Avatar billede carlito Nybegynder
04. oktober 2001 - 14:21 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Skift af Harddisk

Jeg har lige overtaget min kærestes gamle PC, som er noget lort, men der sidder en væsentlig bedre og større harddisk deri, som jeg gerne vil have over i min PC.
Hvordan gør jeg?
Gerne et lidt uddybende svar, da jeg er rimeligt meget en elektronikidiot!
På forhånd tak.

Carlito
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
04. oktober 2001 - 14:39 #1
Du skruer kabinettet af hendes computer, tager ledningerne ud af hendes harddisk, skruer skruerne ud der holder harddisken og piller harddisken ud.

Der efter kigger du bag på harddisken, der er en jubmer, den skal flyttes så harddisken kommer til at stå som slave (det står typisk bagpå (hvis det er en IBM disk) eller oven på, (hvis det er en quantum eller western digital) hvordan den skal jumpes til slave.

Derefter piller du kabinettet af din egen PC, og sætter harddisken i. Der sidder et kabel til din egen harddisk i forvejen, og på det er der et ekstra stik, det skal du sætte i den anden harddisk (så den røde streg på fladkablet vender over mod strømstikket).

Derefter tænder du computeren, trykker Del for at gå ind i biosen (går jeg ud fra, afhænger om af dit system) og der autodetecter du så harddiskene.. Du skulle nu gerne finde din gamle som primary master og den nye som primary slave.

Gem indstillingerne i bios, og du har fået dig en ekstra hd.

hvis du har haft flere partitioner på din gamle disk, hvoraf en enkelt har været primær og andre har været extended logiske, vil der være blevet rykket rundt på dine drev, da der sandsynligtvis er en primær partition på din kærestes hd, som maser sig ind mellem dit c-drev og dine andre partitioner... det kan du rette, ved at slette partitionen på den nye harddisk med f-disk, og derefter oprettet en extended logisk, den vil så lægge sig bagerst i bogstavrækken *S* (Hvis du slætter partitionen på kæresten HD sletter du også alt data)
Avatar billede kludedukken Nybegynder
04. oktober 2001 - 14:40 #2
Skal du have dit styresystem på den \"nyere\" ?
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
04. oktober 2001 - 14:46 #3
kludedukken .. schhh.. det var ikke det han bad om *blink* *GG*
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
04. oktober 2001 - 14:47 #4
/me kiggede lige på sit eget svar og ser diverse stavefejl og gyser.. Der er mange ordblide danskere, hva?? (ordblid er stavet korrekt!) *GG*
Avatar billede kludedukken Nybegynder
04. oktober 2001 - 14:50 #5
maverick..> OK :o) - Ville bare ikke forklare om installation af OS osv. hvis den bare skulle være sekundær :o)
Avatar billede carlito Nybegynder
04. oktober 2001 - 14:56 #6
Hvad så, hvis jeg bare vil køre med den ene HD?
Altså bare én ud og en ny ind?
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
04. oktober 2001 - 14:57 #7
klud
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
04. oktober 2001 - 14:59 #8
Så skal du bare springe den del med jumperne over (den står sikkert som master i forvejen), og så sætte den som den anden sad.. gå ind i biosen og autodetecte den som beskrevet før.. så skulle den gerne ligge som primary master.. og så har du den nye i..
Avatar billede kludedukken Nybegynder
04. oktober 2001 - 15:00 #9
Så skal du erstatte den eksisterende med den nye og starte op med en startdiskette ! - Hvorefter du skriver format c: !
derved formaterer du disken (sletter dataen) og efterfølgende installerer du dit styrersystem på den nye !
Avatar billede carlito Nybegynder
04. oktober 2001 - 15:04 #10
MAnge tak for hjælpen!!!
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
04. oktober 2001 - 15:05 #11
Hvis der tidligere har været installeret windows på din kærestes harddisk kan du holde CTRL i bund under opstart, så får du en start menu, hvor du så kan vælge kommandoprompt, her kan du så lave en start diskette og formatere svi.. øhh.. harddisken og derefter starte fra disketten og installere dit OS.. det er en smags sag hvad man gør :o)
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
04. oktober 2001 - 15:05 #12
kludedukken.. skal vi ikke dele?? :o)
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
04. oktober 2001 - 15:06 #13
Avatar billede kludedukken Nybegynder
04. oktober 2001 - 15:06 #14
Nej, Jeg fik 15 lette point tidligere idag - denne gang insisterer jeg :o)
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
04. oktober 2001 - 15:08 #15
ok, så lukker jeg...