Avatar billede dtn Nybegynder
02. oktober 2001 - 10:22 Der er 32 kommentarer

Ny / frisk installation af Win2000 server

Vi har en server om kører næsten det hele på! AD, fil/print deling, DNS, DHCP, WINS, RAS, Exchange2000 (POP3, SMTP). Samtidig lider serveren af en fejl, som gør at den savedump (genstart) omkring kl. 8 hverdag.

Når man kigge på Event wiewer står der: The computer has rebooted from a bugcheck.  The bugcheck was: 0x00000035 (0x825544a8, 0x00000000, 0x00000000, 0x00000000). Microsoft Windows 2000 [v15.2195]. A dump was saved in: C:\\WINNT\\MEMORY.DMP.

Er der nogen som kan tyder hvad der er?

Nåh, men nu skal vi til at aflaste serveren med al de services som den kører!

Vi skal til og have en server mere så Exchange kan kører på den, samtidig skal den nuværende alt mulig server geninstalleres på frisk.

Okay, så kommer spørgsmålerne:

Hvordan får jeg alle indstillingerne med? bruger, deling af fil/printer og exchange bruger + mailbox på den ny server? Jeg ved at man kan godt replikere AD til en andet server, man hvordan lave man det om til at den køre som PDC når jeg nedtager den eksisterende server? så kan man bare replikere tilbage ik! det er noget den skal have en GC - er det måske en løsning?

Vedr. Exchange ved jeg så ik om man kan tager hele biblioteket og flytte til den nye server, derefter lave en installation oveni? (serveren skal selvfølgelig indholder en AD).

Help please!!!
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
02. oktober 2001 - 10:39 #1
Hver gang man får en blå skærm bliver der lavet et dump af hukommelsen et eller andet sted.
Normalt hedder filen memory.dmp og ligger under %systemroot%, f.eks. c:\\winnt\\memory.dmp. Det kan være en ret god ide at checke størrelsen på den fil, hvis du har nedbrud med jævne mellemrum, da den sagtens kan blive ret stor.
Du kan selv bestemme om, og hvor der skal gemmes et dump i tilfælde af nedbrud. Det gør du således:
1. START - SETTINGS - CONTROL PANEL - SYSTEM
2. Klik på Startup/Shutdown fanebladet.
3. Under Recovery sektionen kan du vælge om du vil have dumpet hukommelsen, have skrevet i eventloggen eller måske bare sendt en alert via messenger service.

NB! Hvis ikke du bruger memory.dmp til noget, så fjern bare hakket i \"write debugging information to\"
Avatar billede svein Nybegynder
02. oktober 2001 - 10:40 #2
Først; den første Domæne Controller du installerer er ingen helt almindelig domæne controller. Den hedder ikke PDC, men den kan på enkelte måder sammenlignes med den gamle NT 4.0 PDC i det at den har fødes med alle de vigtigste roller.
Læs mere om de roller her:
http://www.svein.dk/Windows2000/Administration/fsmo.htm
Dette gør den første DC så vital at skulle den gå ned og der ikke eksiterer mulighed for at reetablere den fra backup, så er hele AD væk, selvom du har flere andre DC\'ere!
Dette skulle blive noget anderledes i den nye version af Windows Server!?
Så at replikere over på en ny DC virker ikke!

Jeg ville forslå følgende:
1. Etablere en ny DC\'er og lade den indgå i domænet.
2. Installere Exchange 2000 på den server!
3. Fjærne Exchange 2000 fra den gamle.
4. Overføre FSMO rollerne i henhold til denne beskrivelse:
http://www.svein.dk/Windows2000/Administration/optimering_af_fsmo_rollerne.htm

Du kan sagtens lade begge DC\'ere være GC.

Jeg ville lade dette stå sin prøve først og se om det ku\' afhjælpe situationen!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
02. oktober 2001 - 10:41 #3
Jeg har bøvlet med samme.

