyder som om at du ikke har partioneret harddisken (med f.eks. fdisk).

Hvad si\'r du til det?
Avatar billede imay Nybegynder
07. oktober 2001 - 13:10 #7
Ja - vi har flyttet juperen - og i starten viser den også, at den nye harddisk er slave - så det skulle være i orden (desværre)

Der er to jupere på den oprindelige disk : den ene er på MA og den anden er på CS

På den nye harddisk er jumperen på SL
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
07. oktober 2001 - 13:11 #8
Fjern jumperen fra CS (Cable Select) så der kun sidder en på MA (Master)
Avatar billede imay Nybegynder
07. oktober 2001 - 13:12 #9
Ja - det er vi enige om -den vil ikke.

Nå vi prøver at starte fra c: kommer der fejlmelding efter \"verifying DMI pool data\" - \"NTLDR is missing - press alt-ctrl-del to restart
\"

Avatar billede retaxes Nybegynder
07. oktober 2001 - 13:23 #10
Det kunne også tænkes at det gamle drev var formateret som NTFS og så kan den ikke genkendes.
Er den formateret med NTFS så skal du bruge fdisk og slette alle partitionerne på den og så formatere den!
Avatar billede imay Nybegynder
07. oktober 2001 - 13:27 #11
Det vil sige, at vi skal slette partitioneringen på den gamle også, og formatere hele lortet og starte helt forfra ??

SUK !
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
07. oktober 2001 - 13:32 #12
Nej, du behøver ikke formatere den gamle.. Kun den første, og vær sikker på at den kører som slave, ellers skal du oprette extended logiske partitioner..

\"NTLDR\" .. altså NT loader mangler.. det vil sige at det højst sandsynligt er som retaxes siger en NTFS partition.. når du først får den til at kører som slave, er der ingen problemer *S*
Avatar billede imay Nybegynder
07. oktober 2001 - 13:36 #13
Altså - c: er partitioneret som NTFS - det er den oprindelige HD, som jeg vil gerne vil bruge som master, men som nu ikke kan starte.

D: kan vi ikke komme til at formatere, som tidligere beskrevet. Den er udvist som RAM-drev.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. oktober 2001 - 13:44 #14
Nej, det er den nye gamle der er formateret som NTFS og du skal være ekstremt forsigtig med bare at formatere noget, når du har et NTFS drev inde, du kan ikke se den fra bootdisken!
Avatar billede imay Nybegynder
07. oktober 2001 - 13:48 #15
Nu kan vi starte computeren fra drev C, efter det nye drev er deaktiveret i BIOS.

Hvad gør vi nu ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. oktober 2001 - 13:49 #16
Dit C: er der hvor win98 er installeret og det format hedder FAT32.
Ramdisken laves af bootdisken og ligger kun i hukommelsen.

Fjern dit C: drev, hiv kablet ud og sæt den brugte HDD som master og autodetect den.
Boot op på en diskette og brug Fdisk til at nedlægge alle partitionerne på den brugte HDD, lav en ny partitionering og aktiver den.
Boot igen og formater den brugte HDD. Når det er gjort, sætter du den igen som slave, kobler dit C: drev til, så skal du kunne se den brugte som D: drev.

Er du i tvivl, så spørg igen!
Avatar billede jody Nybegynder
07. oktober 2001 - 16:26 #17
Prøv at boote op på a-drevet med en win98-disk. Derefter skriver du: fdisk/mbr. mbr betyder \'make boot record\' og skulle kunne få dig til fdiske på normal vis - dvs slette \'ikke-dospartition\'
Avatar billede imay Nybegynder
13. oktober 2001 - 17:15 #18
Ja- nu har jeg slettet partitioneringen på slavedisken, men der er oprettet et virtuelt E-drev, som hedder MS-RAMdrive - og det betyder, at jeg ikke kan starte windows, fra C:
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. oktober 2001 - 18:56 #19
Takker for pointene!

www.fotx.net/retaxes