Hvilen server er det? - Det skulle vel ikke være en IBM?
Avatar billede noerrevang Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:22 #4
Svein har ret, root er lidt mere lige end de andre servere. Der er dog en måde. Du sætter en ekstra server op som DC\'er, herefter laver du en DCpromo på den gamle og hermed fjerner du den fra sin rolle som DC, samtidig så overføre den selv alle rollerne til den nye DC\'er.

Med hensyn til Exchange er jeg blank.
Avatar billede svein Nybegynder
02. oktober 2001 - 14:31 #5
nørrevang> Problemet er at den nye aldrig vil være rigtig \"root\" DC. Derfor mener jeg at det ikke er en god løsning.
Avatar billede dtn Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:28 #6
hvis jeg aldrig få den sammen root igen, hvordan skal serveren geninstalleres på frisk, som sagt, så kører den meget langsom og lave en savedump hver morgen, derfor skal den bare formateres og installere på ny!!
Avatar billede dtn Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:35 #7
hvad med den savedump? er der nogen som kan tyder på hvad det er??
Avatar billede svein Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:39 #8
Hvis det er lige meget for dig om du skal starte på en frisk eller ej, så foreslår jeg følgende:
Tag backup af data i følgende mapper:
\\winnt\\NTDS
\\winnt\\sysvol

Etabler en ny root domæne controller.
Genstart og vælg F8 og \"Directory service restore mode\".
Reetabler NTDS of Sysvol fra backup.

Jeg ønsker ikke at beskrive processen i nærmere detalier før du har bestemt dig for fremgangsmåde. Jeg skal nok hjælpe dig hvis du vælger denne!

Men jeg ville nok vælge min første metode først, for at se om der var noget der der kunne afhjælpe situationen.
Avatar billede dtn Nybegynder
02. oktober 2001 - 16:02 #9
Okey, hvis jeg nu gør som du siger, installere Exchange på den ny server, er det så bare hele den bibliotek som hedder \\Exchsrvr? for jeg skal nemlig også have alle oplysningerne med!! Fx. public folder, bruger, mailbox og ik mindst kalenderen!!??
Avatar billede NanoQ Nybegynder
02. oktober 2001 - 16:08 #10
ehm... servertype? - fabrikat/model? :)
Avatar billede svein Nybegynder
03. oktober 2001 - 08:14 #11
Jeg ville anbefale at installere Exchange 2000 på den nye server og lave den til extra Exchange 2000 server.
Når den nu er oppe og køre og har synkroniseret med den første, ville jeg afinstaller den første og lade den sidst installerede være den eneste. Hvis du kan holde din server oppe og køre så længe!?

Ellers ville jeg forsøge at få taget en backup af priv. og pub.edb - private og public Exchange data.
Derefter afinstallere Exchange 2000 og installere Exchange 2000 på den nye server.

Den nye server behøver ikke at være domæne controller når der skal Exchange 2000 på. Faktisk anbefales der ikke at den skal være domæne controller!! Men problemet er at der anbefales at der skal være min to Domæne controller i Windows 2000, dvs. i henhold til mine links ang. optimering af FSMO rollerne!

Så du vælger selv!
Avatar billede dtn Nybegynder
04. oktober 2001 - 12:16 #12
Okey, det vil jeg prøve først, men jeg har oplevet at når exchange 2000 skal installeres, så kræves det en AD på maskinen, derfra har jeg lavet en \"additional\" til domainen, så virkede det!!

Noget andet noget svein, hvis en man skal lave et fælles domain som er spredt over to geografiske områder, vi skal både have DC og Exchange sammen, hvad er bedst? lave et VPN netværk hvor alle traffik køre igennem, eller et DC og Exchange server i hvert lokaltion og sørger for de synkronisere hinanden?
Avatar billede dtn Nybegynder
04. oktober 2001 - 12:22 #13
og mht. hardware indkøb, hvad kan du anbefale som server?
Avatar billede svein Nybegynder
04. oktober 2001 - 12:37 #14
Når du installerer Exchange 2000 så skal der findes en domæne controller med Windows 2000 Active Directory service kørende. Det behøver ikke at være på samme maskine!
Se mere om forunsætninger for en Exchange 2000 installation i forhold til Active Directory her:
http://www.svein.dk/Exchange2000/Installation/installation_af_exchange_2000.htm

Det er jo afhængig af hvad for en båndbredde der findes mellom de to lokationer.
Hvis der er lille båndbredde (64/128 etc) ville jeg vælge at lave et domæne fordelt over to sites. Jeg ville sætte op en domæne controller og en Exchange 2000 server på begge lokationer!

Men dette er noget afhængig af :
a)båndbredde
b)hvor mange brugere der er findes på begge lokationer
Avatar billede dtn Nybegynder
05. oktober 2001 - 12:36 #15
nu har jeg så fået installeret Exchange på den ny server, men under installationen kan jeg ikke få lov til at vælge noget udover om det skal være minimum/typical/custom !!??. Nu hvor jeg har installeret Exchange på den ny, hvordan synkronisere man dem?
Avatar billede svein Nybegynder
08. oktober 2001 - 08:26 #16
Kan du sige noget om hvordan din konfiguration ser ud nu?
Da tænker jeg:
På hvad for en server har du installeret Exchange?
Har du nu Exchange 2000 på bægge servere?
Avatar billede dtn Nybegynder
08. oktober 2001 - 11:41 #17
Min Exchange kører idag på den samme server som DC (root). Jeg vil egentlig bare flytte hele Exchange serveren til en ny maskinen. Efter havde kørt setup /Forestprep har jeg fået lov til at installere uden en DC på maskinen, men havde ikke muglighed for at vælge noget anden end om det skulle være minimum/typical/custom. Installationen gik bare igang med og lave en ny Exchange server til for domænet.
Avatar billede svein Nybegynder
08. oktober 2001 - 15:11 #18
Der skulle have været unødvændig at køre /forestprep igen da den allerede har været kørt den første gang du installerede Exchange 2000.
Men, har du husket at køre /domainprep ?

For at installere en extra Exchange 2000 server i den samme organisation skal du gennem følgende:

1. I Installation Wizard skal du vælge komponenter du skal installere.
2. Licensing Agreement side for at vælge Per Seat eller server.
3. Administrative Groups, vælger du i hvad for en administrative gruppe du ønsker at installere Exchange 2000.
4. Routing Groups, vælger du i hvad for en Routing Gruppe du ønsker at installere Exchange 2000.
5. Installation Summary, bekræfte dine valg.
6. Completion, tryk Finish.

Disse valg skal du have fået da du installerede Exchange på din andre maskine, ellers er noget gået forkert.
Fik du nogle af de over nævnte valgmulligheder?
Avatar billede dtn Nybegynder
08. oktober 2001 - 16:31 #19
ja, /domainprep er kørt.

Jeg har oprettet et nyt account med alle de nødvendige administrativ rights. Log ind med dette acount på den ny server, installere Exchange. Vores server licens understøtte kun Per Seat. Jeg fik ikke valgmulighed med efter punkt. 2 på den nye server! Tror du det kan have noget med licensen at gør? For efter havde valgt typical gik Exchange bare igang med installationen. Jeg har prøvet at fjerne Exchange og installere på ny, men resultatet er det samme :(
Avatar billede dtn Nybegynder
08. oktober 2001 - 21:08 #20
Okay, ifølge Microsoft så, hvis der kun eksistere et administrative group, så vil Exchange setup automatisk til tilføj serveren til den default group. Dvs. grupppen tilføjes før installationen. So far, so good.
Mit næste problem er, jeg kan se den nye server, men den er inaktiv, spørgmålet er lige hvordan man aktivere dem !!??
Avatar billede dtn Nybegynder
10. oktober 2001 - 07:40 #21
Er der ikke nogen som har prøvet noget lign. som mit case? eller bare hvordan man få 2 Exchange server til at synkronisere, her tænker jeg lige så meget på installations proceduren...Hjælp, det haster :(
Avatar billede svein Nybegynder
10. oktober 2001 - 08:35 #22
Har du sat op \"Routing Group\" connector mellem de to Exchange servere ?
For at få frem \"Routing Groups\" højreklik på din Exchange organisation (den helt i toppen) og vælg Properties og sæt hak i \"Display Routing Groups\".
Avatar billede dtn Nybegynder
10. oktober 2001 - 22:20 #23
\"Routing Group\" connector mellem Exchange servere? det eneste jeg ved, at under \"First routing group\", under \"Members\" kan jeg se de to servere (server1 & server2). Vil du være venlig og forklare lidt mere om det, som sagt, jeg skal bare have dem synkroniseret, så jeg kan afinstallere Exchange på den nuværende server for aflastning.
Avatar billede dtn Nybegynder
10. oktober 2001 - 22:22 #24
Og hvordan mounte man den ny installeret server, som default er den inaktiv??!!
Avatar billede dtn Nybegynder
16. oktober 2001 - 12:27 #25
halloo?? er eksperterne gået??
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
16. oktober 2001 - 16:52 #26
mange (som jeg) får 200-600 mails om dagen, derfor kan det hjælpe at lave 2 indlæg, kort efter hinanden, dermed har mailen sværere ved at forsvinde i mængden, til spørgsmålet....så ved jeg det ikke
Avatar billede svein Nybegynder
17. oktober 2001 - 11:55 #27
Efterårsferie!!!
Hej igen,

hvilken af dine servere er sat til master? Den gamle eller den nye?

Under Routing Groups > First routing Group > Members er en af dine servere sat til master.
Avatar billede dtn Nybegynder
18. oktober 2001 - 09:01 #28
Den gamle server er sat til master!
Avatar billede dtn Nybegynder
21. oktober 2001 - 22:45 #29
er der ikke nogen som kan hjælpe? hvis nogen er interesseret vil jeg gerne honorere med penge når problemet er løst!
Avatar billede svein Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:08 #30
Jeg ved ikke, men en extra Exchange 2000 server skal installeres og indgå i replikering med den/de andere Ex2000 servere uden yderligere konfiguration! Det med Connector og Routing Group er hvis du skal sætte op flere Routing Grupper (tidligere Sites) så skal du have connectorer mellem dem, som i Ex5.5.
Mounte? vil det sige hele serveren eller er det f.eks. Mailbox Store du ønsker at mounte?
At den nye Ex2000 server er \"inaktiv\" kender jeg ingen løsning på, men det skulle være interessant at vide hvad der står i dens Eventviewer/Logbog!?

Den konto du oprettet til at installere Ex2000, hvilke grupper er den medlem af?
Avatar billede dtn Nybegynder
24. oktober 2001 - 01:47 #31
Nu er vores serveren så smadret, at den kan næsten ingen ting. Jeg kan ik gå ind i AD-administration, Exchange manager, dial-in, log på terminal server m.m. Der er nok ikke andre udvej end at installere server på ny, samtidig få flyttet Exchange serveren til en ny maskine.

\"Svein\", ifølge dig, så kan man gør:
\\winnt\\NTDS
\\winnt\\sysvol

Etabler en ny root domæne controller.
Genstart og vælg F8 og \"Directory service restore mode\".
Reetabler NTDS of Sysvol fra backup.

Jeg har forsøgt at starte i \"Directory service restore mode\" og tage en kopi af mapperne på et andet drev, slette Windows og installere den på ny, køre \"dcpromo\", starte i \"safemode\" igen for at gendanne disse mappe. Under genstart fik jeg følgende felj:

\"  Isass.exe - System Error
Security Accounts Manager initialzation failed because of the following error: Directory Service cannot start. Error Status: 0x00002e1. Please click OK to shutdown this sytem and reboot into Directory Services Restore Mode, check the event log for more detailed information.  \"

Har jeg gjort noget galt her svein?

Hvad med andre indstillinger som fx. share osv, kan man ikke gendanne dem også?

Jeg håber du vende tilbage snart, det haster med at få serveren op at køre igen.

Tak
Avatar billede oz2kas Nybegynder
26. maj 2003 - 21:30 #32
den har efterhånden været nede lang tid den server hva' :)